Top 10 greseli de evitat in alcatuirea unui plan de afaceri – Partea a II-a
Oricine conduce o afacere are nevoie de un plan de afaceri, acesta fiind harta si compasul oricarui business, aratand obiectivele, prioritatile si resursele financiare necesare. Ai nevoie de un plan de afaceri pentru ca ai nevoie de un partener de investitii. Planul nu iti garanteaza investitorul, insa lipsa planului duce inevitabil la lipsa investitorului. Iata cateva greseli care trebuie evitate in alcatuirea unui plan de afaceri:
6. Nu stii pentru ce faci planul de afaceri
Care este scopul principal al planului de afaceri?
- Vrei sa obtii o finantare?
- Sau vrei sa ai un plan de actiune care sa te organizeze?
Daca vrei sa obtii o finantare, trebuie analizata clar oportunitatea afacerii.
- A te concentra pe idee si pe produs este doar o parte a procesului.
- Odata ce investitorul “a prins ideea” si “ii place”, va fi interesat de modul in care compania va genera lichiditate, astfel incat sa-si recupereze investitia.
Trebuie sa arati investitorului:
- De ce sa investeasca in afacerea ta si nu in alta?
- Cand isi va recupera investitia?
- Care este randamentul investitiei?
- Investitia se rezuma strict la bani sau sunt necesare si alte elemente?
7. Nu poti dovedi existenta unei cereri reale
- Un punct cheie al planului de afaceri se refera la prognoza vanzarilor, care corespunde unui anumit nivel al cererii.
- Se folosesc doua elemente de prognoza:
– utilizarea datelor deja existente (fapte) si
– utilizarea unor aprecieri subiective (judecati).
- Indiferent cat de unic este conceptul pe care il propui, pleaca de la premisa ca piata este suficient de bine definita, astfel incat ai la dispozitie date similare (fapte) pe care sa le folosesti in prognoza vanzarilor noului concept (judecati).
- Scopul prognozei de vanzari este de a evidentia venituri care sa fie credibile intr-un context mai larg.
- Potentialii investitori nu sunt dispusi sa riste daca nu sunt convinsi de existenta unei cereri reale a pietei.
- Trebuie avut in minte ca un concept nou nu determina automat o cerere a pietei, astfel incat iti revine sarcina de a dovedi ca noul concept se va vinde efectiv.
- Daca nu exista o cerere verificata a pietei pentru ideea ta, riscurile cresc considerabil si genereaza costuri mari atat pentru afacerea in sine, cat si pentru crearea cererii pe piata si constientizarea beneficiilor
8. Inconsistenta planului de afaceri
- Din punct de vedere al structurii si continutului, un plan de afaceri trebuie sa fie consistent spre a crea o entitate unitara si solid argumentata.
- Cu cat sunt mai multi autori ai planului, cu atat riscul neconcordantelor este mai mare. Aceasta nu inseamna ca o singura persoana trebuie sa redacteze planul si nu exclude consultanta de specialitate, dimpotriva.
- Cifrele trebuie sa se incadreze in conceptual afacerii si al pietei, dar si in contextul strict al planului de afaceri, astfel incat sa nu existe contradictii intre cifre.
9. Subestimarea concurentei
- Intotdeauna exista concurenta. Daca nu poti identifica concurenta, poate nu ai cercetat suficient de atent. Chiar daca nu exista competitori momentan, vor aparea mai repede decat crezi.
- Un competitor care dispune de capital poate specula mai bine decat tine conceptual tau si se va bate pentru resursele tale.
- Asa cum tu ai gasit un produs de nisa, un competitor va avea propriile concepte de segmentare a pietei si va apela fara jena la produse substitute.
- Care sunt amenintarile din partea posibililor concurenti si cum va arata piata in prezenta acestora?
- Cat de greu pot intra concurentii pe piata? Sunt bariere semnificative de intrare sau accesul este facil pentru oricine?
- Odata intrati pe piata, concurentii ameninta direct pozitia ta sau esti suficient de bine consolidat incat sa le faci fata fara pierderi semnificative?
10. Graba in prezentarea finala
- Intotdeauna se vede produsul finit si mai putin munca de concepere.
- Planul de afaceri trebuie redactat si prezentat intr-un mod profesional, fara greseli gramaticale si datat.
- Atentia la detalii este esentiala la final, chiar si atunci cand timpul te preseaza.
Sugestii:
- printeaza pe hartie de calitate si leaga corespunzator
- tabelele si graficele trebuie editate si formatate
- un appendix poate fi furnizat la cerere
- da planul la corectat unei terte persoane
Dan Dragnea
Trainer Extreme Training
The way to excellence
www.traininguri.ro