Timpurile grele genereaza IDEILE MARI
Ruperea de ritm, spargerea procesului liniar de gandire este o etapa cruciala a procesului creativ. In mijlocului ei, informatia "tocita" este privita dintr-o perspectiva noua, proaspata, de natura sa genereze alta intelegere. Cel mai bine se recunosc beneficiile unei astfel de ruperi a liniaritatii reflectiei in situatii precum actuala criza financiara. Chiar in acest moment, top managementul companiilor din intreaga lume s-a adunat sa caute caile prin care se poate minimaliza impactul negativ al tulburarilor de pe piata. Organizatiile speculative vor trece dincolo de solutiile pe termen scurt. Ele sunt in stare sa recunoasca amenintarea sfarsitului, dar au si puterea sa intrerupa sirul obisnuit al gandurilor, sa iasa din tiparul reflexelor decizionale conditionate. Ca rezultat al felului lor inovator de a gandi, acest gen de firme supravietuiesc primelor luni de impact si chiar o pot duce mai bine in viitorul apropiat.
Cei mai multi oameni asociaza inovatia cu lansarile fascinante de noi produse, capabile sa mareasca profitul companiilor si sa atraga interesul presei. Dar crearea de noi produse este doar una dintre formele pe care le ia inovatia corporatista si este totodata cea mai riscanta in conditiile actuale. E vremea sa renuntam la "spectaculos" in favoarea atributelor de "incredere" si de "tranicie" atunci cand vorbim despre produse, procese si strategii inovatoare. Altfel spus, e timpul acumularii de inovatie.
Pentru a ilustra mai bine ce inteleg prin inovatia prin acumulare, va sugerez ca maine dimineata sa va priviti cu atentie periuta de dinti. A inceput prin a fi un betisor de plastic cu peri de porc. An dupa an, periuta a capatat noi atribute: o zona de prindere aderenta, un cap flexibil, o noua aliniere a perilor… Diferenta dintre periuta de dinti initiala si cea de acum este dramatica, dar inovatia s-a petrecut in timp, din aproape in aproape. Decat sa dezvoltati noi produse costisitoare, mai bine uitati-va la linia existenta de produse si ganditi-va la cum ati putea reinventa brandurile consacrate.
Procesul inovarii implica optimizarea contabilitatii interne, a activitatilor administrative, de resurse umane, de IT si juridice in intreg fluxul operational. Cand businessul merge, managerii adopta cel mai frecvent fata de aceste functiuni atitudinea "if it isn't broken don't fix it" (Daca functioneaza, nu-l repara). Insa in vremuri tulburi, totul este pus la indoiala. Intrebati-i pe cei care conduc departamentele sus-mentionate care este cea mai agasanta parte a jobului lor. Va vor raspunde "rapoartele de cheltuieli neprevazute", "serverul companiei" sau "rapoartele periodice de activitate". Din fericire, cele mai enervante aspecte ale muncii lor sunt si cele mai ineficiente. De aceea, pot atrage cele mai mari reduceri de cheltuieli. Teama de schimbare a fost o scuza acceptabila pe "vreme buna", dar "furtuna" e aici si devine o mare oportunitate sa va reinventati procesele interne.
Inovatia strategica presupune schimbarea fundamentala a modului in care functioneaza businessul. Asta poate sa insemne renuntarea la produsele "lenese" si focalizarea pe cele puternice. Cand luati astfel de decizii dure, e bine sa nu va confundati atu-urile esentiale cu cele mai bune produse. Christiano Ronaldo – fotbalistul de talie internationala – este un bun exemplu in acest sens. Daca ne uitam la sursele veniturilor sale vedem limpede ca sponsorizarile sunt produsele sale cele mai bune si ii aduc cele mai mari profituri. Conform bilantului contabil, face mai mult sens sa-si investeasca timpul si energia in noi sponsorizari, dar este evident ca si-ar cheltui mai bine timpul daca si-ar dezvolta calitatile de fotbalist si ar lasa contractele de publicitate sa-si poarte singure de grija!… Aceasta strategie este evidenta pentru suporterii fotbalului, dar s-ar putea ca separarea avantajelor companiei de cele mai bune produse ale sale sa nu fie la fel. Fiti atenti cand faceti reduceri de costuri doar pe baza bilantului: castigurile pe termen scurt pot deveni pierderi pe termen lung.
Inovatia incepe de sus. Un bun lider poate diminua pierderile cauzate de criza financiara actuala. Un mare lider vede oportunitati de revelatii in discontinuitatea vremurilor.