Leadership sau falsă modestie? Motivul pentru care CEO-ul Spotify nu apare des în presă
Daniel Ek s-a născut în anul 1983, la Ragsved, o suburbie a capitalei suedeze, Stockholm. Povestea sa este una de succes pentru că, înainte de a împlini 14 ani, tânărul pasionat mai mult de tehnologie decât de muzică câștiga bani din realizarea de site-uri. A absolvit Institutul Regal de Tehnologie din Stockholm și s-a angajat la diverse companii IT unde a ocupat funcții de onducere.
În 2004, Ek a fondat startupul de publiciate online Advertigo, pe care l-a vândut doi ani mai târziu, pentru 1,25 de milioane de dolari, unei companii de marketing online, Tradedoubler, fondată de un alt antreprenor suedez, Martin Lorentzon. În 2006, Ek și Lorentzon au fondat Spotify, un serviciu de streaming de muzică ce avea să fie evaluat la 1 miliard de dolari în iunie 2011, devenind unul dintre primii ”unicorni” ai Europei. Spotify s-a listat pe Bursa de la New York (NYSE) compania ajungând la o valoare de 26 de miliarde de dolari la data listării.
De ce nu acordă interviuri
Daniel Ek afirmă că nu acordă interviuri pentru că el consideră că Spotify nu este despre un singur individ. „Nu vreau să-mi diminuez rolul, dar în aproape în toate inovațiile este vorba despre colaborarea echipei din care rezultă un proces creativ greu de redat. Ceea ce se întâmplă frcevent este că oamenii simplifică procesul și îl pun în spatele unei singure persoane, care apoi este considerată un fel de semizeu infailibil, până în momentul în care văd că de fapt nu este, iar apoi întreaga lume se prăbușește. Am câteva puncte forte, dar am și multe slăbiciuni. Am vrut să auzi asta direct de la mine” i-a spus el, jurnalistului.
Lecții de chitară la patru ani
Ek povestește că iubește muzica și i-ar fi plăcut să fie muzician nu era destul de bun. Primele lecții de chitară le-a luat la patru ani. A făcut parte chiar și dintr-o trupă la 18 ani. „Când aveam 18 sau 19 ani am încercat să fiu muzician pentru un an întreg. Am petrecut ceva timp într-un autobuz cu care mergeam la concerte. Mi-am dat seama că muzica nu era lucrul pe care vroiam să-l fac șase ore în fiecare zi. Nu eram cel mai bun și sincer nici ca programator nu pot să spun că am fost cel mai bun”. Daniel Ek spune că tehnologia este o sabie cu două tăișuri iar oamenii o vor folosi și pentru bine și pentru rău.
Jobul, un tur al datoriei
Daniel Ek consideră că jobul trebuie să îți ofere întotdeauna perspective iar când nu se întâmplă așta e semn că trebuie să cauți o altă provocare. „Fondatorul LinkedIn Reid Hoffman a scris o carte în care a introdus conceptul de «tur al datoriei». Ai la dispoziție câțiva ani să performezi într-un loc de muncă, apoi turul tău s-a terminat și e momentul să te gândești la următorul pas. Eu le descriu ca misiuni. Este posibil să ai aceeași funcție dar nu același job mai mult de doi ani. Și cu cât ești mai sincer cu tine cu atât mai bine. Milenialii din sectorul tehnologic schimbă în medie locul de muncă la 1,8 luni. Și cred că are legătură cu faptul că liderii acelor companii nu setează clar așteptările. Când nu o faci și ai oameni talentați ei vor pleca către următoarea provocare. E ca și cum ai forța o funcțiune. Trebuie să o forțezi”.
Face totul și nimic
Spune despre el că nu face mai nimic la Spotify deși angajații consideră opusul. Recunoaște că-i place să fie implicat în mai multe lucruri deodată. „Îmi place să fiu implicat într-o mulțime de lucruri, dar nu fac cea mai mare parte a lucrurilor. Munca mea este de a fi editor. Este vorba despre reafirmarea culturii, a valorilor. Spun o poveste despre direcția spre care se îndreaptă compania. Nu le voi oferi toate lucrurile de care au nevoie pentru a ajunge acolo”.
Citește interviul integral pe fastcompany.com.
***sursa foto: LinkedIn