De la specialist HR la mentor și coach. O lecție despre reinventare și curajul de a schimba drumul
Mii de ore de căutare și descoperire de talente în vederea angajării, de discuții de îmbunătățire a climatului organizațional, de proiecte creative, de formare și dezvoltare.
După mai bine de 20 de ani în care a lucrat în corporații, ultimele din sectorul bancar, a decis să facă o schimbare majoră. A lăsat corporațiile în urmă și a trecut la un nivel următor: cel în care să îi încurajeze pe ceilalți să aibă încredere în ei și în ceea ce își propun să realizeze, să îi stimuleze să facă parte din elita celor care îndrăznesc să își realizeze visurile, nu doar să vorbească despre ele.
Tranziția a durat aproape 5 ani, timp în care s-a dezvoltat, a urmat programe de formare și și-a conturat din ce în ce mai clar visul. Unul pe care și l-a împlinit în urmă cu puțin timp, când a început să joace la scenă deschisă noul rol, acela de Coach, Mentor și Trainer.
Numele ei este Gabriela Constantinescu și are peste 23 de ani de experiență în domeniul resurselor umane, din care 20 de ani în poziții de leadership. În noul rol pe care și l-a asumat este Mindset Coach & HR Mentor, fondatoarea Mind Vibe Community, un grup de susținere și dezvoltare a oamenilor pasionați de HR, specialiștilor și experților care se dezvoltă, învață și se susțin reciproc în procesul lor de transformare.
Zilele trecute, Gabriela Constantinescu a acordat un interviu Revistei CARIERE, în care ne-a vorbit despre motivele care au determinat-o să facă acest pas curajos, despre lungul drum al tranziției, dar și despre planurile de viitor, reconturate de actualul context pandemic, unul în care, spune ea, oamenii au nevoie de îndrumare mai mult ca oricând.
După 2 decenii de experiență în HR, ați făcut un pas curajos către o nouă carieră. Cum este trecerea la mentorat și coaching?
Tranziția a venit într-un mod natural. Fără a avea această intenție, în urmă cu mai bine de 5 ani, am simțit nevoia de a mă dezvolta și de a crea fară să-mi dau seama, primii pași către o altă carieră. În urma unui program de mentorat implementat la nivelul companiei la care am lucrat, unul dintre participanții la program mi-a spus că aș avea abilități de Coach. Poate pentru că în mod natural și instinctiv, așa m-am format – să ascult mai mult decât să vorbesc, să îmi pese de cei din jurul meu, de dezvoltarea lor, să adresez întrebări ca să ajung la inima lor, să îi fac să se deschidă.
Așa a urmat o perioadă de formare în coaching și așa s-a conturat un vis, în care mă vedeam din ce în ce mai mult în acest rol de Coach, de Mentor, de Trainer. Și cred cu tărie că nu există un moment mai potrivit să fac această tranziție decât în aceste momente pe care omenirea le traversează – de nesiguranță, de teamă, de pierdere a încrederii, de debusolare în contextul tranformărilor structurale pe care le trăim în fiecare zi. Mai ales acum, oamenii au nevoie de îndrumare, de a-și recăpăta încrederea, de a vedea că există și alte perspective.
Ce segmente din domeniul HR v-ați propus să acoperiți în continuare? De ce?
După 23 de ani de experiență în resurse umane, după ce am experimentat toate etapele de dezvoltare ale HR-ului românesc, după ce am experimentat procese de recrutare de personal rudimentare – de la primirea a sute de CV-uri prin fax, până la implementarea de roboți în procesul de selecție și în procesul de onboarding, am realizat de fapt că a venit momentul să contribui în continuare la dezvoltarea comunității de resurse umane din România.
Am fondat Mind Vibe Community, cu ideea de a reuni pasionați de acest domeniu și de a le oferi din prea plinul meu, să dăruiesc ceea ce am primit și eu la rândul meu de la mentorii pe care i-am avut. Am experimentat procese complexe, de la angajări de sute de persoane lunar, la gestionarea a proiecte complexe de training pentru entry-level la nivel de management, la implementarea de sisteme complexe de evaluare a performanței bazate pe obiective individuale.
Am avut privilegiul de a fi lucrat în companii cu planuri ambițioase de extindere dar și cu repoziționări bruște ale strategiei de afaceri, care nu au făcut altceva decât să mă ajute să mă adaptez la schimbările intervenite și să mă reinventez de fiecare dată. Cred că acest cuvânt – reinventare – surprinde esența a ceea ce noi, ca indivizi, ar trebui să luăm în considerare în această lume în continuă schimbare. Să anticipăm schimbarea, să ne adaptăm și să schimbăm atunci când suntem în ascensiune. Iar atunci când schimbăm, să avem curajul să o luăm pe un alt drum, să experimentăm lucruri noi, să ne reinventăm.
V-a ajutat experiența pe care ați acumulat-o? Ce planuri aveți în perioada următoare?
Mă uit în urmă cu mândrie pentru toate realizările avute, pentru greșelile pe care le-am făcut și din care am învățat enorm de multe lucruri. Planurile mele sunt de a da înapoi din tot ce am primit în toți acești ani. De a contribui la dezvoltarea comunității de resurse umane din România. Am dezvoltat un program de mentorat în resurse umane, care se derulează exclusiv online, pe o perioada de 30 de zile. Este un program unic în România, pentru că te face să îndrăznești să visezi din nou. Te face să vezi lucrurile și din altă perspectivă, te reconectează cu visul pe care îl ai – pentru că eu cred cu tărie că fiecare dintre noi avem un vis ascuns în cotlonul minții noastre, la care mai revenim din când în când atunci când nu suntem prea copleșiți de responsabiltatile zilnice.
Am conturat acest program de mentorat plecând de la acest slogan – “îndrăznește să visezi”. Pentru că eu cred că dacă ai o dorința arzătoare, un obiectiv clar conturat, știi exact unde vrei să ajungi, dacă ai încredere în tine, un plan de acțiune și credință că vei reuși, este puțin probabil să nu realizezi mai devreme sau mai târziu ce îți propui. Planurile mele sunt de a dezvolta o serie de cursuri și programe adresate pasionaților de resurse umane și nu numai, să experimentez noul rol de Trainer în care mă regăsesc din ce în ce mai mult, cel de Coach și Mentor.
Cum s-au schimbat prioritățile organizatiillor în situația actuală, generată de pandemia covid-19?
Am experimentat cu toții o mobilizare exemplară în rândul companiilor de a asigura un mediu de lucru sigur pentru angajați, clienți și pentru a asigura continuitatea în condiții de siguranță a afacerii. Este interesant să vezi cum panica, teama de ce este mai rău, pot să determine schimbări atât de bruște în strategiile companiilor, cum se găsesc soluții peste noapte de adaptare la schimbările majore prin care societatea în ansamblul ei, a trecut. Este clar că va mai fi o perioada de incertitudine, de teamă, dar sunt convinsă că lucrurile se vor aranja pe un făgaș firesc mai devreme sau mai târziu – poate diferit față de ce am fost obișnuiți până acum, dar în asta constă frumusețea vieții – faptul că este imprevizbilă, că îți poți face planuri și strategii și, peste noapte, totul să se schimbe în mod brusc. Dar oamenii au dovedit de-a lungul istoriei că se pot adapta și că vor găsi modalități de a se reinventa și, în cele din urmă, de a evolua.
Care considerați că sunt principalele provocări ale companiilor, pe partea de resurse umane? Este reskilling-ul o tendință importantă și în România?
În primul rând văd o presiune mare la nivelul managerilor – mai ales în acele companii care au trecut peste noapte la un program flexibil și la lucru remote, cu care nu erau obișnuiți. Văd cum managerii ar trebui să dedice acum și mai mult timp, apreciere și grijă pentru oamenii din subordine și cum să asigure un echilibru între viața profesională și cea personală. Întotdeauna am crezut că investiția în dezvoltarea abilităților managerilor joacă un rol crucial în strategia de resurse umane a unei companii.
În al doilea rând, pentru a face față acestei provocări prin care omenirea trece, companiile ar trebui să elaboreze o strategie prin care să asigure dezvoltarea capacităților digitale și cognitive critice ale angajaților, abilitățile lor sociale și emoționale, precum și adaptabilitatea și rezistența acestora. Acum este momentul pentru a investi în training, în dezvoltare, a se da o atenție sporită bugetelor de învățare. Pentru că mai devreme sau mai târziu, lumea așa cum o știam nu va mai fi la fel. Deja nu mai este aceeași ca cea de acum câteva luni. Iar companiile au obligația de a anticipa acest lucru și de a acționa pentru a se pregăti în fața acestor schimbări structurale și a face fața viitoarelor perturbări. Probabil vom asista la o schimbare de paradigmă, în care din ce în ce mai multe companii vor poziționa angajatul pe primul loc și vor începe să contureze o strategie centrată și pe angajat, nu numai pe client și pe acționar.
Care ar fi cel mai important sfat pe care l-ați da în această perioadă companiilor?
Empatia va redefini modalitatea prin care sunt recrutate și atrase talentele în cadrul organizațiilor. Cred că sunt multe companii care au învățat din greșelile făcute. Atunci când un model de business nu funcționează, soluția de a reduce costurile nu pare a fi cea mai facilă cu toate că este la îndemână. Este tot mai dificil pentru multe companii – indiferent de dimensiunea pe care o au, să găsească oamenii potriviți pentru nevoile pe care le au. Cred că întoarcerea către oameni, a crea un mediu în care este încurajată colaborarea, în care se arată apreciere, sprijin și, nu în ultimul rând, investiția în dezvoltarea managerilor pentru a face tranziția către rolul de lider, toate acestea, dublate de empatie, vor conduce la un mediu în care oamenii își vor dori să se implice mai mult, să aibă acel angajament emoțional care va contribui la o relație de lungă durată cu compania respectivă.