Gary Whitlie, Presedinte Ursus Breweries – Un gentleman la curtea berarilor
Situatia din piata nu este, asadar deloc lipsita de provocari, dar Gary se bazeaza pe echipa sa de profesionisti si pe un portofoliu de branduri de prima mana.
Fiecare zi ii aduce presedintelui Ursus ceva nou si foarte interesant de facut si acesta este lucrul care il tine in priza. Gary Whitlie a detinut mai multe functii in grup si a obtinut o avansare la aproape fiecare doi-trei ani, ceea ce ii cerea sa se mute de fiecare data in alta parte. Cel mai grozav proiect, in care a fost implicat in toti cei 26 de ani de cand lucreaza pentru SABMiller, ramane punerea pe picioare a afacerii din Marea Britanie, pornita de la zero. Intr-adevar, in 2005 Whitlie punea bazele Miller Brands, filiala grupului din Marea Britanie. A fost o provocare pentru el in calitate de manager general, sa construiasca totul din nimic si a avut bucuria de a vedea compania crescand. Astazi e una dintre subsidiarele grupului cu cea mai mare rata de crestere.
Dimensiunea businessului
Aproximativ 1.700 de oameni lucreaza pentru URSUS Breweries. Au patru fabrici si cateva depozite, de unde se face aprovizionarea. Fabricile sunt in Timisoara, Cluj, Brasov si Buzau. Desi nu e dispus sa ofere date despre valoarea vanzarilor, Whitlie imi semnaleaza totusi ca vorbim despre un volum de vanzari de aproximativ 5 milioane de hectolitri de bere si ca URSUS Breweries detine o cota de piata de 30%, ceea ce o situeaza intre primii berari ai tarii. Lui Gary Whitlie, CEO-ul de la Ursus Breweries, ii place sa creada ca aceasta companie are potential de crestere prin dezvoltarea marcilor, astfel incat ele sa devina prima alegere a consumatorului. Whitlie spune ca in prezent, marcile lor ocupa printre primele locuri in fiecare segment, Timisoreana fiind cea mai populara bere mainstream si Ursus – cea mai importanta bere premium romaneasca de pe piata.
Jumatate din viata in Africa
S-a nascut in Newcastle-upon-Tyne in Anglia, dar si-a insotit parintii in Africa pe cand avea doar opt ani. S-au stabilit in Zimbabwe, acolo a crescut, acolo a mers la scoala. Spune ca a fost norocos sa-si petreaca tineretea pe pamant african. Se bucura deplin de libertate, locuiau in case frumoase, vremea era buna si putea sa stea afara mai tot timpul. Primul sau job dupa terminarea colegiului a fost de contabil in compania Deloitte si foarte curand dupa aceea a inceput sa lucreze pentru SABMiller, la Durban.
Chiar daca se considera european in adancul inimii, astazi la 54 de ani, Gary si-a petrecut jumatate din viata in Africa, jumatate in Europa si se considera norocos pentru ca a trait pe ambele continente. A intalnit culturi noi de la care a putut invata, a fost expus unor medii de lucru si de viata diferite. Toate aceste schimbari de decor n-aveau cum sa nu-si lase amprenta asupra sa.
De altfel, ca orice european ajuns in Africa, n-ar fi putut sa nu remarce cat de diferit e acel continent. In sudul Africii, teritoriile sunt aride – in deplin contrast cu dealurile verzi ale Romaniei sa zicem, dar nu mai prejos de frumoase. Si lumina zilei in Africa arata altfel decat in Europa. Dar Whitlie a gasit o constanta comuna, indiferent de tara in care l-a purtat cariera, fie ca e vorba de Zimbabwe, Africa de Sud, fie de Marea Britanie, Ungaria sau Romania: oamenii urmaresc binele in ce fac.
Nu tineti oamenii din scurt
A avut sansa de a lucra alaturi de oameni cu multa experienta si a invatat o serie de lectii de la ei, dar cea care i-a ramas bine fixata in minte este ca oamenii raspund foarte bine la ceea ce se numeste, in limbaj corporativ, imputernicire. Daca le arati directia si ii investesti cu puterea de a merge intr-acolo si a face lucruri, spune Whitlie, cei mai multi vor raspunde neasteptat de bine.
E convins ca doar in militarie nu functioneaza imputernicirea, dar in business, odata ce le trasezi oamenilor directii clare si ii investesti cu putere de decizie, vei obtine mai mult de la ei, decat daca i-ai tine din scurt. Odata ce i-ai imputernicit, trebuie sa fii pregatit sa-i sprijini cand gresesc.
Cel mai greu e sa le permiti sa faca ceva, ce nu e neaparat ce vrei tu. In loc de a spune: „De acum incolo vreau sa faci lucrurile asa cum iti spun”, spune-le: „De tine depinde cum alegi sa faci ce ai de facut”. S-ar putea sa nu obtii exact ce asteptai, dar cu siguranta oamenii vor fi mandri de munca lor, isi vor pastra entuziasmul si vor creste in urma acelei experiente.
De altfel, un lider n-ar trebui sa renunte niciodata, chiar daca aparent exemplul sau personal nu functioneaza, ci trebuie sa actioneze in conformitate cu principiile sale si sa conduca prin exemplul personal. Whitlie imi reaminteste ca in astfel de cazuri se aplica cel mai bine proverbul cu dusul calului la apa: il duci la apa, dar nu-l poti forta sa bea. Leadershipul nu le poate fi impus oamenilor, ei trebuie sa te asculte de buna voie. Daca sub indrumarea ta vor avea rezultate, e mult mai sigur ca isi vor dori sa te urmeze.
In cele patru luni de cand se afla aici, a fost surprins placut de faptul ca oamenii cu care lucreaza sunt destepti si foarte profunzi. Nu i-ar schimba cu altii, pentru nimic in lume.
Nu te opri niciodata
Chiar daca ingredientele sunt cam aceleasi si metoda de preparare este similara, in aceasta piata, nici un produs nu seamana cu celalalt. Intre consumator si berea sa, va exista intotdeauna o legatura emotionala. Aceasta legatura il face sa aleaga aproape fara ezitare acelasi brand si misiunea producatorului este sa se asigure ca acea legatura emotionala functioneaza si ca brandul sau va fi prima alegere. Obiceiurile de consum se schimba, preferintele consumatorilor evolueaza si producatorii au datoria, spune Whitlie, de a intelege aceste obiceiuri si de a prezice felul in care vor evolua. In industria berii, o companie nu e cu siguranta la fel de inovativa cum este Apple, dar Whitlie ma asigura ca de inovat, se inoveaza. De altfel, cel mai bine te poti convinge intrand intr-o fabrica unde tehnologiile de ultima ora sunt folosite pentru a prepara berea, chiar daca retetele sunt pastrate de generatii.
In ultimii ani, Ursus Breweries a lansat noi branduri – un exemplu recent este Grolsch, intrat pe piata in 2010 – a schimbat ambalajele, a schimbat abordarea de marketing, a dezvoltat noi categorii in segmentul berilor cu un continut mai mare de alcool sau cu arome.
Sa fie bere, dar cu masura
Indiferent de tara in care isi desfasoara activitatea comerciala, compania trebuie sa fie un contributor pozitiv si sa functioneze cu acordul comunitatii din care face parte. Au zece prioritati de dezvoltare durabila, dintre care cele mai importante sunt eliminarea deseurilor, reducerea consumului de apa, limitarea consumului de energie, reducerea amprentei de carbon etc.
Pe plan local, compania deruleaza o serie de programe de responsabilitate sociala, unele legate de mediu, altele in beneficiul comunitatii si Whitlie afirma ca ele reprezinta preocuparea sa. Descurajarea consumului iresponsabil de alcool este una dintre cele mai importante prioritati de dezvoltare durabila la nivel global ale grupului, dar si la nivel local, pentru Ursus Breweries. Ca mijloc de educatie in privinta consumului de alcool, nu mai tarziu de luna trecuta, compania a lansat site-ul www.desprealcool.ro si campania „afla-ti echilibrul”, prin care incurajeaza oamenii sa ia decizii informate.
Cinci secrete despre Gary Whitlie
In bucatarie: Ii place sa gateasca. In special Paella.
In librarie: Scriitorul sau preferat este Frank Herbert, autorul romanului de science-fiction Dune si cele cinci continuari ale acestuia.
La cinema: Filmul sau favorit este „Déjà vu” (Dincolo de trecut) cu Denzel Washington, in regia lui Tony Scott, (pentru partea de science-fiction).
La club: Ii place Carlos Santana, pentru soundul de chitara. Acestuia ii apartine si primul album pe care l-a cumparat vreodata.
La televizor: Urmareste cu interes transmisiunile televizate ale meciurilor jucate de Nationala de rugby a Africii de Sud sau ale Nationalei de rugby a Angliei. Nu se poate hotari cu care dintre cele doua echipe tine.
Hard Times
„Nu cred ca am trait in cei 26 de ani de cariera, indiferent de locul in care ma aflam, imprejurari economice mai dificile ca acestea prin care trecem acum in Europa, in Romania si, de altfel, si in Ungaria, in acesti ultimi doi ani.” Referitor la felul in care merge economia globala dar si tara in sine, Whitlie admite ca situatia este problematica.
O serie de factori sunt responsabili pentru scaderea de 25% inregistrata de piata berii in ultimi doi ani, dar poate ca cel mai evident este faptul ca puterea consumatorului a scazut. Oamenii au mai putini bani, rata somajului a crescut, taxa pe valoarea adaugata a crescut. Pentru a nu alimenta speculatiile, Whitlie nu vrea sa comenteze felul in care criza economica a afectat performanta financiara a grupului. In raportul anual incheiat la 31 martie 2010, Meyer Kahn, Chairman SABMiller, anunta ca in Europa, din cauza ca pietele economice s-au contractat si guvernele unor tari-cheie au marit excesiv accizele, volumul vanzarilor le-a scazut cu 5% la berea lager. Dar, datorita unui management al costului corect si o politica solida a preturilor, EBITA (profitul operational inainte de deducerea deprecierii si amortizarii) a inregistrat o crestere organica de 4%.
Totusi, la nivel mondial, volumul de bere vandut de grup in prima jumatate a anului financiar 2010-2011 a urcat cu 1%, datorita pietelor emergente din Africa si Asia, rezultatul depasind estimarile. Astfel, cresterile de pe pietele emergente au compensat scaderile inregistrate in Europa si America de Nord. De altfel, rezultatele financiare detaliate vor fi publice de luna aceasta.
Calator si fotograf
De fotografiat, fotografiaza pentru sine. Important e ca fiecare fotografie pe care o face capteaza acel moment unic si irepetabil in timp, pe care doar el il poate surprinde. E mandru ori de cate ori a realizat o imagine pe care nimeni altcineva n-a reusit s-o creeze.
Whitlie a calatorit in multe locuri si inca mai are multe de vizitat. S-a intors recent din Africa de Sud unde a petrecut cateva zile la Lion Sands, in parcul national Kruger – o intindere nesfarsita in care te poti bucura din plin de spectacolul vietii salbatice. Nu se poate hotari sa aleaga care ar fi cel mai frumos loc dintre toate. In Romania a ajuns in cateva orase, dar spre nerabdarea sotiei sale, programul prelungit de la serviciu nu-i permite sa cutreiere tara. In Delta a ajuns la inceput, cand abia venise si Ursus Breweries era sponsorul festivalului „D'ale Gurii Dunarii”, organizat ca parte a proiectului cu acelasi nume, derulat de Salvati Delta.
Intalnirea cu Delta i-a amintit de o alta zona pe care a lasat-o undeva in urma, in tineretea petrecuta in Zimbabwe (Rhodesia) – lacul Kariba. Dar Whitlie nu e genul de om care sa stea ancorat in trecut. Priveste inainte, vrea sa stie ce va face maine si in viitor si isi face planuri in consecinta. Daca ar fi totusi sa se uite inapoi, se declara fericit si n-ar schimba cu nimic viata pe care a trait-o. Orice experienta, fie buna, fie rea, l-a imbogatit. Si daca va dori vreodata altceva de la viata, tot in viitor va gasi raspunsul.
Sfaturi de la Gary Whitlie, despre conducerea unui business
- Cand imputernicesti, vei obtine rezultatul dorit sau chiar peste asteptari, chiar daca nu prin aceleasi mijloace cu care l-ai fi obtinut tu.
- Rar poti fi dezamagit de oamenii carora le lasi libertate de actiune, pe care ii imputernicesti.
- Pastreaza-ti optimismul in privinta viitorului economic al Romaniei si nu te lasa descurajat.
- Ai incredere in oamenii tai. Ei te vor ajuta sa treci cu bine de criza.
- Concentreaza-te pe lichiditati, nu pe profit.
- Planuieste minutios dar pregateste-te de neprevazut. Chiar daca stii ca lumea se indreapta intr-o anumita directie, s-ar putea sa intervina ceva neasteptat si daca se intampla, deal with it.
Gary Whitlie
54 ani, casatorit, 2 copii, 2 nepoti
- In 1974 a absolvit Liceul Allan Wilson in Zimbabwe si este licentiat al Universitatii din Africa de Sud, specializarea Finante – 1983. Este membru al asociatiei Chartered Accountants din Africa de Sud din 1984.
- In 1984 s-a alaturat departamentului financiar al South African Breweries si dupa mai multe pozitii de senior management in cadrul departamentului financiar, in 1993 este numit General Manager al Chamdor Breweries, una dintre cele mai mari fabrici ale South African Breweries.
- Intre 1994-1999 a fost Finance Director al South African Breweries – Divizia bere, fiind locat in Johannesburg, Africa de Sud.
- In 1999 a fost numit Finance Director al operatiunilor SABMiller din Europa in cadrul sediului central pe Europa din Budapesta, Ungaria.
- Dupa 2 ani petrecuti in sediul european, Gary Whitlie este numit in 2001 Director Finance & Control la nivel de grup SABMiller ocupand aceasta pozitie pana in 2004 si activand in sediul central din Londra, Marea Britanie.
- In 2004 se muta spre zona operationala a grupului SABMiller din Londra, punand bazele Miller Brands – UK, pe care o conduce pana in 2008 cand este numit Managing Director al operatiunilor SABMiller din Ungaria – Dreher Breweries.
- In iunie 2010 este numit Presedinte al Ursus Breweries Romania.