Murielle Lorilloux, CEO Vodafone și UPC: Tehnologia este un lucru bun, dacă este adoptată în ritmul potrivit fiecăruia (II)
Vodafone și UPC își unesc forțele. Dar unde crește puterea, crește și responsabilitatea, așa că am stat de vorbă cu Murielle Lorilloux, CEO Vodafone și UPC România, ca să vedem „ce putem face pentru a le oferi oamenilor o planetă mai bună”. Este întrebarea pe care Murielle și-o adresează mereu și sub egida căreia își conduce echipa.
Pe ce ar trebui să ne bazăm în procesul achiziției de talente astăzi, când domeniile de activitate evoluează cu atât de mare repeziciune?
Într-adevăr, totul este în plină schimbare. Nu putem ști nici măcar ce joburi vor avea copiii noștri, peste câțiva ani. De aceea, flexibilitatea, adaptabilitatea, curiozitatea sunt esențiale. Dacă nu ai deschidere la minte, vei avea dificultăți. Sigur, expertiza va continua să rămână relevantă, nu ne putem lipsi de ea, trebuie să existe un echilibru. Însă, chiar dacă nu e nevoie să ținem morțiș să reinventăm roata, trebuie să vedem mereu cum am putea face lucrurile mai bine. Așadar, trebuie să fii curios, să gândești out-of-the-box. Și trebuie să știi să te întrebi: „Cum ar fi dacă am face lucrurile altfel? Ce s-ar schimba?”. Capacitatea oamenilor de a se proiecta într-o situație diferită și de a-și da seama ce s-ar întâmpla atunci și cum ar reacționa ei este foarte importantă pentru mine.
Cum transformă digitalizarea organizațiile și mediul de afaceri? Care sunt oportunitățile? La ce trebuie să fim atenți?
Ne aflăm, într-adevăr, în plină revoluție digitală. Cred cu adevărat că noi avem un rol important de jucat în acest sens. Digitalizarea va crește eficiența și productivitatea tuturor, ne va ajuta pe multe fronturi și va fi adoptată de noi toți. Iar asta presupune dezvoltarea angajaților (care trebuie să dobândească noi abilități, să facă schimbări de carieră) și investiții la nivelul organizației (conectivitate, date, AI).
Procesul de digitalizare trebuie să fie bine pregătit. Sunt importante în special două aspecte: ritmul de și nivelul de adopție.
În ceea ce privește ritmul de adopție, ecosistemul este foarte important – iar aici mă refer la maturitatea oamenilor și a organizațiilor. Nu toți clienții și angajații vor fi la fel de pregătiți să facă schimbarea, prin urmare trebuie să fim alături de fiecare dintre ei. Nu trebuie să lăsăm pe nimeni în urmă, dar trebuie să susținem transformarea în ritmul în care o poate face fiecare. Unii dintre ei sunt „primi-utilizatori” (early adopters) – cei care au așteptat digitalizarea, sunt deschiși și acceptă schimbările aferente. Pentru aceștia avem pregătite oferte și servicii specifice și le oferim asistența de care au nevoie. Dar sunt și clienți care au nevoie de mai mult timp pentru a se adapta, pentru a asimila și a se maturiza – și îi susținem și pe aceștia, în raport cu nevoile lor. Tehnologia este un lucru bun, în măsura în care este adoptată în ritmul potrivit fiecăruia.
În ceea ce privește nivelul de adopție, nu poți deveni 100% digital, contactul uman nu poate fi eliminat complet, echilibrul este important. De altfel, nici nu cred că la contactul uman s-ar putea renunța complet. Cred că umanitatea și organizațiile vor beneficia de numeroase soluții digitale, dar oamenii vor continua să se afle în legătură, contactul și intervenția omului se vor menține, numai că vor fi eficientizate. În cazul Vodafone, de exemplu, clienții noștri vor prefera ca unele dintre soluțiile noastre să fie complet digitale, pentru că în acest fel vor fi mai rapide și mai eficiente. În cazul altor soluții, de exemplu în magazine și în call-center-uri, clienții vor continua să-și dorească interacțiunea cu agenții noștri și vor prefera încrederea pe care o presupune contactul cu o ființă umană. Dar și în acest caz, agenții noștri îi vor putea deservi mai bine pe clienți cu ajutorul instrumentelor digitale.
Cum ne păstrăm umanitatea, omenescul, într-o eră dominată de AI, automatizare, digitalizare, big data?
Am toată încrederea că ne vom păstra umanitatea. Vom fi mai puternici și mai eficienți, ca urmare a noilor instrumente pe care le vom avea la dispoziție, vom avea mai puține sarcini repetitive și ne vom putea concentra pe activități care să adauge mai multă valoare și care să fie pe măsura intereselor noastre. Varianta în care am ajunge să facem totul cu ajutorul roboților este extremă și mi se pare neverosimilă. Nici nu cred că un astfel de stil de viață ar fi interesant sau distractiv pentru oameni. Și când a apărut televizorul se spunea că avea să ne acapareze și să ne priveze de experiențe de viață.
Până la urmă, este vorba despre echilibru: trebuie să știm să ne bucurăm de beneficii (acces la informație, divertisment, acces la întreaga lume prin călătorii AR, VR, aplicabilitate în medicină etc.), dar și să gestionăm aspectele negative.
Cred că soluțiile care devalorizează umanitatea sunt sortite eșecului. De fiecare dată când se ajunge la exces, umanitatea se autoreglează. De aceea am încredere în umanitate.
Vodafone și UPC își unesc forțele. Care este secretul unei fuziuni de succes?
Ar fi interesant să stăm de vorbă despre asta peste doi-trei ani, pentru că unele aspecte se clarifică odată cu trecerea timpului. În primul rând, o fuziune trebuie să pornească de la un scop. Trebuie să ne fie clar ce vrem să facem. În cazul nostru, ce vrem noi, înainte de toate, este să le fie mai bine clienților. Noi ne concentrăm pe oportunitatea de a le oferi beneficii clienților noștri – prin inovație, tehnologie, conectivitate combinată (mobilă, fixă, TV, WiFi etc). Apoi, dincolo de clienți, sunt toți ceilalți stakeholderi.
Sper că și datorită nouă în România va fi mai bine. Dacă această fuziune funcționează cum trebuie, atunci vom deveni un jucător și mai important și vom putea aduce o contribuție mai semnificativă la digitalizarea României.
La rândul lor, și angajații noștri vor avea de câștigat de pe urma diversificării expertizei companiei, pentru că vor beneficia de mai multe oportunități de creștere și dezvoltare în cadrul organizației, dobândind competențe și abilități noi și diverse.
Dar, pentru ca toate acestea să se poată realiza, trebuie să începem prin a uni cele două echipe într-una singură și prin a construi o nouă cultură împreună. Dacă vom construi repede o cultură comună, apoi vom putea aborda toate celelalte aspecte.
Într-adevăr, această tranzacție aduce împreună ceea ce e mai bun din ambele lumi.
Toți liderii ar trebui să aibă viziune, să fie optimiști
și să știe clar cum arată viitorul.
Prin fuziune, echipa vi se îmbogățește cu noi angajați. Cum îi veți sprijini în drumul lor spre succes? Care este mesajul dvs. pentru ei?
„Bine ați venit! Avem nevoie de voi!” este ceea ce le transmit noilor noștri colegi.
O fuziune generează două tipuri de emoții principale: entuziasm (pentru că vom avea noi oportunități pentru a crește și a face lucruri și mai grozave decât am făcut până acum) și neliniște (pentru că schimbarea generează un sentiment de nesiguranță, care nu e foarte confortabil).
Această tranzacție, însă, este un pic diferită de altele – domeniul de expertiză al fiecăreia dintre cele două companii fiind diferit, vom avea nevoie de toate seturile de talente și abilități. Dacă mizăm pe această accelerare și pe faptul că vrem să livrăm produse și servicii mai bune tuturor stakeholderilor și societății românești, atunci este vital să ne putem baza pe combinarea celor două echipe, numai așa putem obține cele mai bune rezultate.
La ce ar trebui să se aștepte clienții de la fuziunea Vodafone-UPC?
Clienții noștri se pot aștepta la multă inovație – nu numai la nivel tehnologic, ci și în ceea ce privește serviciile și soluțiile pe care le oferim. Vodafone a inovat excelent până acum, așa că împreună vom duce inovația la un nivel superior.
Vom livra conectivitate fără cusur – atât la birou, cât și acasă. Astfel, în lunile care urmează, vom pregăti un portofoliu de servicii complet integrat. Este important pentru noi să satisfacem toate nevoile clienților noștri, punându-le la dispoziție soluții pentru toate aspectele vieții lor: la nivel individual, de familie, profesional.
Scopul nostru este să le oferim clienților cea mai bună experiență posibilă și să fim partenerul preferat de clienții din România. Sper să reușim acest lucru. Clienții noștri sunt foarte loiali, așa că le suntem recunoscători și sperăm să fie din ce în ce mai mulțumiți de noi.
Ce ne puteți spune despre viitorul 5G – cum va schimba industriile? Care va fi impactul cel mai mare al 5G?
5G asigură trei beneficii: viteză ridicată, latență scăzută, stabilitate. Latența este foarte importantă, în special pentru serviciile viitorului, despre care încă nu știm prea multe. 5G va începe prin a schimba în special mediul de afaceri, mediul corporatist, facilitând soluții de business pentru care este nevoie de viteză mare, de latență scăzută și de stabilitate – precum IoT, automobile autonome, automatizare, VR, AR. Unele dintre aceste soluții au început deja să apară, dar urmează multe altele, care depind de maturizarea ecosistemului.
Dacă privim în urmă, când a fost introdus 3G, ecosistemul nu era încă pregătit. De exemplu, încă nu existau dispozitivele și soluțiile necesare (smartphone-uri, sisteme de video-conferință etc.) pentru gestionarea datelor primite de la operatori. În timp, ecosistemul s-a maturizat.
Așa se va întâmpla și în cazul 5G. Cred că maturizarea va începe din zona corporatistă, unde 5G va fi adoptat mai rapid pentru că va îmbunătăți productivitatea și eficiența, ceea ce se va vedea imediat în rezultate și în ROI. De aici, 5G va ajunge la consumatori, sub formă de soluții. Astăzi, primii utilizatori sunt, desigur, tinerii – mai ales în domeniul jocurilor, în turism, în industria auto, în medicină, energie.
Noi ne-am dorit să ne implicăm în medicină. Am dezvoltat numeroase soluții în unitățile de terapie intensivă, la spitalul Marie Curie și în parteneriat cu SMURD. De altfel, soluțiile din domeniul telemedicinei vor fi din ce în ce mai larg răspândite.
5G va juca un rol important pentru Big Data și AI – lucrăm la asta, pentru beneficiul clienților și al altor industrii.
Cum ați explica noțiunea de 5G unui om de afaceri tradiționalist, care crede că 5G încă nu este de actualitate și nu face demersuri în acest sens?
Cred că cea mai eficientă cale ar fi demonstrarea soluțiilor 5G deja disponibile, pentru ca oamenii să vadă ce se poate face, ce se face deja în diverse domenii de activitate, ce fac deja competitorii și să se inspire din toate acestea. 5G este doar o chestiune de timp. Oamenii vor ajunge acolo, fiecare în ritmul său, dar se va ajunge acolo.
Se discută mult despre problemele legate de sănătate și securitate pe care le-ar ridica 5G. Ce ne puteți spune despre asta?
În ceea ce privește sănătatea, 5G este doar un upgrade al 4G, operăm pe aceleași frecvențe, în același spectru ca în cazul 4G. Aceste frecvențe sunt deja incluse în prevederile și reglementările privind expunerea la câmpul electromagnetic și, împreună cu alte frecvențe deja utilizate de rețelele mobile, au fost subiectul unor cercetări extinse derulate pe parcursul mai multor ani.
Tehnologia este nouă, dar spectrul și nivelul de radiații sunt aceleași. Nouă ne fusese deja alocat acest spectru, pentru o altă tehnologie, Ymax, pe care o și utilizam. Acum am adaptat acest spectru la tehnologia 5G – pentru că 5G este mult superior, este mult mai eficient decât Ymax. Prin urmare, se schimbă numai dispozitivul, implicațiile sunt aceleași.
Standardele internaționale pentru siguranță privitoare la expunerea la câmp electromagnetic (EMF) se aplică pentru semnale radio cu frecvențe de până la 300 GHz, acoperind, astfel, și benzile de frecvențe luate în considerare pentru implementarea tehnologiei 5G.
Autorități precum Comisia Internațională pentru Protecția împotriva Radiațiilor Neionizante (ICNIRP) și Organizația Mondială a Sănătății (WHO) au ajuns la un consens, și anume că nu există efecte adverse asupra sănătății în urma expunerii, conform normelor internaționale de siguranță.
Vodafone România respectă întru totul reglementările naționale și internaționale privitoare la expunerea la câmp electromagnetic (EMF), care acoperă domeniul antenelor de emisie și al dispozitivelor radio pentru toate tehnologiile implementate (2G,3G, 4G și 5G) și va continua să facă acest lucru.
În ceea ce privește securitatea, 5G nu ridică probleme de securitate cibernetică specifice. Securitatea cibernetică este un aspect foarte important, de care trebuie să ținem seama cu toții, dar este specifică digitalizării, nu tehnologiei 5G.
Vodafone face investiții mari, în fiecare an, pentru a-și proteja sistemele împotriva atacurilor cibernetice și pentru a realiza toate verificările și upgrade-urile necesare pentru securizarea fiecărui sistem. Securitatea cibernetică este un sine qua non, face parte din viața noastră și așa va fi de acum înainte. Dar nu este specifică 5G.
“Diversitatea” și “incluziunea” sunt mereu discutate împreună și s-ar putea crede că sunt același lucru, dar nu este așa. Să vorbim puțin despre incluziune și cum poate fi aceasta asigurată.
Incluziunea este unul dintre pilonii noștri. Scopul nostru – conectare pentru un viitor mai bun – este susținut de trei piloni: societate digitalizată, incluziunea tuturor și planeta.
Incluziunea tuturor se referă la faptul că vrem ca nimeni să nu rămână în urmă: nici tinerii, nici cei în vârstă, nici oamenii din zonele rurale. Vrem să înlăturăm decalajul digital, pentru ca toți oamenii să se poată bucura de tehnologie.
Văd din ce în ce mai des cum, cu ajutorul tehnologiei și prin activitatea pe care o desfășurăm, accelerăm incluziunea tuturor. Am fost în țări care erau cu decenii întregi în urma Europei, dar care ne-au ajuns rapid din urmă datorită tehnologiei și conectivității.
Pentru mine, incluziunea tuturor înseamnă ca și oamenii din comunitățile îndepărtate, care au temeri, rețineri și care întâmpină dificultăți de integrare, să fie incluși în societate.
Cum asigurați diversitatea și cum realizați incluziunea, la Vodafone?
În ultimii ani, cred că am lansat aproape 10 programe privind incluziunea de gen, de exemplu.
Dar, în funcție de caz, departament sau proiect, avem nevoie de diversitate pe mai multe planuri – diversitate de gen, de naționalitate, de expertiză – așa cum am menționat și mai devreme.
Ne preocupă diversitatea de gen în rândul tinerilor, motiv pentru care am realizat programul Coding Like a Girl, destinat tinerelor adolescente, pentru ca ele să vadă dacă această carieră poate deveni visul lor.
Am realizat și ReConnect, un program de susținere a femeilor care se întorc din concediul de maternitate.
Dar un program la care țin foarte mult este Școala din valiză, realizat de Fundația Vodafone, care furnizează o platformă educațională digitală pentru școlile din mediul rural. Noi am pregătit un kit complet – ce include tabletă, soluții de conectivitate, conținut educațional – cu care am ajuns deja la copiii și profesorii din 8 școli din mediul rural. Și vrem să continuăm. Există sate și zone rurale care au fost uitate de toată lumea. Dar eu nu vreau să fie uitate. Asta înseamnă incluziunea, pentru mine.
Care sunt visurile dvs. pentru Vodafone și UPC?
Am o mulțime de visuri pentru Vodafone și UPC!
În primul rând, îmi doresc ca această fuziune să fie un succes, iar clienții și stakeholderii noștri să fie mulțumiți.
Vom deveni un competitor mai puternic, ceea ce este un câștig pentru clienți, întrucât creșterea concurenței înseamnă oferte competitive, calitate și multă inovație.
Dar cel mai mare vis al meu este să devenim un contribuitor de seamă la transformarea digitală a României. Sper ca peste 10 ani să privim în urmă și să ne aducem aminte de vremurile în care schimbam România împreună.
Articol preluat din numărul 260 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.