PIATA DE TRAINING in 2007 si perspective pe 2008 (I)
Ce a fost in 2007?
La inceputul lui 2007, anticipam cateva dintre tendintele
pe cale sa se manifeste in anul care tocmai
s-a incheiat. Ce s-a intamplat in realitate? Am discutat pe parcursul
anului cu multi dintre cei ce conduc companii de training, mari sau mici, cu
persoane din presa de specialitate si cu clientii serviciilor noastre. Iata
cele mai semnificative evolutii ale industriei care s-au desprins din
dialogurile purtate.
Consolidare
Doar companiile care in ultimii trei ani si-au consolidat
reputatia si credibilitatea sunt capabile sa ofere clientului o valoare
incomparabil mai mare.
Investitiile facute in brand, prin diverse forme, se
dovedesc a fi profitabile. Pozitionarile devenind mai clare, companiile atrag
proiecte corespunzator profilului lor cultural si strategiei lor (de supravietuire,
de stabilizare sau de dezvoltare): unele pentru ca pun la dispozitie programe
verificate, in volum mare, pentru proiecte strategice, de anvergura; altele
deoarece concep programe potrivite acelora dintre clienti care fac din training
o preocupare secundara si nu strategica. Cred ca cei care au ales sa fie atat in
prima categorie, cat si in cea de-a doua, au fost perceputi ca oportunisti sau
furnizori de conjunctura si nu ca autentici parteneri de dezvoltare pe termen
lung.
Concentrare
si transformare
Observam la inceputul lui 2007 doua categorii de companii
de training: una care se va concentra pe livrarea de sesiuni independente, in
volum mare, si o alta care transforma programele de training in consultanta si
procese de dezvoltare.
Mai spuneam atunci ca, incepand din
2006, am observat o explozie a solicitarilor de programe care sa-i echipeze
rapid cu abilitati manageriale autentice pe cei din pozitii de middle si front
line management si ca tendinta se va accentua in 2007. In 2007, programele
„vedeta" au fost cele de management multimodulare, desfasurate pe parcursul a sase-noua
luni, care au implicat grupuri de 100 – 500 de manageri, livrate pentru
companii cu planuri anuale clare de instruire, unde precizia, profesionalismul
eforturilor logistice si de organizare si calitatea procesului de training au cantarit
la succes la fel de mult.
Fidelizare
Pentru 2007, managementul companiilor de training trebuie
sa faca eforturi mult mai mari ca sa-i retina pe cei mai buni consultanti si
traineri, sa investeasca in a le dezvolta noi abilitati, dar sa le si mentina
energia si satisfactia la cotele cele mai inalte.
Cele mai multe companii de training au ales ca modalitate
principala de retentie a trainerilor un instrument financiar si de plata
atractiv. Ma refer la trecerea de la un sistem cu angajati pe statul de plata,
la unul cu colaboratori, cu un venit fix mic sau inexistent, dar cu unul
variabil substantial. Este o forma de lucru frecvent folosita la nivel mondial in
acest domeniu. Ea a aparut si la noi inca inainte de anul 2000, dar s-a
consacrat ca model de business si a devenit foarte populara doar in ultimii
patru-cinci ani. Despre investitii facute in instruirea propriilor traineri si
despre eforturi de crestere a calitatii proceselor interne de management, anul
trecut am auzit doar la companiile de top.
Cursuri deschise
Cateva companii si-au propus ca in 2007 sa faca din
cursurile deschise o directie de dezvoltare importanta.
Asa cum s-a vazut, in 2007 a avut loc o explozie a
ofertelor pentru sesiunile de cursuri deschise. Companii mari sau mici, cu
reputatie sau total necunoscute, propunand teme dintre cele mai diverse au
testat piata programelor publice. Unele au avut o strategie a pretului mic,
altele s-au concentrat pe categorii specifice de consumatori, iar altele chiar
au crescut tarifele. Am fost martorii unei
invazii de oferte, multe dintre ele lansate si pentru a sprijini eforturile de
crestere a vizibilitatii companiei. Cred ca acele companii care s-au tinut
de promisiuni – au oferit calitatea promisa, nu au anulat sau amanat sesiuni, au avut o comunicare buna cu participantii sau au stiut
cum sa si-i transforme in ambasadori – au castigat un mare capital de incredere
in ochii decidentilor, iar cele carora nu le-a iesit decat „o aventura de o
noapte", nu pot astepta prea multi participanti sa se reintoarca in 2008 la
cursurile lor.
Care au
fost tarifele practicate in 2007?
Anul 2007 este si anul in care s-au
stabilizat noile tarife. Pentru sesiunile de sala care urmaresc antrenamentul
unor abilitati, companiile de top au facturat (fara TVA), intre 150 si 350
euro/zi/participant, in functie de volum, brand, instrumentele folosite si
gradul de senioritate a trainerilor implicati, iar companiile mai putin
cunoscute au trecut rar de tariful de 120 euro/zi/participant. Cand s-a vorbit
despre tariful pe zi/grupa, acestea au fost intre 1.800 si 3.000 de euro plus
TVA (la fel, in functie de conditiile enumerate mai sus) la companiile de top si
intre 800 de euro si, foarte rar, 1.500 de euro plus TVA, la companiile mai putin
cunoscute. Trainerii independenti, care fac din training singura sau principala
lor ocupatie, au facturat intre 500 si 800 euro/zi, plus TVA.
La evenimentele de teambuilding
independente sau parte a altor evenimente corporatiste, care implicau de la 30
la 300 de persoane, tarifele au fost, in general, intre 60 euro/participant/zi
plus TVA si 200 euro/participant/zi plus TVA sau chiar 30 euro/participant/zi
plus TVA, in cazul in care un furnizor a dorit in mod special un anumit
proiect.
Ce noutati
a adus piata in 2007?
Au aparut putine noi companii
internationale de training pe piata locala, iar ele mai au de lucrat pana isi
vor castiga recunoasterea profesionistilor romani din domeniu: ma gandesc acum
la Zig Ziglar Romania si Covey Romania, ca sa citez doar dintre cele mai
cunoscute in strainatate. Alte companii internationale cunoscute, prezente de
putin timp in Romania, dar care si-au consolidat portofoliul de proiecte locale
in 2007 sunt Dale Carnegie, Wilson Learning, Tack Romania si Develor.
Human Invest a lansat cu succes, in
varianta „Open", programul de doua zile Situational Leadership II, iar la final
de noiembrie – Nextep, program multimodular de abilitati manageriale practice;
Ascendis Experiential a semnat un parteneriat cu compania canadiana
Experience-it, iar firma Trend Consult s-a reorganizat in patru companii, parti
ale aceluiasi grup. TMI a organizat in vara congresul international al retelei
din care face parte la Bucuresti, iar Achieve Global a introdus in Romania noi
editii ale programelor de tehnici profesionale de vanzari. Au aparut si noi
companii locale, antreprenoriale, (construite tot de oameni cu state mai vechi in
acest domeniu, dar care lucrau ca angajati in trecut), iar altele au disparut,
de cele mai multe ori, din cauza lipsei de experienta sau intuitie manageriala
a antreprenorilor sau a inflexibilitatii in adaptarea la noul context de
business.
In concluzie, anul 2007 a fost mai
bun din punct de vedere financiar decat 2006 pentru majoritatea firmelor din
domeniu. Unele au lucrat insa doar cu gandul la finalul anului, in timp ce altii
si-au luat timp sa pregateasca din vreme 2008 si 2009. In functie de strategia
fiecareia, urmatorii ani vor fi similari lui 2007 sau o trambulina in
dezvoltarea companiei. Va voi impartasi viziunea mea asupra trainingului in
2008 in partea a II-a a acestui articol.
(Continuarea
in numarul viitor)