Schimbarea – cheia succesului
Este foarte importanta estimarea impactului pe care il va avea schimbarea asupra: comportamentului si motivatiei angajatilor, proceselor de lucru, necesitatilor tehnologice, culturii organizatiei. Managementul trebuie sa anticipeze si sa evalueze reactiile oamenilor si sa conceapa un program care sa diminueze rezistenta la schimbare a acestora, oferindu-le suport in procesul de acceptare si adaptare la schimbare. Etapele interventiei organizationale ce vizeaza schimbarea sunt: analiza si evaluarea situatiei, planificarea strategica, implementarea planului, monitorizarea progresului (si, eventual, revizuirea planului initial), sustinerea procesului de schimbare.
Analiza si evaluarea situatiei presupune intelegerea factorilor care induc nevoia de schimbare, a culturii organizatiei, evaluarea zonelor cu potential de rezistenta la schimbare, a constrangerilor financiare si aplicarea instrumentelor de diagnosticare: sondajul climatului organizational, scara de rezistenta la schimbare, workshop-urile de definire a viziunii de schimbare etc.
Planificarea strategica presupune o serie de pasi: revizuirea obiectivelor companiei, formarea echipei de management strategic care va coordona implementarea, crearea viziunii si definirea strategiei, redefinirea proceselor organizationale, elaborarea planului de actiune si a mecanismelor culturale care sa il sustina. Instrumente utile in acest demers pot fi: modelul Burke-Litwin de performanta organizationala, analiza nevoilor de training, executive coaching-ul, harta rolurilor schimbarii, planul preliminar de implementare etc.
Implementarea strategiei presupune comunicarea viziunii, selectarea membrilor sau departamentelor organizatiei care au un interes direct in succesul schimbarii si implicarea lor activa; comunicarea catre toti angajatii a motivelor schimbarii, descrierea schimbarii in termenii lor, instituirea de metode specifice pentru feedback (focus groups, surveys), rasplatirea comportamentelor dorite si tratarea celor nedorite, formularea de programe de training privind competentele noilor posturi etc.
Faza finala de evaluare si revizuire a planului de schimbare se axeaza pe masurarea rezultatelor si realizarea de planuri de viitor. Se pot masura: satisfactia clientilor organizatiei, capacitatea angajatilor de a se adapta la schimbare, capacitatea organizatiei de a gestiona situatiile dificile – inclusiv separarea de angajatii-problema, care s-au opus schimbarii.
Implicarea membrilor organizatiei in realizarea planului si luarea in considerare a valorilor si obiectiilor lor, in functie de specificul culturii organizatiei, conteaza. Daca oamenii au sentimentul ca participa la acest proces si il pot influenta, rezistenta la schimbare va fi diminuata. In acest scop, este importanta identificarea liderilor informali si cooptarea lor in implementarea schimbarii. Nu ignorati caracterul sistemic al organizatiilor; chiar daca schimbarea vizeaza doar un departament, ea va afecta intreaga organizatie, in grade diferite.