Noua viziune post-pandemică: responsabilitate față de mediu și față de angajați
Ca pentru multe alte companii de pe piață, ultimii doi ani, caracterizați de criză sanitară și economică, au dus la regândirea viziunii businessului Nuclearelectrica, cu un mai mare accent pus pe empatie și responsabilitate.
Cum au fost implementate aceste concepte explică Melania Amuza, Director General Adjunct Comercial și Dezvoltare, unul dintre managerii cheie care contribuie zi de zi la dezvoltarea proiectelor de investiții în cadrul Societății Naționale “Nuclearelectrica” SA.
Printre proiectele de investiții strategice în valoare estimată de 9 miliarde de euro, de care Melania Amuza este responsabilă, se numără: retehnologizarea Unității 1, proiectul Unităților 3 și 4, dezvoltarea reactoarelor modulare mici în cooperare cu NuScale, dar și proiecte suport pentru operarea curentă, cum este Instalația de Detritiere. Proiectele de investiții ale SNN vor contribui cu energie curată la stabilitatea energetică a țării și la asigurarea a aproximativ 66% din energia fără emisii de CO2 la nivel național.
Melania Amuza este absolventă a Universității București, Facultatea de Drept, promoția 1998. Încă de la începutul carierei a fost implicată în mari proiecte de investiții în România, astfel încât tranziția către managementul proiectelor strategice de investiții a fost una firească în decursul carierei sale. “Consider că alegerea parcursului meu academic a fost un avantaj deosebit în România anilor 1990 și 2000, care mi-a oferit o perspectivă deosebit de detaliată asupra deciziilor de business din perspectiva factorului de decizie”, spune Melania Amuza. Ea precizează că a ales acest parcurs datorită înclinației sale de a accede continuu în zone noi și necunoscute, care o fascinează și îi solicită resurse personale puțin utilizate.
În fapt, Melania Amuza și-a început parcursul profesional ca avocat și consultant în dreptul afacerilor, în 1998, a continuat ca director juridic și parte a echipei de management din România în câteva companii multinaționale, cu atribuții în dezvoltarea marilor proiecte de investiții și finanțare, în domeniul siderurgic, oil&gas și energie, iar din 2021 a ocupat funcția de Director al Direcției de Dezvoltare a Investițiilor, urmată de rolul actual de Director general adjunct Comercial și Dezvoltare în cadrul Nuclearelectrica. Între altele, poziția actuală are ca arie de responsabilitate dezvoltarea marilor proiecte de investiții și strategia comercială a companiei.
Ultimii doi ani au adus multe schimbări în companii, de la modul în care lucrăm, la structura business-urilor în ansamblu. Ce influență credeți că a avut pandemia asupra felului în care este perceput leadershipul feminin în companie?
Cred că pandemia a adus cu sine nevoia de a accesa toate resursele disponibile într-o companie, cât și nevoia de a revizita modul în care anumite resurse erau utilizate până atunci. În domeniul nuclear, leadershipul feminin este la fel de important ca și leadershipul masculin, întrucât cultura de securitate nucleară apelează la vigilență, atenție, bună organizare și grijă și empatia față de colegi și față de comunitate, atribute care se regăsesc în leadershipul feminin prin natura sa. Ca atare, cred că în compania noastră, pandemia a adus multe oportunități de afirmare a leadershipului feminin, alături de cel masculin, datorită nevoii crescute de a utiliza în mod responsabil și organizat resursele companiei, cu grijă și empatie.
De altfel, în timpul pandemiei, compania noastră a trecut și printr-un proces de rafinare a viziunii, misiunii și valorilor, iar una dintre cele cinci valori care a devenit și valoare strategică este Empatia și Responsabilitatea.
În același timp, în compania noastră sunt peste 900 femei din 2.300 de colegi, ceea ce demonstrează grija față de angajați, o altă valoare și direcție strategică, precum și preocuparea constantă a echipei de management de a promova echitabil doamnele și, în același timp, deschiderea femeilor pentru domeniul nuclear, un domeniu prin natura sa nișat, care presupune excelență constantă.
Cum ați privit, ca femeie, având o poziție cheie în companie, această perioadă? Cum s-au făcut simțite în deciziile dvs. de business grija, empatia, răbdarea, compasiunea – atribute feminine prin excelență?
Această perioadă a fost bogată în satisfacții profesionale, dar și în provocări, cele mai multe depășite cu succes. Bineînțeles, drumul către excelența profesională necesită un efort continuu și adaptare continuă. În primul an în Nuclearelectrica, în calitate de Director al Direcției de Dezvoltare Investiții, am apelat la aceste atribute pentru a aduce schimbări în organizarea activității de dezvoltare a investițiilor. Mi-am propus, de asemenea, să folosesc scopurile comune pentru a aduce mai multă integrare în organizație și mai multă concentrare pe rezultat. Am reușit acest lucru printr-o bună comunicare a obiectivelor și prin implicarea personală în urmărirea lor, în special în etapele care au implicat provocări. Am observat că o comunicare sinceră și empatică, centrată pe obiectivele comune, poate ajuta de multe ori la rezolvarea unor situații spinoase. Nu a fost un drum ușor, însă mă bucur să văd acum un grad mai mare de încredere și coeziune al colegilor mei în jurul scopurilor comune. Drumul care se așterne înainte, în calitate de Director General Adjunct Comercial și Dezvoltare, necesită, de asemenea, adaptabilitate continuă și mobilizarea unor resurse diferite din partea mea, în beneficiul organizației și al noilor obiective. Sunt însă pregătită și contez și pe concursul echipei și al colegilor mei.
Care au fost cele mai mari provocări în ultima perioadă? Dar cele mai mari realizări?
Cele mai mari provocări au fost în a crea o echipă care să performeze coerent și în care talentele fiecărui membru să fie bine alocate și utilizate. Această provocare continuă și în acest an, la un nivel mai strategic în cadrul companiei. Cele mai mari realizări au fost legate de parcursul încurajator al proiectelor pe care le gestionez. Nuclearelectrica are multe proiecte deosebit de îndrăznețe, cum ar fi dezvoltarea noilor reactoare U3 și U4, Retehnologizarea Unității 1, Reactoarele Mici Modulare (SMR), iar concursul fiecăruia dintre noi are impact asupra drumului critic al proiectelor. Durata acestor proiecte este de ani, însă fiecare cărămidă pusă pe acest drum creează premisele succesului proiectului.
Care sunt 3 cuvinte cheie care vă definesc?
Perseverență, tenacitate și naturalețe. Păstrez o relație cordială cu propriile zone pe care doresc să mi le îmbunătățesc zi de zi și care îmi amintesc că sunt o ființă umană.
Mama și bunica mea sunt modele de femei puternice din familie, ele mi-au insuflat curajul și dorința de a-mi depăși propriile limite și de a-i susține și pe alții în această direcție.
Societatea Națională „Nuclearelectrica” SA este singurul producător de energie nucleară din România și operatorul a două unități nucleare CANDU, două dintre cele mai performante unități dintre cele peste 400 de centrale nucleare din lume. Societatea are un rol major la nivel național, contribuind cu aproximativ 20% energie nucleară la producția totală de energie la nivel național. În același timp, energia nucleară fiind o sursă curată de energie (fără emisii de CO2), contribuie cu 33% la producția totală de energie fără CO2 din România.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 276
Pentru abonare, click aici