Principiul cauză-efect: Respectul întâi se oferă, apoi se primeşte
„Le spun colegilor noştri că este la fel de important ca CE zici şi CUM zici. A fi direct şi tranşant nu înseamnă lipsă de respect. Important este ca, atunci când intri într-o confruntare de idei, să păstrezi tonul neutru şi să combaţi ideea şi nu persoana interlocutorului tău”, a explicat Alexandru Vlad pentru revista CARIERE.
Citește și Dragoș Petrescu, CEO City Grill: Fără o cultură a respectului NU ne putem dezvolta
În opinia Directorului Executiv al Selgros, respectul este trăsătura esențială a unei societăți civilizate, indiferent dacă este vorba despre o naţiune, o comunitate sau o societate, fie ea şi comercială. „Respectul este atitudinea faţă de cei cu care colaborăm, atitudine care ia în considerare nevoile, aspiraţiile şi demnitatea celor cu care interacţionăm. Nu a apărut peste noapte, respectul este rezultatul unei evoluţii îndelungate”, subliniază Alexandru Vlad.
„Autoritarismul va fabrica doar buni executanți”
CEO-ul Selgros mai crede că o cultură organizaţională sănătoasă, bazată pe respect, este o premiză a unei companii prospere pe termen lung. Respect înseamnă, însă, și atenția acordată muncii unui angajat, iar o companie unde autoritarismul este la loc de cinste va fabrica doar buni executanți.
„Doar o structură organizaţională participativă va progresa, iar angajaţii ei se vor simţi utili. O companie în care rezultatele se obţin doar pe autoritarism poate obţine rezultate bune DOAR pe termen scurt. Ea devine un «one man show» și va claca la primele erori de judecată ale celui ce se află la conducere. În plus, nu va cultiva valori în interiorul organizaţiei, ci va fabrica doar buni executanţi. Lipsa schimbului de idei va plafona indivizii şi – cu timpul – întreagă organizaţie”, subliniază Directorul Executiv al Selgros.
Citește și Germanul care a văzut în România ceea ce tu nu vezi
Respectul nu este doar o valoare umană, ci este un „must-have” pentru orice companie pentru că, acolo unde oamenii se respectă, atmosfera de lucru este una constructivă. „Dacă vrei să-ţi păstrezi echipa pe termen lung, trebuie să acorzi membrilor ei respectul necesar unei bune colaborări”, atrage atenția Alexandru Vlad.
Un exemplu pe care îl dă este chiar compania Selgros, despre care spune că este cunoscută şi recunoscută pe piaţa românească și pentru cultura să organizaţională: „Echipa Selgros a crescut odată cu expansiunea lanţului său de magazine, însă nucleul de bază a rămas relativ constant. Acesta este unul din indiciile faptului că colegele şi colegii noştri se simt bine în organizaţie. Faptul că sunt trataţi cu respect şi îi tratează cu respect pe ceilalţi este o parte esenţială a modului nostru de a interacţiona. Eliminarea arbitrariului din procesul decizional dă un confort celor din jur, confort care îi face să fie mai inovativi şi mai eficienţi în munca lor de zi cu zi”.
Citește și Poate funcționa un business fără patron?
L-am întrebat pe Alexandru Vlad cum definește lumea de azi prin prisma respectului și a explicat că există țări civilizate în care baza este dată de valori morale puternice. Dar există și țări unde arbitrariul și abuzul fac legea: „Avem naţiuni civilizate şi prospere unde respectul, bunul simt şi educaţia sunt, de fapt, fundamentul bunăstării acestora. Din păcate, în lume sunt însă şi multe locuri în care timpul parcă a încremenit. Acolo, respectul este înlocuit cu arbitrariul şi abuzul. Este valabil atât pentru state, cât şi pentru organizaţii mai mici”.