Managerii-cameleoni
Copilul care se muta intr-o noua cultura se prea poate sa fi fost un student excelent, un lider in organizatia sa de elevi, o stea in devenire la orele de atletism si poate ca avea si cerc de prieteni foarte buni. Dar, dintr-o data, se trezeste intr-o scoala noua, unde se vorbeste alta limba si se aplica alte norme culturale. El nu mai poate spune despre sine niciunul dintre aceste lucruri, pentru ca nu mai sunt valabile si se poate confrunta cu sentimentul pierderii identitatii. Chiar daca are parinti si profesori dispusi sa il ajute, doar de el depinde sa gaseasca noi modalitati de a fi acceptat de grup si de a gasi resursele necesare pentru a-si construi o noua identitate, care sa functioneze in noul context.
Provocarile cu care ne confruntam sunt reale dar avem nevoie sa functionam in acest context. Autoarea Linda Brimm (foto), profesor de psihologie organizationala la INSEAD-Franta, si-a propus sa evidentieze rolul pe care tinerii cu experienta de viata internationala sau „cosmopolitii globali“, cum ii numeste ea, il pot juca in organizatiile din intreaga lume.
Si cum nimic nu vine de-a gata, trecand prin toate etapele – de la a se simti pierdut, pana la a gasi noi modalitati de a functiona, de a se identifica pe sine si de a fi remarcat de ceilalti – va suferi o experienta de viata marcanta. Nu este deloc usor; copilul se poate simti extrem de singur, si totusi, experienta aceasta il pregateste cel mai bine pentru multele schimbari prin care va trece in decursul vietii.
Iata de ce, Linda Brimm, profesorul de psihologie organizationala la INSEAD-Franta, crede despre cosmopolitii globali – care si-au dezvoltat abilitatile corespunzatoare si care sunt suficient de motivati – ca se afla in cea mai buna pozitie pentru a primi responsabilitati in cadrul unor organizatii globale.
Pe langa capacitatile pe care le-au dobandit – de a se fi dezvoltat optim pentru a lucra intr-un context caracterizat de schimbare, complexitate si diversitate – au in plus o viziune asupra lumii, in mod esential modelata de experienta lor internationala. Abilitatile lingvistice si cunostintele pe care le detin despre cultura altor popoare ne permit lesne sa afirmam ca au o mentalitate cosmopolita.
„Pentru a obtine un job intr-o companie, cosmopolitilor globali nu le ramane decat sa stie cum sa isi vanda povestea si sa vorbeasca convingator despre setul de aptitudini pe care le-au dezvoltat sau sunt dispusi sa le dezvolte in continuare. Poate competentele lor nu sunt asa de evidente cum sunt cele care tin de domeniul finantelor, sa zicem, dar ei trebuie sa fie in stare sa initieze corect dialogul cu managerul si cu HR-ul companiei. Iar acest dialog trebuie sa fie intretinut de ambele parti“ – afirma autoarea cartii Global Cosmopolitans.
Global Cosmopolitans este o colectie de povesti despre tinerii care traiesc, lucreaza sau studiaza pentru perioade indelungate in alta tara decat cea natala. Cei care isi parasesc tara de origine trebuie sa se reinventeze si sa lupte cu sentimentul de pierdere a identitatii. Autoarea demonstreaza felul in care o experienta internationala poate contribui imens in dezvoltarea personala.
De ce sunt speciali?
De-a lungul anilor, Linda Brimm a devenit tot mai interesata de oamenii care au crescut cu provocari complexe si i-au spus povestile lor de viata. A ajuns sa intalneasca tot mai multe persoane care si-au dezvoltat identitatea de sine in mai multe culturi. A vazut ce era interesant la acestea si le-a intuit potentialul. Felul in care acesti indivizi si-au infruntat provocarile dar si avantajele pe care le-au dobandit facand asta au devenit un subiect fascinant. „In timp ce eu ii intalneam si la nivel personal si profesional pe acesti cosmopoliti globali, altii nici macar nu stiau despre ce vorbeam. Asa am inceput sa studiez in mod activ povestile cosmopolitilor intre 25 si 40 de ani asupra carora epoca tehnologiei isi pusese amprenta. Am vrut sa spun povestea lor.“
Autoarea este convinsa ca in urmatorii ani, liderii organizatiilor se vor convinge de valoarea cosmopolitilor globali. Cel mai bun exemplu il ofera brazilianul Carlos Ghosn, seful Aliantei Renault-Nissan, care a devenit cea mai importanta figura a industriei auto mondiale pentru ca a salvat din faliment Nissan si a revitalizat afacerile Renault. (n. r.-Carlos Ghosn fusese trimis in 1999 in Japonia de catre presedintele de pe atunci al Aliantei, Louis Schweitzer, pentru a salva de la cadere constructorul nipon. El poate servi drept model pentru abilitatea de a-si folosi competentele, astfel incat sa creeze o diferenta pentru sine, pentru ceilalti si pentru organizatia in care lucreaza.)
Autoarea ii numeste „cameleoni“ pe managerii care sunt nevoiti sa se schimbe odata cu schimbarea contextului cultural. „Pentru un cosmopolit global, nevoia de adaptare este fundamentala atunci cand se confrunta permanent cu schimbarea si cei mai multi ajung sa se adapteze perfect la noile situatii. Uneori, nici nu isi dau seama cat de usor o fac!“
„Complexitatea, schimbarea si diversitatea – iata cele mai evidente provocari cu care se confrunta organizatiile in prezent, in incercarea de a face fata unui context caracterizat de o globalizare accentuata si de inclinari bruste ale balantei de putere politica si economica. La acestea se adauga tehnologia care se schimba intr-un ritm incitant si extrem de rapid.“
Unghiul de diferentiere
In timp ce se adapteaza, trebuie sa gaseasca si cele mai creative modalitati prin care sa se foloseasca de faptul ca sunt diferiti. O abordare corecta a diferentelor poate avea efect puternic si asupra situatiilor importante, dar si mai putin importante.
Cosmopolitii s-au obisnuit sa gaseasca modalitati diferite de a se implica si de a face lucrurile tocmai datorita experientei lor culturale. Ei pot dezvolta un tip de viziune periferic – care le permite sa abordeze problemele din unghiuri diferite. Uneori, vad ce lipseste si ce se poate pune in loc. Acesta, in sine, este o zona foarte creativa. Ei au, de asemenea, exercitiu in folosirea gandirii creative pentru gasirea unor solutii optime de viata.
Cum se pot folosi companiile de competentele cosmopolitilor globali? In primul rind ar trebui sa ii recruteze. In al doilea rand, sa ii asculte. Trebuie sa le dea sansa sa se foloseasca de calitatile lor vizibile, dar si de cele mai putin vizibile.
„N-ar trebui sa va ingrijorati in legatura cu vietile lor, in aparenta complicate. Trebuie sa fiti mai degraba constienti de faptul ca ei au o perspectiva din interior si una din afara, care poate fi extrem de valoroasa cand organizatia are chestiuni neclare de lamurit privind afacerile regionale si globale“ – afirma profesorul Brimm.
Dar chiar si daca nu ne mutam dintr-o cultura intr-alta si nu schimbam o companie cu alta, transformarile de identitate fac parte din procesul de avansare pe cale ierarhica la locul de munca. La serviciu, de multe ori se pune problema de a ne reinventa pentru a prelua responsabilitati mai mari. De exemplu, cand cineva primeste postul de manager, trebuie sa se convinga pe sine ca are aptitudinile necesare pentru acel rol si ca ceilalti il percep ca atare. Trebuie sa se vada pe sine in rol, altul decat cel dinainte. In cele mai multe cazuri, si aici se petrece o schimbare de identitate.
Warren Bennis si Ed Schein, experti in leadership si schimbare, avand o viziune asupra lumii care le permite sa inteleaga cat de important este sa gandesti „global“, au citit si ei cartea Lindei Brimm si au reflectat asupra rolului pe care il au „cosmopolitii globali“. Warren Bennis afirma ca este o lectura obligatorie pentru oricine este interesat de globalizare si despre cum ne putem dezvolta o minte globala. „Aceasta carte trebuie citita de fiecare student de MBA si oricine doreste sa fie un cetatean al lumii.“
Ed Shcin afirma, la randul sau, ca este una dintre cele importante carti pentru dezvoltarea carierei publicate in ultimul deceniu si are propriile exemple din viata sa si din cariera care sa confirme aceasta apreciere.
„Cosmopolitii globali au o experienta de viata definita de factori precum complexitatea, schimbarea si diversitatea care ii modeleaza, ii forteaza sa gaseasca resursele necesare pentru a rezista intr-un astfel de context. Au fost nevoiti sa deprinda inca de timpuriu abilitati care sa ii ajute sa functioneze in aceste conditii.“
Concluzii
Oricine poate sa-si dezvolte o gandire globala? Ar fi grozav, dar acest lucru nu se prea intampla. Multi oameni se multumesc cu ceea ce cred ca stiu. Si cei mai multi nu au o experienta de viata care sa le permita sa dezvolte o mentalitate cosmopolita.
Cosmopolitii globali inteleg insa cel mai bine provocarile unei lumi aflate in schimbare, coopereaza in diversitate, accepta sau provoaca schimbari, sunt adevarati „cameleoni sociali“, invata permanent si compara ce au invatat in diverse locuri si spatii. Practic, reusesc sa construiasca un nou context.