ROXANA GHIOCA: Liderul își motivează oamenii și își ia energie din încrederea și optimismul lor
2021 ar fi trebuit să fie anul în care pandemia să poată fi controlată, impactul negativ în economie să se restrângă, așteptam, probabil cu toții, întoarcerea la normalitate. Însă 2021 a venit cu multe necunoscute, cu restricții, cu criză sanitară, cu criză economică, cu modificări majore în zona de inflație, cu creșteri serioase ale prețurilor produselor și serviciilor esențiale, cu îngrădirea circulației libere, cu decizii grele pentru majoritatea dintre noi.
2021 rămâne al doilea an al luptei cu pandemia, dar, din nefericire, nu este și anul găsirii unei rețete de succes în combaterea ei. Cum s-a văzut și trăit 2021 în interiorul unei firme din sectorul construcții, ne povestește Roxana Ghioca, director general al Austrotherm România.
Cum a remodelat 2021, cel de al doilea an de pandemie, business-ul și organizația dvs?
Suntem într-o conjunctură favorabilă din punct de vedere al exercitării muncii, materialele noastre sunt adresate șantierelor în mare parte. Industria construcțiilor este cea care și în 2020, și în 2021, continuând să lucreze, a adus un aport serios la bugetul de stat, care poate fi motor pentru creșterea economică sustenabilă post-pandemică.
Pentru Austrotherm, 2021 a fost anul în care am definitivat un proiect început în 2020. Creșterea capacității de producție pentru polistiren extrudat, la Horia, județul Neamț, a venit într-un moment potrivit, asigurând continuitate și disponibilitate de stoc. Este anul în care am demarat un alt proiect important în zona de vest a țării, pentru o a treia linie de polistiren expandat. Astfel, în perioada imediat următoare, vom acoperi și zona de vest cu capacitatea de producție locală. Investiții cumulate de peste 7 mil euro au fost gestionate în acest an. Am continuat să lucrăm și să ne dezvoltăm, în ciuda lipsei de predictibilitate. Am continuat să investim, chiar dacă nu există estimări și proiecții clare pentru continuitatea activității economice în perioada imediat următoare. Am reușit intern să fim o echipă, să avem un nucleu activ, care și-a asumat cu seriozitate nevoia de protecție sanitară. Am redus vizitele la client, dar le-am înlocuit cu comunicare activă, am redus numărul evenimentelor organizate, dar le-am înlocuit cu un dialog deschis și am încercat să fim “aproape” de parteneri prin informări transparente, corecte, clare despre ceea ce se întâmplă în zona noastră de activitate.
Dar echipa?
Principalul asset al companiei este resursă umană și aici am toată încrederea că toți cei care fac parte din organizație, indiferent de poziția ocupată, au înțeles că putem lucra și putem fi cei mai buni și în situații de criză. Chiar dacă la nivel individual am avut sentimente de neîncredere în reziliența economică, în capacitatea sistemului sanitar de a susține valurile pandemice, în continuitatea educației, aici, la Austrotherm, am acționat ca un tot unitar. Pentru noi, anii aceștia au fost un test de reziliența, un test de cunoaștere, un test de limite individuale dar și comune.
S-a lucrat din ianuarie până în prezent la capacitate maximă, s-au depășit toate recordurile de volum ale companiei din ultimii 22 de ani, se va înregistra cu siguranță cel mai bun rezultat financiar de la înființare până în prezent. Resursa umană a fost cea care, cumva, s-a aliniat situației, a găsit resurse și s-a adaptat. Împreună am reușit ca în acești 2 ani să continuăm să lucrăm în condiții de siguranță pentru rezultate foarte bune.
Cum a schimbat pandemia prioritățile, astfel încât, ca lider, să păstrezi compasul moral și să profiți de toate oportunitățile pe care le-a adus schimbarea?
Consider că suntem cu toții afectați de situația COVID. Și, evident, pentru fiecare dintre noi există o repoziționare a priorităților. La nivel personal primează siguranța familiei, educația copilului, libertatea de circulație. La nivel profesional, există nevoia de protecție a colegilor. Sunt 120 de persoane care lucrează zi de zi în 3 schimburi. Orice eventual focar ce ar fi scos din activitate minim 3 persoane pe departament ar fi însemnat o destabilizare a fluxului, atât în producție, cât și în logistică sau administrativ. Am implementat măsuri de protecție, de la mult discutatele măști și prezența multor surse de dezinfectanți, până la separarea schimburilor de lucru, perioade cu home office pentru personalul care poate desfășura astfel de activități. Însă am refuzat să cred că acest virus înseamnă să ne izolăm sau să ne ascundem în birouri, în case. Avem nevoie de socializare, de timp de calitate cu colegii, cu partenerii, cu prietenii. Acel compas moral poate fi menținut în echilibru dacă găsești o nișă de relaxare, de evadare din problemele zilnice, din comunicările cu referire la numărul de persoane afectate, de neajunsurile din spitale.
Cum spuneam, am redus numărul evenimentelor, dar nu le-am anulat. Am reușit anul acesta să organizăm două evenimente cu Partenerii, unul la Iași, pentru a marca startul liniei 2 XPS, și al doilea, o excursie externă cu top 20 Parteneri. De altfel, eu cred că evadările din cotidian ne ajută să ne energizăm, să ne încărcăm pozitiv cu optimism și încredere. De aceea, ori de câte ori am ocazia, prefer să călătoresc, să merg în locuri pe care nu le-am mai vizitat, să descopăr locuri noi. Fiecare vacanță cu familia, fiecare eveniment cu compania sunt resurse reale de echilibru și de energie.
De 3 ani ești far pentru echipa și organizația ta. Ce te motivează să mergi mai departe?
La Austrotherm sunt din 2012, iar din noiembrie 2018 s-a adăugat profilului meu și zona administrativă, alături de colegul meu Laurențiu Istrate.
Sunt aproape 10 ani de când lucrez aici, ani care au însemnat construcție, organizare, verificare, analiză, control, asumare, responsabilitate, reprezentare. Ce mă motivează? Proiectele, progresul angajaților, dezvoltarea individuală în cadrul echipei. Mă motivează echipa, dorința tuturor de a avea rezultate mai bune de la un an la altul, perspectiva investițiilor, a proiectelor noi, resușitele din ultimii ani!
Suntem o organizație friendly, suntem cu toții deschiși și încrezători, se lucrează zâmbind și știu că orice problema are și o soluție. Asta am transmis și colegilor mei, iar încrederea lor, deschiderea, disponibilitatea sunt tot atâtea resurse de motivație pentru mine.
Ce te face puternic, de unde îți iei doza de energie care să te ajute să rămâi aprins pentru ceilalți?
Am fost întotdeauna un om apropiat de colegi. Poate uneori rece sau fermă, însă mă consider un Manager care nu doar gestionează oamenii, ci îi și motivează, îi apropie și îi ajută să se dezvolte. Mă implic activ în partea operațională a activității, daily basis. Structura companiei este foarte bine compartimentată, mulți colegi pe poziții de management au trecut prin filtre și departamente diverse, cunosc foarte bine activitatea în totalitate, se pot face back-up-uri și există continuitate pe procese. Am stabilit relații de încredere și sunt flexibilă la nevoile reale ale celorlalți. Tocmai această implicare activă mă ajută să rămân conectată cu cei cu care lucrez. Îmi încurajez colegii, îmi doresc că ei să se dezvolte pentru că astfel sunt sigură că și compania se dezvoltă.
Evident că, având o echipa puternică, eu sunt puternică, compania este puternică. Am construit aici o echipa eficientă și adaptabilă oricărei situații. Energia colegilor, optimismul lor, rezultatele noastre sunt surse de încredere și de conectare. Îmi place foarte mult ceea ce fac, îmi plac oamenii cu care interacționez.
La cumpăna dintre ani, că lider și că om, care sunt prioritățile pentru 2022?
Nesiguranțele 2021, neliniștile și neîncrederea din acest an vor fi tot atâtea provocări și pentru 2022. Prioritățile, probabil aceleași. Însă rămâne speranța că acest an va fi ultimul din seria celor pandemici, că ne vom putea relua activitățile private și profesionale fără alte îngrădiri. Prefer libertatea necondiționată, posibilitatea de a merge la un film sau într-un restaurant cu prietenii, fără să mă întreb dacă cu toții avem certificat, spontaneitatea unor alegeri de călătorie, fără să fie necesar să analizăm condițiile de acces, să completăm formulare, să putem relua Conferințele, acțiunile profesionale, întâlnirile de profil cu mediul de afaceri, fără să ne ascundem vocea în spatele măștilor.
Ce te face să vibrezi când spui 2022?
Speranța … la normalitate!
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 275
Pentru abonare, click aici