Liviu Mistodinis: „Experimentați și iar experimentați, fiți curioși și asertivi!”
Liviu Mistodinis este nominalizat în cadrul Galei Revistei CARIERE 2018 „Oameni care ne inspiră. România de mâine”, la categoria „Managerul vizionar”. În curând vom lansa site-ul oficial al galei, unde vă veți putea vota favoriții pentru fiecare categorie.
Liviu Mistodinis, manager METIGLA, „companie specializată în producția de învelitori și sisteme metalice”, are o vechime de peste 16 ani la conducerea afacerii. Prin mâna sa au trecut zeci de angajați. „Am preluat ca manger compania pe 23 septembrie 2002, moment în care primele investiții erau finalizate, compania lansase pe piață câteva produse din sectorul industrial și număra 6 angajați. Sunt multe realizări, din punct de vedere finaciar, tehnologic, etc. Am implementat mai multe etape de investiții, care au ajuns la aproximativ 15 milioane de euro şi am lansat produse noi. Momentele cele mai dificile au fost în perioada crizei, însă am depășit cu bine și am reluat creșterea an de an”.
De deciziile lui Liviu Mistodinis depinde în prezent soarta a 100 de angajați. CEO-ul Metigla spune că este în contact direct cu echipa managerială formată din 7 executivi, însă interacționează zilnic cu toți angajații din administrativ și, după cum mărturisește „destul de des” cu cei din producție. Întrebat dacă s-a gândit vreodată că prezența sa îi poate stresa pe angajați și nicidecum bucura, acesta a spus că Da: „Sigur. «Oamenii nu părăsesc organizații, oamenii părăsesc șefi ». Știm că relațiile interumane au un impact maxim în activitatea și rolul unui lider.Interacționez cu toți angajații, deseori chiar în plan personal. Însă, uneori e necesar să scot echipa din zona de confort, altfel nu putem progresa”.
„Să formezi o echipă este doar începutul, să rămâi împreună este progresul, să lucrezi împreună este succesul”
Managerul Liviu Mistodinis nu are un CV oficial în momentul de față, pentru că din 2002 nu și-a mai schimbat jobul. Anterior companiei belgiene a lucrat pentru Lafarge ocupând mai multe poziții executive, atât în România cât și în Franța. Este absolvent al facultății de Inginerie Mecanică de la Iași, dar urmat și studii în Franța (Institut d’Etudes Politiques de Paris, Ecole Nationale des Ponts et Chaussees de Paris, Ecole des Mines).
Ca stil de leadership îl preferă pe cel democrat-participativ – „în care liderul are ultimul cuvânt cu privire la decizii, dar implică membrii echipei în procesul de luare a lor”. Acest stil în opinia sa are la bază încrederea și relațiile bune la locul de muncă, precum și faptul că membrii echipei se simt responsabili, implicați și participativi în activitatea lor.
Despre sine, Liviu Mistodinis spune că este asertiv, își exprimă părerile și își susține colegii, susţinând că nu se abate de la aceste principii, pe care le aplică încă de pe vremea studenției.
Decizii dificile în cariera de manager METIGLA
Cele mai dificile decizii, în momentul crizei din 2008 și imediat după, au fost legate de strategia de a păstra calitatea materiei prime și implicit a produselor la același nivel, în standardele europene, cu toate că în piață cererea de volume era pentru produsele low-cost. „Astăzi, la 10 ani după, ne bucurăm de această decizie.”
Efectele crizei s-au simțit în 2009-2010. Compania era pe piața din 2002 și avea un ritm de creștere de peste 50% pe an, în primii 6 ani. Totuși încă din 2007 se simțea o nesiguranță datorată creșterii nejustificat de rapide a pieței imobiliare, creșterii salariilor și a nivelului de împrumut al populației, efervescenței din toate domeniile și dinamicii angajaților, care părăseau companiile doar pentru că li se oferea un pachet de beneficii puţin mai bun. În această perioadă (2002-2008) am fi putut crește mai mult, dar am ales o strategie de dezvoltare precaută. La începutul anului 2009 aveam 47 de angajați. Nu am făcut concedieri, nu am dat concedii fără plată, iar salariile nu au fost micșorate și au fost oferite la timp.
Aveam la acel moment împrumuturi mari, cu dobânzi mari pentru o investiție (de 5 mil. de euro) care s-a implementat în 2009. Însă valoarea acestui împrumut nu depășea nivelul de siguranță. Produsele realizate prin această investiție, mai exact sistemul pluvial, aveau o valoare adăugată mare și în același timp implicau o manoperă destul de importantă, fapt care ne-a ajutat în utilizarea resursei umane. Echipa se simțea în siguranță și era motivată.
Obiectivul a fost să reluăm creșterea, să livrăm în continuare doar produse de calitate cu toate că premisele erau schimbate. Apăreau jucători noi, iar cerința pieței se îndrepta către low – cost. Am continuat strategia de dezvoltare și am construit o companie solidă din punct de vedere finaciar și al poziționării brandului.
Cel mai prost scenariu care putea avea loc
Desigur cel mai dificil scenariu posibil a fost cel care s-a întâmplat, scăderea cifrei de afaceri cu 40%. Nu a fost luat în calcul alt scenariu datorită solidității companiei la acel moment. Doar o gestionare foarte deficitară a situației putea duce către o situație mai dificilă cum ar fi: concediere individuală sau colectivă. Noi am reușit să gestionăm resursele prin precauție în toate domeniile: achiziții, salarii, vânzări doar către clienți solvabili.
Strategia de dezvoltare pe termen mediu și lung
Dacă ne referim la strategia de dezvoltare a companiei, suntem deja într-o etapă de investiții, cea mai mare ca buget de până acum, 6 mil. de euro, care se va finaliza în 2020. Această etapă vizează atât dezvoltarea gamei de produse și a spațiilor de producție-depozitare, cât și robotizarea și digitalizarea. Exportul este și el un punct important pe agenda noastră.
Dezvoltarea profesională a angajaților, în strânsă legatură cu investițiile în digitalizare și robotizare, crearea unui mediu de lucru profesionist, la nivelul vremurilor și inserția tinerelor talente, este de asemenea un obiectiv în lista de priorități. Un obiectiv, de altfel în concordanță cu valorile companiei: calitate, încredere, dezvoltare continuă și pasiune.
Peste 5 ani managerul susține că vede compania „ca pe una de referință în ceea ce privește siguranța calității produselor, implicată atât în dezvoltarea activității, cât și în inovarea de noi produse, care să corespundă tendințelor de simplificare și design. Noul nostru slogan: «smart covering. simply passion.» face parte din viziunea noastră pentru următorii ani și o exprimă foarte bine”.
Pentru tinerii aflați la început de drum, managerul Liviu Mistodinis are următoarele sfaturi:
Dacă vorbim la modul general, tinerii au nevoie de mai multă claritate în ceea ce vor să facă. Și aceasta poate veni din experimentare. E important ca ei să-și dea voie să experimenteze. Învățământul are un rol important, în anumite domenii, dar implicarea lor în activități de genul unui internship, sau practică, voluntariat, educație nonformală, le poate aduce această claritate.
Un alt aspect este specializarea într-un domeniu. Avem nevoie de specialiști, în timp ce, în continuare, ca o consecință a cerințelor învățământului, tinerii încearcă să fie buni la toate. Apoi aleg să studieze într-un domeniu doar pentru că pot (îi ajută notele) și pentru că este la modă. Abia după finalizarea facultății, chiar și a masterului, se întreabă ce vor să facă de fapt.
De cel puțin 10 ani, compania are programe de internship în perioada vacanței de vară atât pentru studenți, cât și pentru elevii de liceu (în medie cam 10 pe an). Aceștia participă 1-2 luni la activitatea din diverse departamente. Unii au revenit chiar și a treia oară sau au dorit să fie angajații noștri ulterior. Suntem implicați prin intermediul asociației «Un strop de fericire» în diverse proiecte pentru dezvoltarea tinerilor din comunitatea prahoveană. De trei ani suntem parteneri în proiectul dezvoltat de asociație în săptămâna antreprenorială și premiem ideile de antreprenoriat din cadrul «Târgului de idei de afaceri pentru liceeni» care are loc în fiecare an și oferim câștigătorilor un internship în cadrul companiei.
Un proiect foarte drag nouă este organizarea unui campionat de baschet intrașcolar, aflat la a patra ediție: CUPA METIGLA. Am ajuns la 1300 de participanți, în 6 județe, peste 100 de panouri montate în școli. Obiectivul acestui proiect este să activăm dorința tinerilor de a face sport și networking. De asemenea voluntarii implicați în organizare au ocazia să-și dezvolte abilități de leadership, time mangement etc.
Îndemnul meu pentru tineri este: experimentați și iar experimentați, fiți curioși și asertivi! Dați-vă voie să greșiți și să ieșiți din zona de confort, doar acolo se află pragul pentru evoluție.