Vor mai exista programele de MBA în 2020?
În lumina unor astfel de acuzații severe la adresa programelor de MBA, ne-am aștepta să avem mai puțini studenți, iar interesul recrutorilor să dispară. Dar eu vă pot spune că lucrurile stau exact invers! Numărul candidaților care dau testul GMAT – un criteriu de eligibilitate foarte important chiar și pentru programele de MBA de calibru mai mic – a crescut considerabil, de asemenea și numărul de persoane care vor să urmeze un MBA crește.
Așadar, de ce a ajuns acest program de MBA să fie atât de intens criticat? Un răspuns imediat ar fi criza financiară. De ce nu au prevăzut-o absolvenții de MBA? Oare lăcomia lor a fost mai mare decât binele lor? Oare o altfel de curriculă a unui MBA ar fi prevenit criza aceasta?
Rolul școlilor de afaceri în viitor
Oricum ar fi, dezbaterea privind rolul școlilor de business este prea importantă pentru a fi limitată la o discuție doar despre programul de studii. Înseși obiectivele școlilor de business, grupurile – țintă, programa analitică și pedagogică a programelor de MBA trebuie să fie revizuite în profunzime pentru a determina viitorul rol în societate al școlilor de afaceri. Ar trebui școlile de business să regândească scopurile ambițioase ale fondatorilor lor, și anume să educe o asociație profesională de manageri care să ceară respect egal cu cel pentru doctori și avocați? Este nevoie ca școlile de business să fie clare în ceea ce privește rolul lor în efortul de a profesionaliza managementul.
Abilități de a relaționa, etică și pricepere interculturală
Abilitățile de a relaționa au fost dintotdeauna un atribut important al managerilor de succes. Totuși, cu scopul de a gestiona dialogul tot mai complex dintre multiplele grupuri de stakeholderi și afaceri, valoarea acestor abilități este probabil să crească chiar mai mult în viitor. Competențele tehnice, cunoștințele despre principiile de business – reprezintă mai degrabă un factor necesar, de bază. Ceea ce îi va distinge pe manageri de liderii de business vor fi abilitățile lor de a relaționa.
Întreaga dezbatere despre etică și CSR este inclusă într-o listă tot mai complexă și interdependentă a probemelor globale. În consecință, școlile de business sunt de asemenea provocate să ofere îndrumare despre cum viitorii lideri ar trebui să abordeze problemele globale presante.
De asemenea, competiția globală, aprovizionarea globală, finanțarea globală și clienții globali au intensificat nevoia de a educa managerii care posedă înțelegere interculturală și sensibilitate. Drept urmare, școlile de business se zbat să proiecteze experiențe de învățare care prevăd expunere internațională și de a crește înțelegerea interculturală.
MBA-ul în 2020
Un lucru este clar: În 2020, programele MBA încă vor exista. Totuși, este posibil ca programa de studiu să devină mult mai complexă în viitor. De asemenea, există un sentiment autentic potrivit căruia este nevoie ca legătura cu practica să fie consolidată și programele MBA să fie mai conștiente de problemele sociale ale societății. În plus față de transmiterea principiilor de business solicitate, școlile de business vor trebui să îndeplinească obligația lor de a comunica valori – valori care sunt internalizate și împărtășite de un grup profesional de manageri. Acest lucru este posibil să fie mai dificil decât predarea abilităților tehnice.
Totodată, și tehnologia va avea un impact puternic asupra metodelor de predare. Studenții – și în special managerii ocupați care se înscriu în programele de Executive MBA – cer tot mai mult să aibă acces la materiale de învățare independente de timp și de loc.
Platformele sofisticate de învățare la distanță care permit sincronul și asincronul comunicării, schimbul de fișiere și conferințe video, teleprezența profesorilor care predau oriunde pe glob și universitățile de tip „second life” deja prevestesc lucrurile care vor veni. Cu toate acestea, consider că întâlnirile personale și interacțiunile din sala de clasă nu vor fi pe deplin substituite de învățământul la distanță. Legătura emoțională și experiența unei mese comune alături de colegi și profesori este puțin probabil să fie înlocuită chiar și de cea mai sofisticată tehnologie de teleprezență care va apărea peste ceva timp.
Prof. Bodo B. Schlegelmilch este Director Academic Global Executive MBA al WU Executive Academy și președinte al Institului Internațional de Marketing Management al Vienna University.