Mirela Maheu: Nu a fost ușor, dar dorința noastră de a păstra această comunitate a fost mai puternică
Inovația, grija faţă de client, optimizarea resurselor și comportamentul etic sunt principalele valori pe baza cărora Legrand, specialist global în infrastructuri electrice și digitale, își desfășoară activitatea. Elaborate în urma unui proces de durată, toate aceste valori reprezintă însă baza culturii organizaționale, una puternic ancorată în realitatea noii normalități, capabilă să se adapteze schimbărilor, dar și cerințelor tot mai exigente ale pieței, urmând fidel cele două direcții importante după care compania și-a ghidat dintotdeauna activitatea, grija față de mediu și oameni.
Ultimele 18 luni au fost, într-adevăr, o adevărată provocare, dar încrederea construită de-a lungul anilor a reprezentat un atu, care a ajutat echipele să performeze, în ciuda tuturor obstacolelor, și a influențat pozitiv modul în care organizația a reușit să depășească toată această situație, îngrijorătoare inițial, a confirmat Mirela Maheu, Human Resources Manager Legrand România, într-un interviu acordat Revistei CARIERE. Printre altele, Mirela ne-a vorbit și despre cum a remodelat pandemia procesele, spațiile și modul de lucru, dar și ce influență a avut asupra conectării, angajamentului, culturii și apartenenței organizaționale.
Pandemia Covid a determinat o extraordinară accelerare a procesului de digitalizare în toate mediile. Cum s-a reflectat în afacerile dvs această cerere crescută de soluții smart?
Digitalizarea a devenit un „must have” în cadrul fiecărei companii, lucru care ne ajută să ținem pasul cu dezvoltarea rapidă a tehnologiei, dar și cu cerințele tot mai exigente ale pieței. În prezent, piața se dezvoltă tot mai mult pe zona de IoT, de Green Energy, iar evoluția tehnologică își pune amprenta în noutățile pe care le aduce Legrand.
Consumul energetic la nivel global este în continuă creștere, ceea ce ne provoacă și pe noi să optimizăm într-un mod cât mai eficient oferta de produse și soluții, cu aceeași grijă pentru mediu și atenție față de client. Soluțiile pe care noi le oferim vin în sprijinul clienților în vederea creșterii calității vieții. Soluțiile medicale sau hoteliere oferite de Legrand răspund celor mai exigente nevoi din piață, fiind completate de soluțiile de stocare date (DATA CENTER) care acoperă nevoia digitalizării în orice domeniu.
România începe să acorde o atenție tot mai mare mediului. Cum v-ați adaptat modelul de business la această nouă abordare?
În timp ce infrastructura tradițională este în continuă dezvoltare, România începe să acorde o atenție tot mai mare mediului. Se poate remarca tendința de a ne îndrepta spre tot ce înseamnă electric, de exemplu în privința mașinilor. Cu stațiile de încărcare auto, Legrand facilitează încărcarea vehiculelor atât la domiciliu, cât și în spațiile publice sau profesionale.
O să continuăm planul de adaptare a modelului de business în funcție de transformările, tendințele și perspectivele din piață, fapt care implică dezvoltarea organizației și constituie un avantaj în ceea ce privește serviciile de expertiză, respectiv oferta noastră.
Ce planuri de viitor aveți din această perspectivă?
Ne-am propus să investim mai mult în acțiuni care să demonstreze capacitatea organizației de a inova și de a crea noi oportunități. E important să avem o contribuție semnificativă în ceea ce privește creșterea calității vieții pentru client.
În următorii trei ani, ne propunem să creștem cu 50% vânzările produselor inovatoare care să acopere cele mai sofisticate cerințe din piață și, totodată, să fie cât mai accesibile pentru publicul larg.
Cum a remodelat pandemia modul și spațiile de lucru în compania dvs?
Până în 2020, conceptul de telemuncă era unul modern pentru România. Puține companii îl aplicau, iar cele care foloseau acest sistem de muncă hibrid erau cele din zona de IT și consultanță. Odată cu noul context pandemic, majoritatea companiilor au fost puse în fața unor provocări și a fost nevoie de flexibilitate și inovație pentru a-și păstra și dezvolta afacerile.
Noi am reușit să ne păstrăm dinamici în pofida contextului pandemic. Acest lucru a fost rezultatul remodelării business-ului, fapt care a generat o performanță crescută. Implicit, a fost sesizată o nevoie în direcția angajării de noi oameni.
În prezent am început un proiect de remodelare a spațiilor de lucru care ține cont de noul model de lucru, de nevoile noastre individuale și de grup, de cultura noastră organizațională și de confortul și bunăstarea fiecărui angajat la birou.
Privind în urmă, care au fost cele mai mari provocări în aceste ultime 18 luni?
Lipsa de predictibilitate a reprezentat un factor tensionant în procesul de comunicare, inf luențând anumite decizii luate pe termen scurt. Încrederea construită de-a lungul anilor a contribuit la continuarea activității în condiții de performanță, dar, mai ales, a influențat modul în care am reușit să depășim această situație îngrijorătoare inițial. Comunicarea intensă din aceasta perioadă cu toată echipa și măsurile implementate în cadrul companiei pentru sănătatea și siguranța angajaților, au adus un plus de valoare în ceea ce privește relaxarea și încrederea în deciziile top managementului.
Spuneați că a fost nevoie să vă măriți echipa…
Da. Recrutarea on-line a fost și rămâne o provocare, atât pentru recrutor, cât și pentru candidat, în contextul lipsei de interacțiune fizică, ce oferea prilejul de a analiza mult mai ușor comportamentele non-verbale ale candidaților. Rămâne, însă, un instrument important în contextul actual.
În contextul epidemiologic actual, care sunt scenariile pe care lucrați? Ce poziție ocupă în lista priorităților sistemul hibrid? Cum se creionează, practic, viitorul muncii în compania dvs?
În urma discuțiilor cu colegii noștri, am decis ca pe termen lung să păstrăm în cadrul companiei acest tip de muncă hibrid. Din punctul nostru de vedere, oferă multe avantaje angajaților (autonomie, creativitate, flexibilitate, încredere). Pe termen lung poate să prezinte însă și câteva dezavantaje importante, care pot afecta în timp bunăstarea colegilor. Izolarea pentru o perioadă lungă de timp duce la stres, anxietate, oboseală și grăbește procesul de burnout, dacă nu se implementează anumite programe de „wellbeing și work-life integration”. De aceea, comunicarea rămâne un instrument important în această nouă modalitate de lucru, ținându-se cont de limitele care trebuie stabilite între viața personală și cea profesională.
Ultimele sondaje efectuate la nivel global arată, după această lungă perioadă de muncă la distanță, o anumită deconectare a oamenilor – de la business, de la management, de la organizație – mult mai mare decât se așteptau liderii. Cum simțiți dvs pulsul în propria organizație?
Cultura organizațională a avut un rol important în evitarea deconectării oamenilor de la business sau organizație. În Legrand, această cultură a fost și rămâne un punct forte al companiei, lucru care a ajutat în această perioadă. Instrumentele de lucru on-line și spiritul de echipă au contribuit la păstrarea conexiunii și apartenenței în companie. Nu a fost ușor, însă dorința noastră de a păstra această comunitate pe care ne-am creat-o, a fost mai puternică și ne-a ajutat să nu ne deconectăm unii de alții sau de la business. Rămâne de văzut cum vor evolua lucrurile pe termen lung, însă programele ce includ dezvoltarea personală/emoțională și dezvoltarea profesională, vor avea un rol esențial în păstrarea angajamentului și apartenenței organizaționale.
Ca lider, ce credeți că trebuie făcut (sau ați făcut deja) pentru a ține oamenii conectați, iar spiritul organizațional viu, indiferent de context sau conjunctură?
În prezent nu avem reguli impuse după care funcționăm. Personal, încurajez libertatea de a alege și flexibilitatea fiecărui angajat. Având în echipă oameni responsabili și dedicați, o asemenea formă de desfășurare a activității profesionale generează un randament mai mare pentru companie, respectiv o posibilitate mai bună de a gestiona timpul personal și, implicit, mai multe satisfacții pe toate planurile.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 274
Pentru abonare, click aici