Acele afaceri cu profit mic, dar satisfacţie uriaşă
Din dorinţa de a oferi gemenelor lor, Mara şi Ilinca, hrană bună şi sănătoasă, o familie de bucureşteni a folosit banii economisiţi şi a deschis o prăvălie de brânzeturi, numită, cum altfel, Casa cu Gemene. Acum, după aproape trei ani, cei care doresc a se hrăni cu produse naturale pot cumpăra de la ei, pe lângă brânzeturi, pui şi curcani de la ţară, produse tradiţionale din carne, prăjituri de casă, legume bio, dar şi produse de băcănie.
„Totul a plecat de la Mara şi Ilinca. Am decis să le hrănim sănătos, să nu o luăm razna, dar să ne străduim să găsim hrană cât mai bună. Problema de care ne-am lovit a fost încrederea: când am început să punem întrebări din ce în ce mai precise prin pieţe şi târguri, ne-am prins că mulţi ne minţeau. De aici a plecat: facem noi o prăvălie şi nu minţim pe nimeni, indiferent care sunt consecinţele financiare!”, spune Laura Perusco.
Au început cu bani de acasă, 35.000 de euro, pe care i-au investit, în principal, în aparatură, respectiv maşină (pentru că toate brânzeturile sunt aduse de la producători, săptămânal) şi vitrine frigorifice, frigidere, aparatura fiscală, dar şi în mobilier, reamenajarea spaţiului, înfiinţarea firmei şi autorizaţii. Laura spune însă că „socoteala de-acasă nu se potriveşte cu cea din târg”, iar în primul an au adus în fiecare lună bani de acasă, din cealaltă slujbă şi din împrumuturi.
De altfel, şi în următorii ani au preferat să împrumute bani de la prieteni.
„Ne e teamă să accesăm fonduri: nu avem rezistenţa să întocmim mii de hârtii, nu e timp de birocraţie, nu ne pricepem”, spune Laura.
Magazinul este deschis doar trei zile pe săptămână – joi, vineri şi sâmbătă – şi se bazează în câştigarea de noi clienţi, pe comunicarea pe Facebook, dar mai ales pe faptul că şi-au propus de la început să nu îşi mintă clienţii. Funcţionează, în principal, pe bază de rezervări, pentru a aduce totul proaspăt şi făcut în special pentru prăvălia lor.
Anul acesta vor să găsească mai multe surse de hrană bună şi apoi o soluţie ca produsele să ajungă la clienţii care nu trec pe la prăvălia deschisă în nordul Bucureştiului, pentru că este departe.
La fel de precaută a fost şi Ioana Matei, fondatoarea Jovis Homemade Beauty, un magazin online care vinde săpunuri şi cosmetice naturale. Ioana, pasionată încă din 2009 de această nişă, a deschis magazinul online cu fonduri proprii şi apoi a continuat totul cu paşi mici, după cum spune. Mai exact, prin reinvestirea câştigurilor, prezenţa la târguri de profil şi promisiunea unor produse cosmetice 100% naturale, care se încadrează în trendul general de reîntoarcere la simplitate, la naturaleţe, la bucuria lucrurilor mărunte, la consumarea unor produse cu origine cunoscută.
Citeşte şi Citim mai multe etichete decât cărți
„Producţia de săpunuri şi cosmetice 100% naturale a fost o alegere care a venit uşor, în cel mai firesc şi simplu mod, pornind de la o foarte veche pasiune pentru domeniul cosmeticii naturiste şi al proprietăţilor miraculoase ale plantelor”, spune Ioana Matei. Toate cunoştinţele acumulate în regim autodidact de-a lungul anilor s-au materializat apoi, începând cu perioada facultăţii, când realiza acasă tot felul de produse cosmetice pentru ea, pentru familie şi prieteni (balsamuri de buze, unguente, uleiuri etc.). A deschis un blog pe care scria despre toate experimentele cosmetice, iar interesul cititorilor şi dorinţa lor de a încerca produsele au conturat încet, încet ideea de a transforma acest hobby într-un business.
Afacerea a fost pornită din fonduri proprii, nici măcar nu s-a interesat de posibilitatea de a obţine fonduri din exterior la momentul respectiv, „întrucât a început fără gânduri prea mari şi fără un business-plan serios. Din fericire, s-au întâmplat numai lucruri bune şi am putut creşte încet şi frumos din acel stadiu incipient”, spune Ioana.
Pentru ea, cele mai mari provocări au fost procurarea materiilor prime, care nu se găseau la noi în ţară, şi partea legislativă, deoarece realizarea săpunurilor şi cosmeticelor în regim manufacturier era un domeniu nou, de pionierat, la momentul respectiv.
Pentru 2015, şi-a propus creşterea reţelei de distribuţie, continuarea dezvoltării gamei de produse şi extinderea activităţii într-un domeniu conex.
„Cele mai mari provocări au fost să facem faţă financiar, să înţelegem unde este clientul nostru, să ne obişnuim cu produsele tradiţionale (se comportă diferit de la o săptămână la alta, în funcţie de temperaturile de afară, de hrana animalelor etc.), să reuşim să lucrăm cu producătorii tradiţionali (sunt puţini oameni la care vorba e vorbă)", Laura Perusco, Casa cu Gemene
„Activitatea noastră susţine şi se încadrează în trendul general de reîntoarcere la simplitate, la naturaleţe, la bucuria lucrurilor mărunte, la consumarea unor produse cu origine cunoscută, fie că vorbim despre alimente, haine sau cosmetice. Din ce în ce mai mulţi oameni îşi doresc să renunţe la «industrializat şi standard» pentru ceva natural, sănătos, tradiţional.”, Ioana Matei, Jovis Homemade Beauty