Unde te poartă dorința de a fi cel mai bun!
Televiziune și radio, doar niște hobby-uri
Când era mică, toată lumea credea despre ea că o să se facă actriță și asta pentru că îi plăcea foarte mult să se joace „de-a teatrul cu păpuși”. Încă de pe atunci, Raluca era convinsă că limbajul non-verbal este foarte important. „Sufletul și ochii transmit mai mult decât orice alte cuvinte”, crede și acum Raluca. Însă, ca structură, Raluca a fost mai acasă în zona realistă, nu umanistă. I-au plăcut foarte mult fizica și matematica și acesta este și unul dintre motivele pentru care mai târziu a optat pentru Universitatea Politehnica din Cluj – Facultatea de Inginerie Economică. Creativitatea a venit mai târziu. „Zona asta de comunicare şi marketing a apărut mai târziu în viața mea, în timpul studenției.”
În studenție, Raluca Ghilea a făcut practică în televiziune, la staţiile din Cluj ale TVR, Antena 1, și PRO TV. „Am fost pe teren, am făcut editare, cafele… tot ce se putea face. La sfârșitul stagiului am nimerit la Antena 1- Cluj în perioada în care aceștia urmau să-și angajeze crainic de știri”. Când s-a trezit în atmosfera studio-ului de ştiri cu care nu era deloc familiarizată, cu mari emoții a reușit să citească pentru prima oară un text în faţa camerei de filmat. I s-a spus că are potențial și i s-a cerut să vină cu o propunere de trei rubrici, care să se potrivească pentru Matinal. Influențată de faptul că la facultate exista o materie care se numea „Acțiuni la bursă” (în care erau învățați cum să facă bani dacă investesc astfel) și pentru că multe firme din Cluj erau listate la bursă, Raluca a propus o rubrică care dura cinci minute în fiecare dimineață și care se numea Puls Financiar. Ulterior s-a ivit oportunitatea să facă această emisiune și la Radio Guerilla (pe atunci City Radio). Partea de televiziune și radio a rămas însă doar un hobby. Părinții au convins-o că televiziunea și radio-ul sunt pasiuni trecătoare și că niciodată nu se va putea susține financiar din ele.
Raluca a absolvit Ingineria economică, unde a studiat marketing, contabilitate, comunicare, finanțe, dar și o parte ceva mai tehnică –roboți industriali. Facultatea încheiase parteneriate cu băncile din Cluj, iar reprezentanţii din domeniul bancar veneau la sfârșitul anului și își alegeau absolvenții de pe băncile facultății. Raluca a fost recrutată de BRD, loc unde a trecut prin toate departamentele existente – ghișeu, casierie, departamentul de credite și într-un final, trezorerie.
Bancă sau industria mașinilor?
„Sistemul bancar era extrem de rigid pentru mine, și pentru că departamentul de marketing în Sucursală însemna doar implementare şi nu-mi stimula creativitatea, am optat pentru un job pe marketing la RMB Inter Auto – reprezentanța Țiriac Auto în Cluj”.
În martie 2005 s-a angajat, iar în mai urma să se deschidă cel mai mare centru Mercedez-Benz din Sud-Estul Europei. Raluca era responsabilă cu organizarea marelui eveniment. „De la a alege mesajele pe care trebuia să le comunicăm, la concept, furnizori, până la cadouri – m-am ocupat inclusiv de catering și invitații. A fost un eveniment care a ieșit foarte bine, în contextul în care am invitat 500 de oameni și au venit 1.200”, povesteşte antreprenoarea.
În urma acestui proiect, a venit și propunerea de a lucra la București pentru Hyundai Motor. A avut acțiuni cu rezultate foarte bune în vânzări, dar și în zona de fidelizare și retenție a clienților. Așa a ajuns laȚiriac Holding, pe postul de Marketing Manager, ocupându-se printre altele și de Turneul de Tenis de la Madrid. Și-a dat seama apoi că nu mai are cum să se dezvolte și a simțit nevoia unei noi schimbări. Așa că a făcut trecerea – pe postul de director de marketing la Farmexpert – unul dintre cei mai mari distribuitori de medicamente de pe piața din România.
De la auto, la industria farma
Raluca a ajuns la Farmexpert în momentul în care compania se pregătea pentru vânzare, iar departamentul de marketing era unul de suport şi ea l-a transformat în unul activ. „Trebuia să respecte niște politici – să aibă un director de marketing și încă patru oameni. Era privit ca un departament care trebuie să facă niște cărți de vizită și… cam atât.” Raluca nu s-a lăsat intimidată și spune că a reușit să inițieze câteva acțiuni în premieră pentru industria farma. „Nu am inventat roata, dar am încercat să adaptez tot ce se face în marketing /comunicare la o industrie extrem de restrictivă.” Primul proiect a fost pentru farmaciști. „În România, o farmacie funcționa de la sine, pacienții se duceau să cumpere medicamente și businessul mergea sau nu.” Și tocmai aici Raluca a anticipat piața și a poziționat Farmexpert ca pe un partener al farmaciştilor şi medicilor în activitatea lor zilnică.
Printre altele, își amintește că a conceput un manual care îi învăța pe farmaciști cum să-și gestioneze businessul de la partea de stocuri sau resurse umane, până la cum să comunice cu pacientul, cum să fie empatici. A prezentat proiectul într-un mod friendly, l-a „îmbrăcat” sub forma unei doze de medicamente și l-a transmis farmaciștilor, prin intermediul forţei de vânzări, spunându-le că dacă și le administrează constant, vor avea succes. Cu inventivitate a reușit să aducă mulți bani pentru Farmexpert și poate, de aceea, și alți producători de medicamente i-au propus să le fie consultant de marketing. Practic, așa a început povestea ei de antreprenoriat.
Astăzi, Raluca Ghilea conduce propria companie de marketing integrat. S-a înconjurat de o echipă de tineri profesioniști în care își pune toată încrederea și vrea să demonstreze tuturor clienților săi că o campanie deșteaptă de marketing şi comunicare poate aduce rezultate măsurabile.
„Ca să exiști într-un domeniu, mai ales într-unul în care concurența este foarte mare, trebuie să te diferențiezi cumva. Încercăm prin tot ceea ce facem la Perceptum – campanii de marketing, evenimente, să livrăm rezultat. Acesta se poate reflecta într-o creștere a vânzărilor, a awareness-ului, în fidelizarea clienților actuali sau în crearea unora noi”.
Articol preluat din Revista Cariere de iunie. Pentru detalii legate de abonare, click aici