Paul Badea, CEO BADSI: “Ne dorim să cultivăm o atitudine de învățare care să ne permită să ne îmbunătățim în mod constant serviciile, până la nivelul la care să devenim referința în industrie!“
Compania Badsi Impex a fost fondată de omul de afaceri Paul Badea la începutul anilor 1990 ca importator al mărcii Nissan. Compania este condusă în prezent de Paul Badea Jr. În anul 2013 firma a intrat în insolvenţă, iar restructurarea afacerii a însemnat concentrarea tuturor operaţiunilor în locaţia din şoseaua Pipera. Restul locaţiilor au fost vândute sau închiriate. Anul 2016 a însemnat pentru Badsi reintrarea pe profit, cu 1094 de vehicule comercializate şi un grad al încărcării atelierelor de 91%. Bugetul de investiţii pentru 2017 este axat pe dezvoltarea oamenilor.
Și deoarece cultura organizaţională este acea dimensiune care nu este descrisă nicăieri dar care influenţează cel mai mult performanţa unei organizaţii, iată că există 7 aspecte ale culturii BADSI: 1. Totul pleaca de la valori; 2. Experiența; 3. Recomandarea; 4. Cercul; 5. Libertate si Responsabilitate; 6. Context nu control; 7. Salarii de top, Performanța de top, Oportunități de top. O combinație între valorile companiei şi regulamentul intern, “documentul fiind o declarație a direcției în care vrem să ducem compania”, după cum subliniază Paul Badea – CEO BADSI.
De ce cultura BADSI, domnule Paul Badea?
Nu a fost o decizie conștientă. Dacă ar fi să caut un motiv, cred mai degrabă că ideea de organizație pentru mine înseamnă ceva rigid, cartezian. În timp ce cultura este un fel de organism viu. Din același motiv vorbim despre aspecte și nu despre principii.
Credeți că 7 însumează un număr exact al aspectelor pe care doriți să le transmiteți prin rebrenduire? Este vorba despre o nouă viziune și o nouă imagine pe care dorește să le transmită compania dumneavoastră și dacă da, de ce?
Cele 7 aspecte nu sunt neaparat legate de rebrenduire. Este o coincidență că se întâmplă în același timp. O parte importantă din structura celor 7 aspecte este inspirată dintr-un document similar al Netflix. Sunt tot 7 aspecte. Deși doar 2-3 aspecte sunt asemănătoare cu Netflix, coincidența face ca și noi să ne fi oprit tot la 7. În niciun caz nu este un număr fix, documentul fiind o declarație a direcției în care vrem să ducem compania. Având în vedere că învățarea este una din valorile noastre, pe măsură ce timpul va trece și noi ne vom matruriza ca și echipă, în mod cert și acest document va suferi modificări.
Puteți defini numărul 4 – Cercul, dintre cele șapte aspecte?
Aici putem găsi o legătură cu logo-ul nou (n.r. – foto) al BADSI. Noi privim experiența clientului în BADSI ca pe un proces circular, care începe și se termină cu recomandarea.
Fiecare dintre noi este responsabil cu o anumită particică din acest proces, așa cum arată și logo-ul, dar concentrați fiind pe această bucățică din proces riscăm să uităm de întregul cerc.
De aceea încercăm ca, reamintindu-ne continuu ideea de a "închide cercul" să evităm situațiile în care fiecare își face treaba, dar problema clientului nu este rezolvată, să fim cu toții responsabili atât de particica noastră, cât și de întreg. În practică, asta înseamnă de exemplu că încercăm tot timpul ca, în loc să "pasăm" clientul de la un departament la altul, să-l "conducem" la departamentul de care are nevoie, transmițându-i colegului care trebuie să preia clientul informatiile pe care le-am primit.
Cât de ambițioase sunt planurile companiei în acest moment și pentru viitor?
Depinde ce înțelegem prin ambițioase… Nu ne dorim să ne extindem, sau să facem investiții impresionante. Deci din punct de vedere material, planurile noastre nu sunt ambițioase.
Ne dorim în schimb să cultivăm o atitudine de învățare, care să ne permită să ne îmbunătățim în mod constant serviciile, până la nivelul la care să devenim referința în industrie! Asta presupune un efort susținut și concertat, atât în zona de recrutare, training, quality management, dar mai ales în zona de leadership, unde echipa executivă are rolul de a crea un context în care colegii noștri să se simtă suficient de liberi pentru a veni cu plăcere la serviciu și suficient de responsabili pentru a asigura performanța BADSI. Efortul acesta va fi amortizat după anul 2020, când planuim să valorificam experiența acumulată, prin livrarea de servicii de consultanță și leasing de personal în industria auto. Asta este în opinia mea un plan extrem de ambițios, prin atenția, efortul și coordonarea pe care le presupune.
Cum credeți că vă plasați pe piața din România și ce așteptări aveți?
Îmi este greu să ne evaluez obiectiv în raport cu concurența. Sunt însă câteva aspecte care sunt de necontestat: în ceea ce privește brandul Nissan avem cea mai mare experiență, cei mai bine pregătiți oameni și cele mai bune performanțe la nivel național. Avem un brand de angajator destul de bun și ne concentrăm sa-l consolidăm.
Nu deținem resurse financiare impresionante și nici nu facem parte dintr-un grup cu influență regională, în schimb suntem agili și știm să profitam de oportunități așa cum se întâmplă de exemplu cu mașinile electrice, sau criza de resurse umane în momentul de față.
Mizați pe latura pragmatică a clientului, sau pe cea vizionară? Având în vedere că oamenii nu mai caută produse sau servicii, ci o experiență)?
Când spunem că oamenii nu mai caută servicii, ci experiența, ne referim la faptul că deja calitatea serviciilor este considerată ca fiind implicită în foarte multe domenii. E adevarat că în auto și în România înca nu… :).
Când ne referim la a oferi o experiență vrem de fapt să ne încurajăm colegii să relaționeze (atât cu clienții, cât și cu furnizorii, dar mai ales între ei) fiind prezenți nu numai la job-ul pe care îl au de îndeplinit, cât și la modul în care cel din fața lor percepe interacțiunea cu ei. Ni se întâmplă de multe ori să considerăm că am acționat cu profesionalism și omul cu care am interacționat să se simta neglijat, de exemplu. Nu înseamnă că este vina noastră.
Percepția lui poate avea cauze care nu au nicio legătură cu BADSI. Dar dacă noi suntem atenți și la această percepție, putem adapta modul de interacțiune la particularitățile stării interlocutorului, astfel încât, de ce nu să-i facem ziua mai frumoasă unui client.
De aceea este foarte important pentru noi să ne alegem cu grijă atât noii angajați, cât și partenerii, pentru a nu ne pune colegii în situația de a încerca să facă pe plac unei persoane care nu vrea decât să profite de bunăvoința lor. Așadar, mizăm pe latura umană, de bun simț, a clienților noștri!