BInterviu: Ce învățăm de la românul care a câștigat o competiție prestigioasă de public speaking
Răzvan Popescu a câștigat, pe 21 iunie, competiția Speakings Corporate Cup. 20 de speakeri, reprezentanți ai unor companii de top din România, au urcat pe scenă pentru a transmite idei memorabile, în timp ce se dezvoltă ca vorbitori pe o scenă cu un public de peste 250 de persoane.
Concursul a avut 2 etape: prima etapa, cea a discursurilor pregătite, a oferit ocazia concurenților de a veni cu teme alese individual, pe subiecte variate. Cea de-a doua rundă, în care au mers cei mai votați speakeri, a avut ca tema centrală Fairplay in business. Etapa finală a testat și spontaneitatea concurenților, care au avut de integrat în discursuri și cuvinte extrase pe loc.
În etapa de pregătire, toți concurenții au luat parte la patru sesiuni de antrenamente și feedback personalizat Speakings împreună cu creatorul conceptului, Andrei Dunuță, Sales&Public Speakings Trainer.
Am vrut să aflăm mai multe detalii de culise, despre ce poți învăța dintr-un concurs de vorbire în public, ce abilități îți dezvoltă și cum te poate ajuta această experiență mai departe în carieră.
Așa că am pus la cale un BInterviu cu Răzvan Popescu și Andrei Dunuță. Ce a ieșit? Puteți citi în continuare.
Andrei Dunuță, Public Speaking Trainer & Creatorul conceptului Speakings
Cum era Răzvan când l-ai cunoscut?
Era un tip foarte orientat către a detalia lucruri, exhaustiv în exprimare, expertul pe subiect, pe care ți-l explică cu cele mai multe detalii posibile. Că să îți dai seama, la prima interacțiune, deși brieful a fost un subiect de 5 minute, el a vorbit 15 minute despre ceva ce îl pasiona – balena ucigașă.
A fost unul dintre tinerii HighPo invitați de EY în programul “SEY What?!”, dedicat dezvoltării abilităților de public speaking, unde înscrierea a fost la liber. Fiind unul dintre cei mai buni din program, a ajuns să reprezinte compania Ernst Young la Speakings Corporate Cup.
Care a fost primul lucru pe care ți l-a spus în ceea ce privește participarea la competiție?
După programul “SEY What?!”, Răzvan și-a dorit să continue, așa că m-a întrebat ce contexte de a se dezvolta în continuare că speaker există și atunci i-am propus Speakings Corporate Cup. În program a văzut foarte clar care sunt zonele în care poate crește și, fiind un perfecționist care se tratează, așa cum spune chiar el, a vrut mai mult. Chiar asta a fost și tema discursului său – cum perfecționismul te oprește din ce vrei să faci și ce resurse poți aduce pentru a-l combate și a face totuși performanță.
Cum a fost să lucrezi cu el? Ce ți-a plăcut cel mai mult din interacțiunea cu el?
A fost coachable – chiar dacă este un tip cu un stil nativ ofertant (este unul dintre speakerii care folosește ușor umorul și autoironia, este expansiv și atrage publicul), a înțeles ce înseamnă să ai structura și să primești feedback pentru a te îmbunătăți. Când ai acest stil în mod natural și aduci și firul roșu, poți face lucruri spectaculoase. Răzvan a câștigat prin acest ping-pong serios-amuzant, cu o infuzie serioasă de autoironie și umor și e greu să reziști ca public.
Ce vibe ai simțit din partea publicului când a fost pe scenă?
Oamenii au rezonat mult cu umorul, poate și pentru că, pe noi că români umorul ne salvează din multe situații. Mulți oameni din sală au fost cu cuceriți de primul discurs, care a mizat pe umor, așa că în finală mulți l-au susținut, prin urmare a reușit să convingă mulți oameni.
Umorul este mai rar întâlnit în discursuri, mulți nu îl folosesc pentru că se tem că nu vor reuși să îi facă pe oameni să radă, așa că atunci când îți iese și îl și combini cu structura este mortal.
Se aștepta să câștige? De ce?
Singurul lucru pe care și l-a propus a fost să fie cea mai bună versiune a lui – acest eveniment nu este un concurs cu ceilalți, este cu propria persoană. Iar Răzvan a făcut exact asta.
Cum ne ajută abilitatea de public speaking în dezvoltarea carierei?
Public speaking-ul este un excelent instrument de identificare a noilor lideri din organizație. Am lucrat cu mai mulți oameni de HR cărora le-am propus conceptul Speakings – concursuri de public speaking în companie, iar surprizele nu s-au lăsat așteptate. A fost un mod valoros de a identifica tineri cu potențial și idei bune, care nu avuseseră până atunci curajul de a ieși în față. Să ții un discurs în față unui grup este o dovadă clară de leadership și orice companie are nevoie să descopere care sunt viitori lideri.
Apoi, să participi la un astfel de concurs este un excelent mod de a-ți construi brandul personal. Colegii se uită altfel la ține pe hol și știu că tu i-ai reprezentat într-un concurs și care sunt lucrurile în care crezi, pentru că le-ai expus pe scenă. Unii dintre speakeri au primit apoi și propuneri de a fi MC interni sau de a reprezenta organizația și în alte contexte, iar asta ajută cu siguranță în dezvoltarea carierei.
Cum schimbă participarea la o astfel de competiție dinamică dintre colegi? Are implicații și asupra engagementului?
Da, sigur că da, implicațiile sunt de mai multe feluri. În primul rând, să organizezi o competiție internă ajută oamenii să se cunoască mai bine și să se susțină unii pe alții într-un moment important pentru ei – este un teambuilding altfel, care conectează oamenii la nivel personal. Apoi, să vii în galerie să susții un coleg care reprezintă organizația este din nou ceva ce ajută la dinamică și întărește relațiile dintre oameni.
După un astfel de concurs oamenii sunt entuziasmați și întreabă ce urmează, vor să continue această călătorie de dezvoltare și de expunere, până la urmă – cu toții ne dorim să fim văzuți cu tot ce suntem și să avem ocazia de a ne prezenta ideile.
Răzvan Popescu, Associate Partner EY, câștigătorul Speakings Corporate Cup
O scurtă descriere a traseului care te-a adus până la competiția de public speaking.
Acum 3 ani am participat la un curs de public speaking organizat de către EY, în colaborare cu echipa Speakings. A fost momentul în care mi-am dat seama de toate greșelile pe care le făceam atunci când aveam de pregătit și susținut o prezentare.
Care este calitatea pe care o apreciezi cel mai mult la tine? De ce?
Îmi place să văd partea plină a paharului. Acest lucru îmi oferă posibilitatea să experimentez soluții noi, să învăț din greșeli și să o iau de la capăt atunci când lucrurile nu merg așa cum mi-am propus.
Care parte din interacțiunea cu alți oameni te entuziasmează cel mai mult? De ce?
Se spune că o echipă este mult mai valoroasă decât suma indivizilor care o formează, dar și mult mai greu de gestionat. Cred foarte mult în oameni și în capacitatea noastră de a forma echipe puternice, prin comunicare directă și transparență la toate nivelurile.
Îți amintești care au fost primele ”scene” de vorbire în public și cum te-ai perceput atunci pe ține, în postura aceea de ”orator”?
Nu eram înspăimântat, dar nici entuziasmat de oportunitatea de a vorbi în public. Mă bazăm foarte mult pe spontaneitate, spuneam poezia și așteptăm că totul se termine cât mai repede. Eram cel mai fericit atunci când coboram de pe scenă.
Cât din taskurile tale de zi cu zi au legătură cu public speaking-ul?
Cel puțin 70% din activitățile mele zilnice se bazează pe comunicare. Din acest motiv, mesajul și modalitatea prin care îl transmit echipei mă ajută să fiu mai eficient și să obțin rezultate într-un timp mai scurt. Nu este totul despre a vorbi în față unui public numeros, ci mai degrabă a te face înțeles atunci când este nevoie.
Cum ai ajuns să participi la această competiție de public speaking? Și care a fost prima senzație când te-ai înscris?
Întâmplarea face să mă fi întâlnit cu Andrei cu câteva luni înainte de competiție. După 5 minute eram unul dintre primii participanți înscriși la eveniment.
Așteptăm cu nerăbdare oportunitatea de a vorbi la cinema și intensitatea antrenamentelor cu Andrei.
Cum a fost perioada de pregătire și de mentorat cu Andrei Dunuță? Care au fost povețele date de el care te-au ajutat cel mai mult?
Am învățat enorm din interacțiunea pe care am avut-o cu Andrei la antrenamente, în special din feedback-ul oferit celorlalți participanți. Toată perioada de pregătire a fost o recapitulare a conceptelor teoretice într-un mod foarte practic și pragmatic.
Erai pregătit să nu ajungi în top 3? Dar să câștigi?
Nu mă gândisem absolut deloc la acest lucru. Am sperat să aleg un mesaj inspirat, care să fie apreciat de către public și să reușesc să îmbunătățesc discursul în timpul antrenamentelor. Sincer, au fost foarte multe discursuri bune și oricare dintre participanți putea să câștige.
Cum consideri că te-a ajutat participarea la această competiție? Ce ai învățat despre ține și (poate că) nu ai fi învățat în alte contexte? Dar despre alții?
Păstrez în minte trei concepte simple pe care va încurajez să le aveți în vedere oricând aveți de pregătit un discurs:
– Nu este despre ține, este despre ceilalți! Din acest motiv, este foarte important să îți studiezi audiență chiar înainte să începi pregătirea discursului.
– Începe cu sfârșitul în minte! Sfârșitul, de cele mai multe ori ignorat, este cea mai importantă parte dintr-un discurs.
– Transmite mesajul cât mai simplu și la obiect! Suntem tentați să folosim cuvinte cât mai pompoase și fraze cât mă lungi. De cele mai multe ori, acestea diluează mesajul și generează confuzie în rândul audienței.
Ce te-a învățat câștigarea acestei competiții despre tine?
În primul rând să fiu mai disciplinat și să acord o atenție mult mai mare pregătirii unui discurs. În al doilea rând, am conștientizat că nu contează cât sunt de pregătit și cât de bine stăpânesc un subiect, dacă nu reușesc să îl transmit celor din sală.
Cum a evoluat interacțiunea cu colegii grație acestei competiții?
Înainte de eveniment, colegii mi-au transmis să nu îi fac de râs, iar eu mi-am propus să îi fac să radă. Cred că am reușit cu succes acest lucru.
După eveniment, ne-am dat seama că avem nevoie de o competiție internă pentru a decide cine participa la următoarea ediție de SPEAKINGS. Revenim cu updates.
Consideri că public speaking-ul este o abilitate crucială pentru orice profesionist, mai ales în contextul schimbărilor rapide și profunde care au loc pe piață muncii? De ce?
Public speaking este despre emoție, despre capacitatea de a-i inspiră pe alții și nu în ultimul rând despre a-ți „vinde” ideea. Acestea sunt abilități critice în aproape orice activitate și, din fericire, sunt foarte greu de automatizat.