Cătălin Păduraru, omul care repară biciclete inspirat de legile fizicii
În România, statisticile spun că acum doi ani s-au vândut 375.000 de biciclete noi. Este o veste bună, care indică un trend ascendent al folosirii bicicletei, având în vedere că în anii anteriori, această cifră era mult mai mică (110.000 de biciclete vândute în 2010, 180.000 în 2009, 210.000 în 2008). În total, 875.000 de biciclete vândute în România în câțiva ani. Statistica aceasta rămâne totuși deficitară, deoarece sunt luate în considerare doar bicicletele noi vândute an de an începând cu 2008, nu și înainte de această dată. De asemenea, nu sunt luate în calcul vânzările de biciclete second hand sau cele făcute fără acte.
Astfel, numărul celor care folosesc bicicleta, în scop recreativ ori ca mijloc de transport, a ajuns la ordinul zecilor de mii, doar în București. Pentru a satisfice această cerere, în continuă creștere, magazinele și atelierele de biciclete s-au înmulțit și ele.
Pasionat de astronomie, biciclete, fotografie și fizică, Cătălin Păduraru a lucrat o vreme la Insitutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară Horia Hulubei. Un „tocilar”, cum poate mulți l-au etichetat. Dar unul care, nemulțumit de proiectele pe care le avea în acel moment, s-a gândit că dacă poate repara cele 6 biciclete pe care le avea în casă, poate repara și pentru alții. Cum deja avea o mare parte din sculele necesare, a găsit un spațiu de închiriat, „și-a scuturat buzunarele” de 2.500 de euro și a mai achiziționat marfă și altele necesare și a deschis un modest centru de reparat biciclete și accesorii.
BikeGeek, atelierul, s-a luptat încă de la început cu birocrația și reglementările din comerț, dar a învățat și a crescut repede. În micul atelier și-au găsit locul, pe lângă rafturile cu scule, câteva rafturi cu piese, echipament și accesorii, dar și biciclete pentru toate vârstele.
Răsplata muncii bine făcute se vede în feedback-ul clienților care sunt tratați cu respect și profesionalism. Este de apreciat abordarea lui Cătălin, care caută întotdeauna soluții de reparație a pieselor, înlocuirea lor fiind pe ultimul plan. Cel puțin asta am descoperit la o vizită în atelier.
„Avem clienți care au găsit la noi plăcerea mersului cu bicicleta la service. În timpul sezonului avem chiar și 40 de persoane care intră în magazin”, povestește fostul fizician.
Antreprenoriatul în viziunea sa
A pornit la drum cu un buget mic, dar a reușit să își facă un nume pe o piață în continua dezvoltare. „Dacă ești singur și ai un buget limitat, este foarte dificil. Dacă ai o echipă și un buget pe măsură, este mai ușor. Cert este că nimic nu este imposibil atâta timp cât ai ambiție”, povestește el.
Tot el afirmă că tranziția de la corporație sau de la un job „normal” la antreprenoriat trebuie făcută consevativ: „Dacă avem un buget fix ar fi bine, la început, să nu îl punem integral la dispoziția afacerii, findcă o să fie depășit cu ușurință. Aici este marea problemă cu antreprenorii tineri, proaspeți: nu știu să estimeze corect amploarea investiției inițiale și nici a cheltuielilor lunare”.
Cum mai este văzută bicicleta: Mijloc de recreere sau de transport?
Cine poate să ofere informații în acest sens mai bine decât… managerul unui service de biciclete. El este cel care stă în permanentă legătură cu posesorii de biciclete și cu comunitățile celor pasionați de acest sport, dar și mijloc de locomoție. „ Suntem impresionați de numărul oamenilor care pedaleaza pe ploaie sau frig. Clar acești bicicliști preferă să fie independenți și sănătoși, decât să meargă cu mașina sau cu transportul în comun”, mărturisește acesta.
Cum s-ar putea dezvolta mersul cu bicicleta în România
Motivația care ne-ar putea urca în șa ar putea veni din două direcții: dacă s-ar dezvolta infrastructura și dacă benzina și motorina s-ar scumpi atât de mult încât să ne oblige să găsim mijloace de transport alternative. „Foarte mulți clienți ne spun că își doresc să folosească bicicleta pentru a merge la muncă, dar le este frică de traficul auto. Și pe bună dreptate, mulți șoferi nu știu legislația și îi agresează inutil pe cicliști. Cu toate acestea, lucrurile s-au mai schimbat, în bine. În ciuda luptei pentru supraviețuire pe care bicicliștii o duc în trafic, numărul lor s-a înmulțit, împreună cu cel al șoferilor care îi respectă”, a declarat Cătălin Păduraru pentru revista CARIERE.
Bike Geek nu doar repară biciclete, ci educă și bicicliștii
„Ori de câte ori avem ocazia, instruim clienții cum ar trebui să meargă în trafic și le prezentăm care sunt cele mai frecvente situații în care se pot regăsi și cum să le gestioneze. Pe alte planuri, încercăm să ne implicăm activ și pe partea ciclismului competitiv – anul trecut am fost parteneri la un concurs de ciclism feminin, iar pe viitor vom încerca să mai sprijinim astfel de proiecte”, spune antreprenorul.
BikeGeek, după 3 ani
„2015 a fost al doilea an de antreprenorat pentru mine. A fost un an în care business-ul de care mă ocup s-a maturizat foarte mult, iar eu am acumulat foarte multe cunoștințe noi. Cel mai important lucru pe care l-am învățat în anul 2015 a fost să capăt o viziune, să înțeleg amploarea business-ului cu biciclete la nivel global și tendințele acestei industrii. Am participat la cel mai mare târg de biciclete din lume (Eurobike) și acolo am putut lua contact cu cei mai mari jucători din piață, am putut vedea trenduri noi și înțelege mai bine unde se află România față de piața internațională. Am învățat managementul afacerii. De profesie sunt fizician și, din păcate, nimic din instruirea mea nu m-a pregatit până acum pentru a gestiona un start-up. Din exterior părea foarte ușor și ideal, ca la facultate, însă provocările nu au întârziat să apară încă din primele zile. Am învățat multe, mai ales în primele luni, dar este un domeniu în care nu încetezi niciodată să te perfecționezi. Am învățat să construiesc și să motivez o echipă. Pe măsură ce afacerea s-a extins, am adus oameni noi și am constatat cât de importantă este echipa. Împreună putem face lucrurile să meargă foarte ușor sau putem să batem locul pe loc, indiferent de provocările cu care ne întâlnim sau oportunitățile pe care le descoperim. În ceea ce privește 2016, al 3-lea an de existență, BikeGeek va face ce a făcut și până acum: își va face treaba bine și va căuta să își dezvolte serviciile oferite”, a încheiat Cătălin Păduraru.