Catalin Lascu: „If you can imagine it, you can achieve it”
Ati avut o strategie, un plan de cariera?
Inceputul anilor ’90 a reprezentat pentru cariera mea o schimbare radicala – trecerea de la informatica la marketing. Daca tratam cele doua perioade profesionale separat, as zice ca am avut in ambele o strategie a carierei si nu m-am abatut prea mult de la ea. Dar, pe intreaga perioada de 20 de ani a vietii mele profesionale de pana acum, acel moment a reprezentat o cotitura fundamentala.
La terminarea facultatii, nu aveam o idee prea clara despre cariera. Criteriul principal in alegerea postului de la IAS Urziceni a fost simplu: localitatea cea mai apropiata de Bucuresti pe lista repartitiilor obligatorii. Am cautat curand un post de analist-programator in Bucuresti. In acea vreme, un centru de calcul reprezenta un loc de munca "most wanted", prin prisma profesiei de viitor si a mediului intelectual, oarecum in afara rutinei generale a sistemului. Interviul a fost scurt: "Dati-mi putin timp, in scurta vreme o sa fiu printre primii". Acesta a fost primul meu plan de cariera. Am evoluat de la un juniorat neclar, la pozitia de analist principal, in 6 ani. In 1991, am fondat, impreuna cu un grup de colegi, o firma de software – eram acum si patron si angajat, ceea ce mi-a modificat profund perspectiva profesionala. Planul de cariera se ridica la alt nivel, ingemanand responsabilitatea sporita cu libertatea de decizie si cu ideea de competitie.
Evolutia dv. profesionala s-a abatut de la proiectia initiala?
S-a intamplat sa citesc o carte de marketing, domeniu inca inexistent la noi atunci. Mi-a placut atat de mult noutatea capitalista, incat dupa cateva luni de gandire, hotararea era luata – aceasta va fi noua mea profesie. Sloganul meu era, ca si acum, "if you can imagine it, you can achieve it" (daca poti sa-ti imaginezi obiectivul, poti sa-l atingi). Planul initial al viitoarei mele cariere a urmat o logica simpla: companiile romanesti nu faceau marketing, deci trebuia sa caut o companie straina, prin urmare trebuia sa ma pregatesc: CV, strategie de interviu etc.
Sloganul a functionat: a durat un an pana sa gasesc job-ul visat, dar obiectivul a fost indeplinit – o pozitie in marketing la una dintre cele mai performante companii din lume in acest domeniu. Ca o curiozitate, desi am trecut printr-o procedura lunga si riguroasa (500 de candidati, 5-6 interviuri etc.), momentul cheie al incercarii a fost mai degraba emotional. Am incercat un onest "stiti, eu nu prea stiu marketing, dar…". Raspunsul logic al viitorului meu sef a fost: "Nu e grav, nu stie nimeni marketing in Romania acum – altfel, cu ce te lauzi?". Atunci mi-a scapat o fraza de care a ras cateva minute si mai radem si acum cand ne amintim. Am zis "Pai, mai intai, sunt inteligent". Sensul era "nu stiu acum, dar voi invata repede", dar fraza mi-a iesit asa si asta a fost norocul meu, momentul de afinitate, de acceptare, discutia a continuat firesc.
Acumularea rapida de cunostinte si performanta au devenit ideile principale. Ca prim obiectiv mi-am fixat acumularea de cunostinte – eram ca un burete care absorbea orice fel de informatie, le sistematizam dupa aceea. Am ramas si astazi cu convingerea ca nu stiu destul, ca mai am multe de invatat. Ulterior, mi-am stabilit si un obiectiv concret: sa devin marketing manager de nivel international in 5 ani. Am reusit acest lucru in 5 ani si cateva zile, dar in actuala mea companie.
Ati avut un mentor care v-a influentat cariera?
Am avut cateva modele care mi-au influentat evolutia profesionala si stilul. Am sa mentionez doar unul – managerul care intuise compatibilitatea mea cu marketing-ul pe baza IQ-ului declarat. Folosea un stil aparte pentru dezvoltarea noastra ca manageri, imbinand laturi clasice (training, feed-back, coaching, un extraordinar spirit de echipa etc.), cu unele mai putin obisnuite, cum ar fi o dezvoltare exacerbata a dorintei de performanta si de responsabilitate in indeplinirea obiectivelor, indiferent de greutati. Ne arunca in apa si nu intotdeauna arunca si colacul. Nu mi s-a mai intamplat nici inainte, nici dupa, sa fac parte dintr-o echipa care sa functioneze 4 ani aproape perfect, fara vreun conflict si care sa obtina performanta dupa performanta. Toti membrii acelei echipe legendare au ajuns departe pe plan profesional. O anecdota definitorie: intr-o zi, mi-a cerut sa-i dau un anume raspuns pana la ora 15. Raspunsul se afla la Budapesta, dar in acea vreme e-mail nu exista, iar comunicarea cu Ungaria era foarte dificila. L-am anuntat ca nu reusisem sa iau legatura cu agentia respectiva, desi incercasem tot timpul. Raspunsul lui imi influenteaza si acum modul de abordare a problemelor: "N-ai facut totul – aveai un avion la 12, ai fi putut fi la 14 in Budapesta si m-ai fi putut suna de acolo". Nu glumea.
Cum va apreciati evolutia profesionala?
Am avut in general o traiectorie ascendenta, n-am prea facut pasi inapoi. Dar succesul il leg nu neaparat de cursul carierei, cat mai ales de rezultate, acestea raman. Cred ca munca mea a contribuit la succesele companiilor prin care am trecut, asta de fapt conteaza. La un foarte sumar bilant, constat ca am lansat de-a lungul anilor cele mai importante branduri din domeniu, am obtinut recunoasteri internationale cu echipa sau individual, iar numele Romaniei a fost mai mereu rostit cu respect in contextul international al respectivelor companii. Decizia mea de a alege acest drum a fost probabil corecta.
Sunteti un model irelevant pentru piata romaneasca sau dimpotriva? De ce?
Fac parte din generatia inceputului economiei de piata in Romania, cu deschiderile, dar si cu greutatile acesteia. Multi dintre colegii mei de generatie sau de MBA conduc companii multinationale, romanesti, ori business-urile proprii, unele de anvergura. Noi am invatat din mers, "on the job", defrisand. Acum lucrurile sunt putin diferite, exista etape de pregatire, managementul se invata in scoala, totul devine riguros. In plus, exista o experienta anterioara la care te poti referi. Un alt avantaj esential este tineretea noilor manageri – eu am inceput acest traseu la 34 de ani si am terminat un MBA la 38.
De ce natura sunt satisfactiile dv. legate de munca (de performanta, financiare, de relationare, de imagine etc.)?
Cea mai mare satisfactie o am cand rezultatele muncii mele sunt recunoscute de piata, consumatori, competitie. Cel mai notabil compliment pe care l-am primit vreodata, a venit de la un vechi prieten si fost coleg, competitor in vremea din urma: "cand aflu ca esti in Sofia, imi adun echipa si facem brainstorming cateva ore, sa evaluam ce noua amenintare ne asteapta". Performanta, indiferent cum este definita, ramane motivatia principala – as fi nefericit intr-un job in care n-as putea s-o obtin – si lipsa rutinei – in marketing, in fiecare zi trebuie sa te adaptezi la o situatie noua, sa (te) reinventezi. Desigur, partea financiara este importanta, ca si imaginea, status-ul. Calatoriile si mediul multicultural ma atrag.
Ce principii va guverneaza activitatea profesionala?
Integritatea, in sensul prim al cuvantului, dar si in sensul unui profund simt al responsabilitatii fata de business-ul incredintat. Premisa fundamentala este ca intotdeauna mai e ceva de invatat. Principiul obiectivelor care pot fi atinse, daca reusesc sa le imaginez. Intotdeauna plec de la obiective – refuz sa incep cu restrictiile – abia apoi construiesc strategia si detaliile.
Ce calitati personale v-au dus spre performanta profesionala?
O gandire pozitiva, desi par sceptic si incruntat. Ma automotivez, sunt un self-starter, destul de creativ si flexibil, am putine rutine. Munca de analist m-a invatat abordarea structurata a problemelor si a adaugat spiritului sintetic nativ abilitatea de a analiza rapid detaliile si a le reintegra apoi in tot. Am tendinta de a redefini problemele, nu iau nimic de-a gata, pregandit, calitate esentiala in marketing, ca si intuitia. Nu cred in managerii preponderent analitici, cred ca marketing-ul este o stiinta analitica pana la un punct, dupa care devine o arta, in care intuitia, flerul, imaginatia, simtul artistic, cultura joaca un rol covarsitor. Daca latura analitica se poate invata, cea "umanista" este mai degraba nativa, o ai de acasa sau nu.
Aveti slabiciuni, puncte slabe?
Rezultatele si termenele primeaza deseori, lumea s-a obisnuit sa livrez rezultate si stacheta creste mereu. Nu reusesc intotdeauna sa echilibrez orientarea spre rezultate cu cea spre oameni. Dificultatea in a spune "nu" unor cereri ma impinge uneori in criza de timp. Time-management-ul trebuie imbunatatit.
Explicati trecerea de la Coca-Cola la PepsiCo. Cum ati putut respecta clauza de confidentialitate?
Nu am trecut direct, a existat o pauza de un an pe care mi-am fixat-o singur, din respect fata de cei patru ani si fata de mine insumi. Contractul meu nu avea clauza de confidentialitate.
Cum relationati cu oamenii din echipa PepsiCo?
Munca mea se desfasoara la confluenta a doua organizatii, datorita relatiei companiei cu imbuteliatorii locali. Rolul meu este de a reprezenta PepsiCo in aceasta relatie si de a sprijini organizatiile locale in diverse aspecte ale business-ului. Elaborarea strategiei si programelor de marketing ocupa un loc esential, deoarece in relatia de franciza, compania este "brand owner". PepsiCo are un set de proceduri care ii reglementeaza activitatea, simplu si eficient. La nivel european, suntem o organizatie relativ mica in comparatie cu altele. Ne cunoastem personal, de aceea de multe ori aspectul informal primeaza. In relatia cu imbuteliatorii si agentiile exista alte proceduri, dar si aici aspectul informal este predominant, de unde flexibilitate, rapiditate si eficienta.
Cum arata ziua dv. obisnuita de munca?
Non-standard. Calatoresc mult pentru intalniri de lucru si training. Cand sunt in tara, comunicarea ocupa un timp masiv (e-mail, telefon), apoi intalnirile de lucru cu echipele imbuteliatorului nostru Quadrant Amroq Beverages si ale agentiei Graffiti/BBDO.
Cum va caracterizati ca lider?
Insistenta pe rezultate si timpul scurt imi provoaca uneori un stil aparent autoritar. Un paradox, deoarece in fapt nu am subordonati, ci colaboratori. Organizatia este mai degraba virtuala si raspandita geografic: colegii din PepsiCo International, echipele imbuteliatorilor si ale agentiilor. Sunt necesare tehnici persuasive, motivationale, relatii informale si multa flexibilitate.
Ce le este caracteristic romanilor din punctul de vedere al atitudinii fata de cariera?
Ambitia si inventivitatea. Romanii invata repede, se adapteaza usor si sunt competitivi. Au insa nevoie uneori sa li se arate "capatul tunelului".
Ce obiective de cariera aveti pentru urmatorii 5 ani?
Am un Career Development Plan, in care imi stabilesc oarecum singur directia dorita, dar desigur trebuie gasita si oportunitatea. Intr-o companie internationala sunt multe oportunitati. Am doua-trei directii principale, fara sa exclud altele: o largire a activitatii prin preluarea altor business-uri ale companiei, o extindere geografica sau o relocare. In toate, obiectivul este un nivel superior de management.
Familia e sprijin sau povara pentru un om dedicat carierei?
Familia nu este niciodata o povara, in ciuda aparentului conflict cu evolutia profesionala (in fond, o problema de time-management). Familia cere doar sa ii acorzi mai multa atentie, fiindca are nevoie de tine. Uneori iti ofera un sprijin concret, iti asigura "spatele", eliberarea de griji domestice, deseori un sprijin moral – familia este un fel de Ithaca, unde te intorci dupa batalie. Problema este in ce masura reusesti sa imbini cele doua prioritati, nu e usor, eu nu reusesc intotdeauna si asta reprezinta o preocupare majora acum. Mai ales ca in acest an trebuie sa "intram" la facultate, liceu si gradinita.
Ce faceti in timpul liber?
Nimic iesit din comun, in timpul saptamanii citesc sau ascult muzica; sunt un colectionar inrait de inregistrari din istoria muzicii rock, blues si jazz. In week-end, mergem uneori la munte, in parc, la spectacole, la cumparaturi.
Catalin Lascu
Nascut la 27.07.1958 in Bucuresti, casatorit, 3 copii
Studii:
- Facultatea de Planificare si Cibernetica Economica, ASE, 1983;
- Executive MBA / ASEBUSS & University of Washington, Seattle, USA, 1996;
- Cursuri de informatica, vanzari, marketing, research, management general, in tara si strainatate.
Cariera
- IAS Urziceni, 1983, economist;
- COCB / COCPCIA 1984-1990, de la analist stagiar la analist senior;
- SIASOFT SRL, 1991-1992, system designer;
- COCA-COLA Romania, 1992-1996, diverse functii in marketing;
- RAISIO FOODS, 1996-1997, Sales & Marketing Manager Romania, Bulgaria; Country Manager Romania;
- QUADRANT AMROQ BEVERAGES 1997-1998, VP Marketing;
- PEPSICO International, 1998-1999, Marketing Manager S-E Europe;
- din 2000, Franchise & Marketing Manager PepsiCo Romania, Bulgaria, Moldova;
- Presedinte al Asociatiei Nationale a Bauturilor Racoritoare (ANBR), din 2001.
Premii:
- Premiul National al Asociatiei Romane de Marketing, 1992
- Premiul pentru inovatie (Pepsi Twist) – PepsiCo Europe 2002
- Premiul pentru dezvoltare flavours – PepsiCo Europe 2002
- Premiul pentru marketing Cola – PepsiCo Europe 2003
- Premiul pentru marketing Flavours – PepsiCo Europe 2003