Poti sa-ti asumi un feedback sincer?
Respira adanc, asaza-te confortabil in fotoliu si, foarte important, nu uita ca orice asemanare cu realitatea este pur intamplatoare
Cele scrise mai jos pot fi tratate doar "cu un varf de sare", cum zice englezul. Asa ca, domnule lider/manager, poate stiai sau poate nu stiai ca feedback-ul trebuie sa fie:
- Specific si concret – nu "dat dupa cires" sau prin mesageri. Lider-ul are curaj, nu e ezitant.
- Constructiv – cautam solutii, nu vinovati. Ce e mai important pentru tine: ca Popescu a facut un client nefericit sau ca ai un client nefericit? Vinovatul va simti singur "morcovul" daca stiu cum sa dau un feedback negativ. Va pleca spasit, "cu coada intre picioare si ciocul mic". Si daca e smart nu va mai da cu capul in acelasi loc. Daca nu e smart…
- Se bazeaza pe fapte evidente, nu pe zvonuri si barfe. Liderul nu asculta pe la colturi. Cauta si cere evidente. Nu te lasa influentat, ci influenteaza, domnule manager! Folositi prea mult sintagme de genul: "oamenii nu o/il plac", "oamenii mi-au spus", "oamenii s-au plans" etc. Dar omul, individul, infieratul, repugnatul, victima are si el dreptul la ultima dorinta, tigara, cantecul lebedei?
- Nepartinitor – imi pastrez obiectivitatea, chiar daca nu-mi e simpatic si nu se imbraca asortat si in tendinte.
- Concentrat pe un comportament ce poate fi schimbat – nu ii spun chelului ca ar trebui sa aiba si el mai mult par.
- Echilibrat – Nu-l ingrop pe om. Pe langa doua vesti proaste, ii mai dau si una buna. Si, de obicei, incep cu cea buna.
- Oportun – adica trimiti feedback-ul atunci cand a avut loc evenimentul sau incidentul si nu-l pastrezi pentru perioada evaluarii performantei sau a indexarii salariului.
Learning outcome
- comunicarea eficienta este foarte importanta, vitala as spune;
-
din procesul comunicational face parte si ASK inainte de ACT, iar si mai inainte e LISTEN – adica schema arata asa:
LISTEN > ASK > ACT; - increderea este foarte importanta si inseamna consistenta intre ce zic si ce fac;
- cand se pierde increderea, oamenii sunt raniti, frustrati si incep sa fie neperformanti;
- nu pentru mine (Popescu, Ionescu, Georgescu, oricare altul) e grav si foarte grav; eu pierd doar un client sau un job si invat ceva (daca sunt inteligent), dar liderul s-ar putea chiar sa piarda un business.
- ocoleste compromisul si nu lasa sa se dezvolte o cultura organizationala paralela, informala, bazata pe barfa (indiferent cat de ruda sau prieten iti este cel care o initiaza);
- evita o cultura a pedepsei; chiar daca multi oameni stiu de bici, intr-o astfel de cultura cei biciuiti stiu sa se planga.
Concluzia
- ai calitati native de lider: vizionar, carismatic, persuasiv, influent – care nu se dobandesc!
- iti lipsesc niste abilitati de lider care, insa, pot fi dobandite: controlul emotiilor, empatia, comunicarea eficienta, managementul conflictelor, motivarea oamenilor;
-
mi se pare ca nu prea stii sa pastrezi oamenii capabili sau, si mai rau, ca
nu-ti dai seama cat de capabili sunt si ce inseamna asta pentru business-ul tau: performanta = profit; - ai asteptari prea mari de la oameni intr-un timp prea scurt: task-urile complexe cer un timp minim de realizare pe care iti este imposibil sa-l comprimi;
- astepti ceva ce nu le-ai comunicat clar si nu ai dat termene si apoi esti suparat ca nu ti-au dat ce asteptai: planificarea si programarea sunt esentiale;
- ii incarci cu chestiuni care nu sunt sau nu ar trebui sa fie in fisa lor de post si apoi esti suparat ca nu si-au indeplinit task-urile de baza in timpul estimat;
- te lasi prea usor influentat;
- nu asculti si nu citesti intregul mesaj.
Vestea buna
Esti un lider/manager destept si sunt convinsa ca poti sa-ti asumi minusurile si sa devii un lider/manager de succes.
Si inca o veste buna
Ca sa devii un lider/manager de top nu ai nevoie de un IQ mare, ci de un EQ mare, pe care il poti imbunatati continuu. Important este sa vrei.
Si acum… sa-mi scriu demisia sau sa nu ma mai obosesc pentru ca ma dai tu afara?
Ah, si ca sa nu uit: adevarul se plateste. Sa te facturez?
P.S. Chiar daca tu nu te vei bucura de acest mesaj stiu pe cineva care sigur o va face: omul din subordinea ta (aspirant la postul de lider/manager autentic).