Jonas Ridderstrale si Kjell Nordstrom: Idei-dinamita pentru un business funky
Ati deschis o noua epoca in marketing si consultanta. Sunteti in varful elitei. Cartile – traduse in zeci de limbi – va sunt citite de sute de mii de oameni. Care este gustul succesului? Ati anticipat succesul de care se bucura ideile dv.?
Gustul succesului este dulce. Dar in timp ce-l gustam, realizam ca odata cu abilitatea de a-i influenta pe oameni, ne incarcam si cu multa responsabilitate. Ne-am propus sa-i dotam pe oameni cu cele mai performante arme ale acestor zile sau vremuri: competenta, incredere si curaj. Nu trebuie sa astepti succesul, ci trebuie sa incerci sa-l atingi.
Declarati undeva ca brand-ul de autor al "Funky Business" este distinct si foarte diferit de persoana particulara a fiecaruia dintre dumneavoastra. Descrieti, va rog, omul din dv. si drumul pe care l-a parcurs pana aici. Unde si cand v-ati nascut?
Eu cred ca "Funky Business" este o consecinta a "cine" sau "ce" suntem. Faptul ca persoana de pe scena este alta decat cea din afara ei este o alta problema. Putini oameni pot suporta pe cineva care in viata particulara se manifesta ca o "gura-mare". Totusi, nu ma deranjeaza sa fiu o "gura-mare" din punct de vedere profesional.
Ca oricine altcineva, sunt un produs al naturii si al felului in care am fost crescut. Fireste ca parintii mei au fost determinanti in formarea mea. La fel a fost si profesorul Gunnar Hedlund – mentorul meu intelectual pentru multi ani la rand. Cred ca e cinstit sa spunem ca si noi doi, Kjell si cu mine, am jucat un rol similar unul asupra celuilalt. Apoi, desigur, familia si-a avut propria contributie la evolutia mea.
Putini oameni ajung sa faca exact ceea ce si-au propus sa realizeze in tinerete. Visam sa devin un mare fotbalist, dar m-am nascut cu doua picioare stangi. Apoi, mi-am dorit sa ajung un star-rock, dar cum mainile mele se miscau de parca as fi purtat manusi, n-am reusit sa cant la chitara. Acum, in sfarsit, mi-am gasit propriul public. Cum am reusit? Simplu. Gloria si norocul au aparut atunci cand am inceput sa-mi dezvolt punctele tari (plus-urile) si sa nu-mi mai consum atata timp incercand sa-mi aduc punctele slabe aproape de zero. Iti trebuie un minut ca sa inveti un lucru, dar o viata ca sa ajungi sa-l stapanesti.
Pana la decizia studiilor universitare ati avut o adolescenta
Acum este timpul meu! Nu ca nu as fi avut o adolescenta fericita, dar dupa parerea, mea iti trebuie ceva timp ca sa-ti dai seama cine esti si ce vrei sa faci. De fapt, intreaga viata este o calatorie.
Cat de cuminte, ascultator, "normal" ati fost?
Un bun prieten mi-a spus odata: "Orice om e normal pana cand ajungi sa-l cunosti cu adevarat". Sunt de acord.
Pasiunea pentru business a stat la baza facultatii urmate?
Nu. La vremea aceea, pasiunea mea erau istoria si arheologia. Am facut MBA-ul ca sa nu fiu obligat sa iau o decizie. Cu toate acestea, in timpul cursurilor de MBA au inceput sa ma intereseze strategia si aspectele umane ale conducerii oamenilor din organizatii. Aceasta noua pasiune si curiozitatea m-au determinat sa-mi fac si doctoratul in acelasi domeniu.
Ce figura faceati ca student? Nu ati fost niciodata "tocilarul" pe care il blamati acum?
Am fost mai putin tocilar decat si-ar putea inchipui cineva. Am inceput prin a crede ca stiam totul si am sfarsit prin a intelege ca pe masura ce inveti intelegi cat de ignorant esti. Sunt lenes din fire. In cazul meu, varful performantei a fost intotdeauna sa-mi valorific talentul conform cu obiectivele de atins. Fara pasiune, nu te poti astepta la rezultate formidabile.
Care a fost primul semn al viitoarei "iesiri din rand"?
Toti copiii sunt rebeli si diferiti. Marea provocare este sa nu-i lasi pe ceilalti sa te faca "normal". Pana acum, cred ca am facut o treaba destul de buna in acest sens si cu mine si cu odraslele mele.
Cat de funky sunteti in familie, in viata de zi cu zi? Mentionati macar unul dintre lucrurile normale sau diferite pe care le faceti ca familist.
La capitolul "normal": privitul la televizor la emisiunile de sport (din punctul meu de vedere, aceasta este o activitate "funky", dar sotia mea nu-mi impartaseste opinia).
Mai putin "normal": scriu o carte pentru copii, impreuna cu fiul si fiica mea.
Cand ati fost intrebati cum lucrati amandoi la o carte, ati explicat ca ati strans mii de post-it-uri cu idei, le-ati pus pe pereti si apoi le-ati legat intr-un sistem. Dar eu va intreb: nu cumva "funky business" s-a nascut din plictiseala de a vedea mereu acelasi lucru in companii diferite de-a lungul activitatii de consultanti?
Nu de aici a plecat ideea, ci de la descoperirea unei multitudini de "insule funk", mai mari sau mai mici, in aproape toate organizatiile cu care am lucrat. Vroiam ca oamenii sa inteleaga ca ceva este pe cale sa se intample – de fapt, in companiile cu viitor chiar trebuia sa se intample – si sa-i ajutam pe "rebelii cu cauza" sa-si faca treaba.
Cum trebuie sa fie o companie ca sa se poata numi funky? Dati cateva exemple relevante, inclusiv din spatiul european.
Poti fi funky in mai multe feluri. Leadership-ul secolului XXI le cere managerilor sa-si asume responsabilitatea deplina pentru toate elementele WOW! (factorul-surpriza). Diferenta necesara pentru generarea profitului poate fi, desigur, implementata in multiple moduri, in functie de nivel. Astfel:
- Scopul organizatiei, exprimat in viziunea sau in misiunea ei ca VIS, poate fi unic. Unele organizatii, cum sunt "Medicins sans Frontieres" sau "Crucea Rosie", au o vocatie aparte. Focalizarea exclusiva pe crearea de valoare pentru actionariat e ceva banal. Majoritatea competitorilor dv. nu-si vor canaliza eforturile pe distrugerea valorii actiunilor – sau, cel putin, nu-si vor face din asta un scop.
- Alte firme se concentreaza pe crearea unui portofoliu unic de produse si servicii, accentuand asupra domeniului si asupra abilitatii de a livra sisteme integrate. Ericsson, companie suedeza de telecomunicatii, este liderul mondial pe piata de comunicatii mobile tocmai datorita capacitatii sale de integrare.
- Unele companii traiesc dintr-un produs sau un serviciu-vedeta, ori dintr-o serie de astfel de lucruri. MacIntosh + iMac + iPod + iMusic + iPhone (?) = Apple. Lucrurile nu mai pot merge asa. Trebuie inventat altceva.
- Multe dintre corporatiile de succes ale zilelor noastre si-au configurat procesele in modele unice si hipereficiente de business. Uitati-va la Dell Computers sau la retailerul-minune Tesco.
- In sfarsit, exista si organizatii, precum consultantul in management McKinsey sau trustul de presa St. Luke care mizeaza totul pe talentul exceptional al oamenilor.
Companiile cu adevarat excelente (inclusiv cele mentionate mai sus) isi bazeaza de obicei competitivitatea pe implementarea originalitatii la cat mai multe niveluri. Ca sa ajunga acolo, organizatiile trebuie sa invete sa-si descatuseze potentialul creativ prin:
- diversitatea intelectuala;
- canalizarea creatiei spre obiectivul principal;
- dialogul la nivelul intregii organizatii;
- parteneriatul cu clientii;
- consistenta in inovatie.
Care sunt caracteristicile unui lider funky? Cateva exemple de mari CEO cu aceste caracteristici.
Un lider funky are puterea "sa vada viitorul", increderea sa mobilizeze oamenii si curajul sa aplice strategiile inovatoare. Nelson Mandela este asa. La fel, Sir Richard Branson sau Jack Welch. Anita Roddick a fost si ea un astfel de lider.
Publicul larg va cunoaste asa cum apareti acum: imbracati in negru, rasi in cap si incaltati cu cizme ciocate. Dar inainte de asta cum erati? Cand ati decis sa adoptati aceasta identitate estetica?
Cum eram inainte? Aceeasi culoare, dar mai mult par. La inceput, era greu sa te lupti cu genele masculine. Spre sfarsit, coafura noastra arata de ca si cum am fi trecut printr-o panza de paianjen. Asa ca, una peste alta, imaginea noastra a ajuns la forma actuala mai mult datorita intamplarii decat a alegerii noastre.
Am aflat ca aveti propria galerie de arta, despre care se spune ca este, cum altfel?, funky. Va rog sa ne spuneti despre ce este vorba. E o pasiune sau un business?
Am fost sustinatorul uneia dintre cele mai funky galerii din Suedia. Atat si nimic mai mult. Chiar daca acum nu mai am timp sa ma ocup de galerie, ea continua sa fie una dintre pasiunile mele, pentru ca arta imi da o perspectiva inedita asupra lumii, pe care o consider foarte incitanta.
Ce apreciati la colegul dv., co-autor al "Funky Business"? Ce nu va place la el?
Kjell este cel mai amuzant om pe care l-am intalnit si cu care am lucrat vreodata. Si mai distractiv, probabil, este ca el intelege foarte rar cand si de ce rade lumea! Ca aspect negativ la el, mentionez ca Kjell functioneaza intr-un timp si un spatiu care foarte rar coincide cu al celorlalti locuitori ai planetei.
In biografiile dv se mentioneaza ca sunteti, pe langa scriitor, conferentiar, profesor sau consultant, si antreprenor. Sa intelegem de aici ca aveti propriile afaceri? Care sunt acelea? Cate dintre ideile dv. funky sunt transpuse in realitatea business-ului?
Principala mea preocupare, pe langa firma pe care o detin si statutul de visiting professor la Universitatea Ashridge din Marea Britanie, este o companie numita Swedish Management Group (Mgruppen). Am infiintat-o impreuna cu cativa fosti colegi de la Stockholm School of Economics si este cel mai vechi, mare si profitabil furnizor de training in leadership si in managementul dezvoltarii din Scandinavia.
Care dintre ideile dv. funky sunt aplicate in realitatea business-ului?
Toate, dar in momente diferite. Prioritatile conteaza. Daca totul este important, atunci nimic nu este important…
De la lansarea "Funky business" (2003) ati avut pana acum satisfactia de a va recunoaste vreuna dintre idei pusa in practica sau de a vi se fi verificat/validat vreo previziune? Care si unde?
Organizatiile, de la IKEA si pana la Fundatia "Salvati copiii" au beneficiat de ideile noastre. In ceea ce priveste previziunile, daca este ceva de spus, atunci probabil ca am subestimat impactul fortelor schimbarii.
De vreme ce pregatiti o a doua lansare de carte in Romania ("Karaoke capitalism") inseamna ca "Funky business" s-a bucurat de succes la noi. Cum va explicati acest lucru? Ati gasit un ESPERANTO al business-ului care trece dincolo de orice diferente istorice, economice si culturale?
Cartile sunt diferite din mai multe puncte de vedere. Ele sunt o invitatie la a gandi, nu o colectie de sfaturi despre ce trebuie gandit. In loc sa se ocupe de analize verticale – sapand adanc intr-o zona – ele se concentreaza pe analiza orizontala – dand sens intregului. Este vorba despre managementul oamenilor, cu exemple convingatoare, chiar si pentru cei care nu si-au petrecut ultimii 25 de ani in biblioteci economice. Lectura lor este foarte distractiva.
Care este cel mai funky sfat pe care il aveti pentru oamenii de afaceri romani?
Sa nu elimine riscul aparitiei surprizelor neplacute (a greselilor) pentru ca atunci nici cele placute (succesele) nu vor aparea. Strategia inovatoare presupune o strategie a esecului.
O idee mareata si deja trei carti publicate in jurul ei. Ce urmeaza? Din ce unghi funky veti argumenta data viitoare?
Pregatim o editie actualizata a lui "Funky business". Apoi, la inceputul lui 2008, voi lansa un nou titlu – "Re-energizing the Corporation" – la care co-autor este Mark Wilcox, fost director de training si dezvoltare in management la Sony Europe. Este o carte de leadership in care discutam despre factorii care fac posibila schimbarea.
Acesta este punctul de plecare. Managementul, in contextul secolului XX, era definit ca "arta de a asigura ordinea intr-o companie". Pentru atingerea acestui obiectiv, managerii taxau orice abatere (in primul rand, pe cea negativa). Chiar daca aceasta abordare dadea certitudinea ca organizatia nu era niciodata ineficienta, efectul negativ era ca in fata schimbarii organizatia ramanea dezarmata. Zero abatere = zero transformare = zero inovatie = zero viitor. Uneori, se pare ca "tratamentul" poate sa fie mai rau decat "decesul". Astazi, ca sa produci schimbarea, ai nevoie sa stapanesti arta de a-i conduce pozitiv pe rebeli.
Jonas Ridderstrale
Jonas Ridderstrale detine un titlu de master si unul de doctor in business international. A fost assistant professor la Stockholm School of Economics unde a condus un program de management pentru elita business-ului din Scandinavia. Acum, este visiting professor la Ashridge Business School in Marea Britanie. Activitatea sa de cercetare se concentreaza asupra noilor modele organizationale si asupra stilurilor de leadership. Prestigioase publicatii, precum Business Strategy Review, Organization Science sau CriticalEYE i-au gazduit de-a lungul timpului articolele. Jonas Ridderstrale semneaza alaturi de Kjell Nordstr"om doua carti, devenite referinte pentru business-ul modern. Prima aparitie din serie, "Funky Business", s-a vandut in 300.000 de exemplare si a ocupat locul 16 in studiul Bloomsbury al celor mai bune carti de business. Jonas Ridderstrale si Kjell Nordstr"om s-au pozitionat pe locul 9 in clasamentul semestrial al primilor 50 de ganditori ai lumii pe 2005.
Kjell Nordstr"om
Kjell Nordstr"om are 20 de ani de experienta in companii multinationale in care a lucrat in calitate de consultant. In portofoliul sau figureaza si guvernul Tony Blair, caruia i-a furnizat, de asemenea, servicii de consultanta. El este licentiat in economie, domeniu in care poseda si titlul de doctor obtinut la Stockholm School of Economics.
In prezent, este associate professor la Institute of International Business al prestigioasei universitati. Competentele sale exceleaza in zona strategiei corporatiste si a globalizarii. Kjell Nordstr"om a publicat doua carti impreuna cu Jonas Ridderstrale si numeroase articole de specialitate. El fondatorul celui mai renumit program de management – "The Advanced Management Program " – din Scandinavia si membru in consiliul director al catorva companii internationale.
Prima carte publicata sub semnatura celor doi autori a fost tradusa si publicata in Romania, la Editura Publica. "Funky Business – Talentul face capitalul sa danseze" este o carte-manifest care arata cu degetul spre companii si spre liderii acestora. Tradusa in 34 de limbi, "Funky Business" s-a bucurat de atentia speciala a posturilor tv CNN si CNBC, precum si a publicatiilor Fortune, Fast Company, Time Magazine, Financial Times, Paris Match etc.
Cel de-al doilea volum al lui Jonas Ridderstrale si Kjell Nordstr"om este "Karaoke Capitalism: Management pentru omenire". Lansarea sa pe piata romaneasca va avea loc in noiembrie, la Targul de carte Gaudeamus, prilej cu care Editura Publica ii va pune pe cei doi autori fata-n fata cu cititorii lor.