Calin Pop, Corporate Communication Manager ING Romania: „Pentru a implementa valorile corporative trebuie sa cunosti afacerea perfect!”
Ce tip de educatie aveti la baza, ce tip de formare?
Am absolvit Facultatea de Limbi si Literaturi Straine din cadrul Universitatii din Bucuresti in 1998, insa in momentul in care am absolvit nu m-am gandit ca voi ajunge unde sunt azi. Am facut sectia engleza – romana. In acel moment, in Romania nu exista o facultate de profil, ea a aparut mai tarziu si din acest motiv nici nu am putut sa urmez cursuri universitare de specialitate. Noi ne pregateam sa fim profesori cel mai probabil, asta era specializarea de baza. Evolutia mea ulterioara a tinut si de conjunctura. Am lucrat o perioada la Ministerul Justitiei, acela a fost primul meu job, o perioada foarte interesanta de altfel, pentru ca acolo am invatat ce inseamna un loc de munca, si am avut niste colegi extraordinari care m-au ajutat mult.
Ati avut un job care coincidea cu pregatirea pe care o aveati?
Oarecum, pentru ca acolo coordonam o echipa de traducatori in domeniul acquis-ului comunitar. Cu adevarat in domeniu am intrat in momentul in care s-a ivit o oportunitate la Consiliul Britanic din Bucuresti, aveau o pozitie care se numea Communications Coordinator. Aceasta consta practic in coordonarea proceselor de comunicare, interna si externa, al Consiliului Britanic. Am aplicat acolo, pentru ca era ceva ce se potrivea profilului meu, ca studii si ca personalitate. Am stat putin, insa, la Consiliu, si urmatorul pas a fost ING, unde ma aflu deja de trei ani.
Si ati ocupat de la inceput aceasta pozitie?
Nu, tocmai, aici a fost povestea clasica a evolutiei unui angajat in cadrul unei companii multinationale, am urcat mai multe trepte. Am inceput cu pozitia de Public Relations Officer, am lucrat in primele luni la doua proiecte foarte mari pe care ING le avea in acel moment: Intranet-ul local si un site numit ING Financial News. Ultimul este un proiect regional, iar Romania a fost a treia tara in care a fost implementat. Chiar daca in acest moment nu ma mai ocup de proiect sunt foarte fericit ca a avut cel mai mare succes din regiune. Cu asta am inceput, pentru ca si la Consiliul Britanic faceam in mare parte acest lucru.
Pentru a face trecerea de la aceasta pozitie la cea in care va aflati acum, ati mai urmat training-uri sau specializari?
Am urmat mai multe cursuri de pregatire, si interne si externe, si mai urmez inca. Au fost mai multe cursuri de comunicare interna, marketing, comunicare externa, organizare de evenimente. Din pacate, in Romania inca nu exista firme care sa poata face un astfel de training minutios, pentru ca, in general, persoanele care fac astfel de training-uri vin dintr-o anumita industrie, si in mod inevitabil, ofera exemple aplicate pe industria respectiva. Uneori este destul de greu sa aplici aceste lucruri in domeniul in care lucrezi tu, daca difera foarte mult.
In compania unde activati, ce presupune functia pe care o aveti, ce faceti efectiv?
Intelesul termenului de "corporate affairs" variaza de la companie la companie. Cand ne referim strict la ING, in cadrul sediului nostru central de la Amsterdam exista un departament specializat care se numeste Public Affairs. Acesta reglementeaza in principal relatia cu guvernul si cu societatea civila, insa a elaborat, de asemenea, un set de valori corporative si un cod de conduita in afaceri pentru toti angajatii ING. Acest set de baza a fost adaptat local si implementat si in Romania.
Aveti o echipa, un departament?
In cadrul departamentului de Corporate Communications din Romania sunt singur, insa lucrez cu o agentie de PR.
Practic, imi puteti explica in ce consta munca dv.?
Principala activitate este relatia cu mass media, pe trei directii principale. Prima este legata de strategia de comunicare pe care o dezvoltam si o implementam: este vorba de activitati programate, comunicate de presa despre companie, despre un serviciu pe care il vom lansa sau detalii despre un produs pe care il avem sau il dezvoltam, interviuri, alte tipuri de aparitii in presa. Apoi, exista solicitarile din partea jurnalistilor, fie de interviuri exclusive cu managementul companiei, fie pentru a participa cu niste raspunsuri in cadrul unor articole mai generale care cuprind mai multe companii. A treia directie, si cea mai putin placuta, o reprezinta situatiile de criza. Poate fi o informatie eronata care apare in presa, si care, daca nu este corectata la timp, poate degenera sau se poate amplifica. In aceasta situatie, trebuie sa reactionam rapid, aplicand, in acelasi timp, solutia adecvata si cu cel mai mare impact.
Din punctul de vedere al instrumentelor de lucru, in afara de revista presei zilnica, ce alte surse de documentare folositi?
Ca documentare, in primul rand, incerc sa citesc cat mai mult din publicatiile de specialitate. Din pacate, in Romania, in momentul acesta nu exista prea multe publicatii de referinta in domeniul comunicarii. In general, ma documentez din carti straine. Pe de alta parte, vizitez site-uri de specialitate; unul dintre preferatele mele este www.marketingprofs.com. Acolo sunt publicate articole scrise de specialisti pe teme de comunicare si exista posibilitatea de a intra in legatura cu acesti specialisti si a discuta pe diverse teme.
Ce va atrage cel mai mult in munca dumneavoastra?
Cred ca in orice domeniu, cel mai important e sa iti placa ceea ce faci. Provocarea pe care aceasta activitate o implica ma atrage, esti tot timpul in prim plan si pe umerii tai apasa o responsabilitate mare. A asigura imaginea unei companii de talia ING nu este putin lucru, insa asta nu ar fi posibil daca nu as avea sprijinul nemijlocit al colegilor mei. In plus, imi place foarte mult sa scriu, de la asta am si pornit in cariera, imi place sa gasesc modul potrivit de a transmite mesajele importante.
In ce consta partea dificila a muncii dv.?
Presiunea timpului si a evenimentelor este foarte mare, este foarte important sa inveti sa-ti stabilesti prioritatile. Trebuie sa fii un spirit organizat pentru ca altfel nu reusesti sa-ti faci treaba.
Ce alte abilitati credeti ca va fac sa fiti potrivit pentru ceea ce faceti?
Sincer, nu cred ca exista un portret robot, dar as zice ca e foarte important sa ai imaginatie, sa ai o gandire clara si o capacitate de reactie rapida. Nu mai putin important este sa fii diplomat, dar acesta e un lucru care se si invata.