Tu îți dorești o femeie ca șef? Cum ne putem transforma fiicele în lideri
Acesta ne este prezentul, așa că trebuie să ne întrebăm cum putem preveni propagarea prejudecăților și stereotipurilor de gen către următoarele generații? Publicația americană Washington Post vine cu câteva răspunsuri.
„Consideri că îți crești fiica pentru a deveni un lider puternic? Privește mai atent și vei descoperi că tu și cei din jur o îndreptați exact în direcția opusă, fără să vă doriți totuși asta”, citim în Washington Post. Adolescenții de acolo, dar și de aici, fie ei băieți sau fete, plus părinții înșiși, perpetuează stereotipuri și prejudecăți – cu care au crescut de altfel – împotriva conceptului de femei-lider.
În caz că vă întrebați, în DEX nu există cuvântul „lideră”. Există totuși „conducătoare”.
O poveste adevărată mi-a fost relatată recent de o doamnă care, în copilărie, și-a dorit mult să urmeze cursurile de Aeromodelism de la Palatul Copiilor din București. Profesorul a respins-o cu hotărâre și cu argumentul strivitor: „Tu ești fată, n-ai ce căuta aici, pentru tine sunt alături cursurile de modelaj…” Băieții din grup au insistat ca ea să rămână măcar la primul curs, „dacă tot a venit…”, așa că a avut ocazia să lucreze în acea zi. Ambițioasă, și-a dorit să finalizeze măcar un model și a reușit, într-o singură zi de curs, deși în mod normal un avion putea fi realizat în cinci-șase ședințe. Profesorul nu a fost impresionat, așa că fetița s-a dus oricum la cursul de modelaj. Astăzi, după o facultate umanistă și una tehnică, face programare.
Dar ce faci, ca fetiță, adolescentă sau tânără femeie, dacă n-ai ambiție? Ideea că femeile nu sunt bune în meserii tehnice, de exemplu, sau în politică, se leagă strâns de ideea potrivit căreia femeile „nu-s bune de șefe”.
Bărbați, bărbați peste tot
23% dintre fete și 40% dintre băieți preferă liderii-bărbați în politică. Doar 8% dintre fete și insignifiantul 4% băieți preferă liderii-femei în domeniu. Cât privește domeniul afacerilor, 36% dintre băieți preferă liderii-bărbați în detrimentul liderilor-femei. Ca și fetele. Cifrele provin dintr-un micro-studiu realizat de psihologi de la Harvard, în cadrul proiectului Making Caring Common.
La vârsta școlară, elevii înclină și ei către liderii-băieți. Inclusiv fetele și mamele de fete ar da mai degrabă puterea pe mâna unui băiat. În studiu este citat și un sondaj Gallup din 2013 care arăta că 35% dintre repondenți preferă un bărbat drept șef, față de doar 23%. Preferința pentru bărbații-șefi era chiar mai mare în rândul femeilor chestionate.
Îi învățăm așadar pe copiii noștri să pună în calea femeilor exact aceleași prejudecăți și obstacole de care ele se lovesc în epoca prezentă. Aceste bariere invizibile aparțin în cea mai mare parte subconștientului și le propagăm și către generația următoare. De cine depinde evoluția către alt nivel? De părinți și de profesori, concluzionează studiul, dar informațiile care urmează nu strică nimănui, chiar dacă nu sunt chiar obișnuite pentru publicul din România:
1. Privește înăuntrul propriei liste de prejudecăți
De ce? Cu toții le purtăm cu noi de-a lungul vieții. Zilnic, recepționăm mesaje cu privire la ce așteptări avem de la bărbați și de la femei. Se înrădăcinează atât de adânc în mintea noastră, încât nu mai putem privi în afara cutiei. Dacă devenim conștienți de ele, avem o primă șansă de a le înlătura.
Cum? Analizează cum îți influențează atitudinea și acțiunile. Relația cu cei din jur, limbajul și comportamentele sunt calea cea mai simplă prin care prepetuăm stereotipuri și prejudecăți. Așa că gândește-te la ce concluzii ajungi când vine vorba despre cum ar trebui să se poarte, să se îmbrace, să gândească și să simtă băieții și fetele.
– Învață să le contracarezi. Expunerea noastră la imagini care le contrazic poate reduce prejudecățile noastre subconștiente. Caută imagini care nu se aliniază stereotipurilor tradiționale de gen – cum ar fi femei care lucrează pe șantier sau bărbați care îngrijesc copii – și pune-le în locuri în care le poți vedea des, acasă sau la serviciu.
– Fii atent(ă) la limbaj. Transmitem fără să vrem mesaje cu privire la propriile așteptări pornite din diferențele de gen. Cum ar fi, de exemplu, momentul în care comentăm cât de frumos arată o fată sau cât de puternic este un băiat. Evită acest gen de mesaje, ca și frazele care încep cu „toate fetele/femeile…” sau „toți băieții/bărbații…”
– Și pentru că tindem să fim orbi la propriile prejudecăți, cere părerea unui apropiat. Discută cu prietenii și cu membrii familiei despre propriile stereotipuri pe care le perpetuezi fără să-ți dai seama. Cere-le și copiilor să îți atragă atenția când faci astfel de greșeli. Deschiderea ta și acceptarea propriilor limite le va transmite un mesaj deosebit de puternic. Poate fi dur să primești părerile lor sincere, dar asta face parte din ceea ce numim „parenting responsabil”.
2. Alături de propriii copii, fă din căminul tău un spațiu liber de stereotipuri
De ce? De la cele mai fragede vârste, copiii sunt conștienți de diferențele dintre fetițe și băieți, fapt care se poate transforma într-o interpretare îngustă a rolurilor de gen. Cultivă așadar obiceiuri de familie care să lărgească această cunoaștere și atrage atenția membrilor ei atunci când apar stereotipurile.
Cum? Creează rutine și obiceiuri în familie, cu ajutorul copiilor, care să prevină situații de acest gen. Construiește relații puternice de încredere cu copiii, pentru ca lor să le fie mai ușor să pună întrebările mai puțin confortabile. Când copiii pun întrebări despre aceste diferențe de gen, dă-le de înțeles că întrebarea lor este valoroasă și răspunde direct și cinstit.
– Discută cu copiii despre modul în care se împart responsabilitățile în casă. Vorbește despre ce este corect și despre echilibru, mai degrabă decât ce face fiecare în funcție de gen. Modelează comportamente care nu se mulează pe stereotipurile de gen.
– Întreabă-ți copiii periodic dacă consideră că obiceiurile casei se mulează pe aceste stereotipuri. Se creează așteptări diferite de la femeile și bărbații familiei? Dacă da, de ce? Căutați împreună soluțiile.
– Împărtășește-le povestea ta. Sigur ai experimentat pe propria piele stereotipurile de gen. Vorbește despre momentele în care ai simțit că nu ai fost tratat corect din cauză că ești femeie sau bărbat sau despre cum ai luat atitudine împotriva prejudecăților și a injustiției. Deschiderea ta îi va face să împărtășească la rândul lor experiențele prin care trec.
– Lărgește-le orizonturile. Dă-le cărți, jocuri, arată-le emisiuni, filme și alte forme de exprimare artistică care reflectă oameni din medii diferite adoptând roluri de gen non-tradiționale. Expune-ți copiii la o varietate de activități, nu considera că băieții vor face automat sport și fetele balet. Cere-le fetelor să se imagineze și în roluri specific bărbătești, cum ar fi manager sportiv, lider de companie sau chiar politician, în timp ce băieților le poți spune să se pună în rol de directori de grădiniță sau coregrafi. Facilitează-le accesul la grupuri de copii mixte și încurajează prieteniile indiferent de genul celorlalți copii.
3. Ajută-ți copiii să înlăture stereotipurile încă din faze incipiente
De ce? Cei mici nu sunt conștienți de stereotipuri și prejudecățile de care se lovesc în fiecare zi. Au nevoie așadar să învețe de la adulții din jurul lor cum să le recunoască în ei și în alții, cum să discute constructiv despre aceste subiecte cu oricine și cum să evite să fie influențați de ele.
Cum? Fii mereu pregătit să le explici pe limba lor de ce sunt rele prejudecățile și oferă-le strategii de răspuns, potrivite pentru nivelul de dezvoltare intelectuală, adică pe măsura vârstei lor.
– Cere părerea copiilor tăi. Se descurcă excelent atunci când le ceri să identifice erorile de imagine, ale lor și ale celorlalți. Faceți o listă de stereotipuri de gen pe care le vedeți sau auziți. Discută cu ei despre felul în care vă afectează ele. Faceți conexiunile, cum ar fi: „Reclama X sugerează că fetele se preocupă mai mult de felul în care arată decât de școală, ceea ce nu pare corect.”
– Ajută-ți copiii să învețe să reacționeze. Căutați împreună soluții de răspuns la situațiile de zi cu zi care implică stereotipuri. Vorbiți despre cuvintele pe care ar trebui să le folosească și cum se diferențiază ele în funcție de cei cu care dialoghează – prieteni, străini, profesori, familie. Învață-i cum să-și identifice aliații atunci când se află într-o interacțiune dificilă.
– Întreabă-i despre jargonul pe care îl folosesc. Când îi auzi folosind termeni care reflectă stereotipuri sau prejudecăți la adresa unei fete sau unui băiat, întreabă-i ce cred că înseamnă cuvintele respective și ce mesaje pot trimite ele.
4. Nu lăsa băieții „să fie băieți”
De ce? Prea des, stereotipurile și remarcile jignitoare ale băieților la adresa fetelor scapă netaxate. Deopotrivă, adulți și copii nu știu cum să intervină în astfel de situații și, eventual, se tem să intervină pentru a nu fi ridiculizați. Scuzând acest comportament cu „băieții-s băieți” sau „lasă, așa-s bărbații” se transmite mesajul că acest comportament ar fi normal. Ei bine, nu este.
Cum? Creează un răspuns pentru astfel de situații și încearcă să intervii imediat dacă observi asemenea comportamente la băieți.
– Vorbește-le despre onoare și curaj. Evidențiază falsa bravadă a băieților în cazurile în care umilesc fete (valabil și invers!), în opoziție cu curajul de a contracara disprețul față de fete sau categorisirea lor drept „fete bune” sau „fete rele”. Vorbește-le despre cuvintele folosite în mod obișnuit pentru a denigra fetele și explică-le de ce sunt ofensatoare chiar și atunci când justificarea este „o glumă”. Gândește împreună cu ei strategii în care intervenția lor să nu fie ridiculizată sau să atragă marginalizarea.
– Permite-le băieților să se exteriorizeze. Încurajează-i să îți vorbească despre vulnerabilitățile și temerile lor și laudă-i atunci când o fac. Încurajează și recunoaște manifestările empatice, în special față de fete și de persoanele diferite în general.
– Învață-i să aprecieze, să respecte femeile și să le susțină. Ajută-i să-și înțeleagă responsabilitățile în ceea ce privește eliminarea stereotipurilor și prejudecăților. Amintește-le că a fi aliatul fetelor și femeilor nu înseamnă doar să le respecte, ci și să ia poziție atunci când alții nu le respectă.
5. Construiește abilități de lider și încrederea în sine în fetițe și adolescente
De ce? Prea multe fete și tinere se lovesc de prejudecățile legate de puterea lor de a conduce. Probabil că cea mai bună modalitate de a le face să treacă peste imaginea negativă pe care și-au creat-o despre ele și despre alte femei în această postură este să experimenteze leadershipul.
Cum? Arată-le exemple relevante și ajută-le să-și dezvolte capacitățile și încrederea de care au nevoie pentru a deveni lideri într-o largă varietate de domenii. Prea des, fetele aleg să evite să conducă pentru că nu au încredere în capacitățile lor de a vorbi în public, de exemplu, sau pentru că se tem că apropiații vor dezaproba demersul lor. Multe se tem că vor părea că „fac pe șefele”.
– Îndrumă fetele către oportunități de leadership în domeniile care li se potrivesc. Analizați împreună tipurile de leadership și exploră modul în care pasiunile și interesele lor se potrivesc cu fiecare. Arată-le și povestește-le despre femeile care conduc afaceri, misiuni, proiecte, cum ar fi de exemplu șefa misiunii de explorare a planetei Pluto, New Horizons.
– Dă-le ocazia să își cultive abilitățile de lider – discursurile în public, participarea la proiecte în care să ia decizii, munca în echipă, recepționarea și transmiterea de feedback. Ele pot practica aceste abilități în deciziile de familie, dar și cadrul școlii și al comunității în general.
– Discutați despre temerile lor. Poți începe cu ceea ce simt atunci când sunt ținute departe de o poziție de conducere. Spune-le că este în regulă să se simtă îngrijorate de modul în care vor fi percepute în cazul în care ajung totuși în acea poziție. Analizați împreună strategiile pe care le puteți folosi în fața criticilor, dar și cum să își identifice aliații în situația în care sunt contestate.
– Încurajează-le să colaboreze cu grupuri de fete. Colaborarea și munca de echipă sunt calități esențiale în leadership, dezvoltând responsabilitatea socială, abilități de rezolvare a problemelor, gândirea în perspectivă și alte calități-cheie. Munca desfășurată în grupuri formate din membri din diverse categorii sociale și economice poate îmbogăți înțelegerea diferitelor perspective, expunând fetele la o varietate de stiluri și abilități, permițându-le accesul la cât mai multe fațete ale leadershipului.