Personal branding: abilitate, credibilitate si vizibilitate
Vorbim in primul rand despre nume, pentru ca este primul element care pre-exista dezvoltarii unui brand personal. Numele unei persoane este cheia catre un grad superior de memorabilitate si diferentiere a unui brand personal. In cazul unui nume comun sau dificil de pronuntat, vor trebui intensificate eforturile de pozitionare si diferentiere prin alte elemente ale brand-ului. Sunt inca rare cazurile in care se recurge la o schimbare de nume, desi aceasta tehnica si-a dovedit eficienta atat in branding-ul de produs, cat si in dezvoltarea unor brand-uri personale din media sau show biz.
Produsul este cel mai important aspect in ambele tipuri de branding, este de fapt piatra de temelie a intregului edificiu si se traduce in branding-ul personal prin abilitatile profesionale unice ale unui profesionist. Pornind de la acest adevar intrinsec din produs, se fundamenteaza orice tip de brand. Este dezirabil ca “produsului” sa i se aduca in mod constant imbunatatiri, care se vor reflecta fara indoiala in brand.
Insist foarte mult asupra acestui aspect de baza in branding-ul personal – abilitatile profesionale – pentru ca acestea conduc catre reputatie, credibilitate, consistenta si diferentiere fata de alti profesionisti din acelasi domeniu.
In demersul de dezvoltare a unui brand personal, o strategie castigatoare poate fi cea de “endorsement”, bazata pe suportul si transferul de “awareness” si “equity” oferit de un brand consacrat unui brand aflat in dezvoltare – de exemplu un brand corporate de angajator sau un brand personal consacrat intr-o anumita industrie. A nu se intelege, insa, ca endorsement-ul ar fi suficient sau necesar in crearea unui brand personal.
Branding-ul personal nu este altceva decat echilibrul dintre abilitate, credibilitate si vizibilitate, insa, pe cat de firesc poate parea procesul de dezvoltare a lui, pe atat de anevoios si indelungat este in realitate. Demersul de creare si consolidare continua a unui brand personal de succes presupune un nivel ridicat de implicare, dar tocmai aceasta implicare face diferenta dintre un adevarat “persona brand” si un profesionist cu o reputatie buna.
Beneficiile unui brand personal sunt cat se poate de evidente – pentru ceilalti, dar mai ales pentru cel care il dezvolta – un “persona brand” puternic te ajuta sa progresezi ca profesionist pe principul “noblesse oblige”, in contextul in care este vital sa te ridici la nivelul asteptarilor pe care tu insuti le-ai setat si sa livrezi de fiecare data mai mult decat promiti.
Pentru mine, in calitate de consultant de brand, este o placere sa fiu martora la acest interes fata de branding-ul personal, atat la nivelul profesionistilor din cele mai diverse domenii, cat si la nivelul mass-media. Dezvoltarea disciplinei de “personal branding” este benefica pentru intregul mediu de business din Romania, pentru ca o lume a brand-urilor este o lume a promisiunilor tinute.
Andreea Florea este Brand Strategy Coordinator, BrandTailors