Respectul in afaceri
Sa pornim de la definitie: “Respectul reprezinta atitudinea sau sentimentul de apreciere, stima si consideratie fata de o persoana, o idee sau o institutie. Acesta poate fi exprimat verbal sau prin gesturi”.
Relatiile de afaceri sunt de obicei din categoria furnizor – client, dar nu numai in sensul unui proces in care vindem sau cumparam ceva, ci si legat de clientii interni. Dar sa raminem docamdata la acceptul mai larg al relatiei client extern – furnizor, in care, fiecare isi reprezinta organizatia. Este un gen de interactiune de afaceri in care am intrat deseori.
Cum se manifesta respectul? Este de presupus ca, din moment ce esti invitat la o intilnire, discutie, sondare de posibilitati, te bucuri deja de „atitudinea sau sentimentul de apreciere, stima si consideratie fata de” persoana ta, ideea sau institutia pe care o reprezinti. Ei bine, nu neaparat. Aparent, esti tratat cu respect pana in momentul in care, nu-i asa, compania respectiva, adica niste oameni care au responsabilitatea asta, sunt pusi in situatia sa dea un raspuns. Aici este un „moment al adevarului” in care de multe ori dispare urma de respect, sau apare lipsa de respect: lipsa oricarui raspuns, feedback etc., uitandu-se faptul ca in business un raspuns negativ poate fi, la un moment dat, la fel de bun ca un raspuns pozitiv – iti clarifica ce ai de facut pe termen scurt si mediu, ce resurse sa aloci sau sa eliberezi in compania ta, te ajuta sa faci o estimare mai realista a volumului tau de lucru, vanzari, productie sau necesar de forta de munca.
Luam in calcul multe „momente ale adevarului” in relatia cu clientii nostri, dar uitam de lipsa crunta de respect, personal si profesional, in relatia cu furnizorii nostri. Cata curtoazie cand incearca sa te cunoasca, cata lipsa de respect cand uita sa iti mai dea raspuns luni si luni de zile, de parca nici nu ai fost vreodata pe acolo.
Sunt sigura ca multi dintre dumneavoastra s-au aflat in situatia descrisa mai sus. In industria de dezvoltare este cu atat mai curios un astfel de comportament cu cat raspunsul, feedback-ul sau orice alta forma de reactie la ceea ce tu ai prezentat lipsesc de la niste persoane care erau gata-gata sa te angajeze tocmai pentru a le instrui oamenii despre cum sa dea feedback, cum sa dezvolte relatii pe termen lung cu clientii si furnizorii lor, cum sa maximizeze capitalul relational al companiei lor etc.
Cum recunosti lipsa respectului?
- Lipsa de feedback
- Lipsa de reactie peste termenul agreat
- Raspuns tarziu si nejustificat in, asa fel incat potentialul tau partener sa aiba posibilitatea de a oferta mai adecvat, adica lucrul de pe o pozitie de forta atunci cand nu este necesar si nici util
- Adoptarea unei pozitii de forta atunci cind manipulezi cuvinte precum partener, relatie demonetizandu-le
- Incercarea de intimidare
Este important sa ai respect fata de potentiali furnizori, chiar daca nu agreezi sa lucrezi in acest moment cu ei? Raspunsul este evident DA! Tineti minte fiecare dintre cei care uitati aspectele legate de o relatie bazate pe respect ati putea decide ca intr-o buna zi sa va schimbati locul de munca si sa ajungeti intr-o companie care incearca sa vanda ceva tocmai fostului dvs furnizor tratat cu lipsa de respect in trecut. Cam ce tip de atitudine v-ati astepta din partea acestuia? Usor de ghicit, greu de inghiti.
Madi Radulescu
Managing Partner MMM Consulting Intl