Muncă la birou sau de acasă? Ce alegi?
Cel mai frecvent, freelanceri care își desfășoară activitatea în domenii de creație sau în online sunt cei care nu mai au nevoie să semneze condica la birou. Ei nu sunt angajații unei companii, ci muncesc în baza unor contracte pe perioadă determinată, încheiate cu anumiți clienți. Pe lângă aceștia, beneficiază de avantajele lucrului la domiciliu și angajații unor companii din IT sau Telecom, mai ales. Firmele care acceptă astfel de situații își asumă riscul de a nu putea controla activitatea angajatului la fel de bine ca atunci când se află la birou. Scapă însă de obligația de a-i asigura un spațiu de lucru adecvat, adică de costuri care includ chirie, utilități etc.
Renunțarea la cadrul pe care munca de birou îl asigură nu este însă pentru oricine
Suntem unici, iar diferențele dintre noi înseamnă că avem nevoi pe care colegul nostru care deja muncește de acasă poate că nu le are. „Munca la domiciliu poate fi încercată de către oricine, însă cu siguranță unele persoane se vor regăsi mai bine în felul acesta de organizare, pe când altele ar putea să întâmpine dificultăți majore în a se structura. Cei care au o personalitate mai organizată, mai independentă, vor da randament bun și se vor regăsi foarte bine într-un program de muncă flexibil. Însă persoanele care sunt nesigure, care au nevoie frecventă de confirmare și validare, care sunt dependente de conexiune interumană și se afirmă mai bine în echipă, este posibil să se simtă inconfortabil lucrând de acasă”, spune psihoterapeutul Luiza Udrea.
Bianca Tudor, fondator Elite Business Woman, a aflat pe propria piele care sunt avantajele și dezavantajele muncii de acasă. „Am experimentat ambele situații: am fost angajată în cadrul companiilor multinaționale timp de 7 ani. Am funcționat foarte bine având un «to do list» trasat, un program fix, o fișă a postului, obiective cascadate în task-uri și deadline-uri. Însă, în 2014, am ales «calea antreprenoriatului», am crezut în pasiunea mea și mi-am asumat eforturile acestei pasiuni, devenită business. Pentru prima dată, m-am văzut pusă în situația de a lucra de acasă, având două orașe în care locuiam și îmi desfășuram activitatea profesională – București și Sibiu.”
Să muncești de acasă poate fi tentant. Mulți dintre cei care se trezesc de dimineață pentru a ajunge la birou, după ce trec prin aglomerația din trafic sau din metrou, visează la o astfel de variantă, fără să-și pună problema unor dezavantaje. Bianca Tudor spune că principalul avantaj este libertatea. „Acasă, în intimitatea căminului tău, poţi realiza task-urile în ritmul tău, te poți concentra să finalizezi un deadline important și activități de creație – prezentări, materiale, strategii sau chiar prospectare de clienți/parteneri noi. Mai este și avantajul nemărturisit că între timp mai poţi face şi altceva sau poţi lua pauză când vrei tu”.
Și psihoterapeutul Luiza Udrea spune că „stresul și presiunea sunt mai gestionabile datorită faptului că persoana nu este permanent în contact direct cu superiorii, nu este în competiție directă cu colegii. În cazul comunicării cu superiorii, persoana are ocazia să se structureze în prealabil și să își prezinte rezultatele având o pregătire făcută în avans. Rareori este expus unor controale inopinate. De cele mai multe ori este mult mai mare confortul de a lucra acasă, în liniște, sau cu muzică pe fundal, într-un spațiu amenajat pe gustul propriu. Concentrarea asupra sarcinilor poate fi mai mare, întrucât focusul nu este perturbat de alți stimuli ca la birou, într-un loc în care intervin discuții cu colegii, gălăgie, alte taskuri care se intercalează”.
Avantaje | Dezavantaje |
Evitarea aglomerației din oraș Mai puțin timp petrecut în mașină Posibilitatea de a te trezi mai târziu Program flexibil Mai mult timp petrecut cu familia Mai puține întreruperi din partea colegilor Mai puțină mâncare fast-food Mai puține cheltuieli (cu transportul, mâncarea etc) |
Lipsa unor instrumente necesare activității
Lipsa energiei locului de muncă Degradarea abilităților sociale Lipsa posibilității de muncă în echipă Pierderea concentrării din cauza unor distrageri Posibilitatea apariției stresului în viața de cuplu |
Cu siguranță, munca de acasă cere o mai mare putere de concentrare, o voință de nezdruncinat și un spirit autodidact, care să nu te lase să cazi pradă distragerilor. Psihoterapeutul Luiza Udrea punctează și riscul de workoholism, când persoana nu conștientizează care îi e limita și se suprasolicită (risc care există și în munca de birou). Există însă și riscul de delăsare, la polul opus. „Aceste două riscuri sunt în legătură cu tipul de personalitate și cu structura fiecăruia: cei care își doresc să facă performanță, pentru care profesia este o dimensiune care primează, au tendința de a se supraîncărca cu sarcini de muncă. Pe când cei care nu sunt așa de axați pe performanța profesională și eventual nici nu sunt pasionați de munca pe care o desfășoară pot avea tendința de amânare, de lipsa de planificare a activităților”.
Un alt dezavantaj ar fi acela ar izolării: „În mediul de birou există mai multă interacțiune, pe când acasă se lucrează solitar, contactul fiind limitat la canale virtuale de comunicare. Pentru persoanele echilibrate care au o viață socială personală plină, acest aspect nu va fi deranjant, însă pentru acele persoane care au relații oricum limitate în sfera personală, lipsa unei echipe ar putea să fie semnificativă”, mai spune psihoterapeutul.
Dacă spațiul de lucru de acasă nu este bine delimitat de cel al îndatoririlor casnice, dacă cele două munci se suprapun și se intercalează, pot apărea altfel de probleme. În cazul în care copiii stau în același spațiu în care persoana lucrează ar putea reprezenta un factor suplimentar de distragere. Oboseala și stresul ar fi în acest caz amplificate. „Crește riscul de sedentarism, pentru că există tendința de a limita orice tip de deplasare și contactul cu mediul exterior să fie redus”, mai spune Luiza Udrea. „Alt risc este acela de comunicare deficitară: intermedierea comunicării prin canale de tip email sau Skype poate produce anumite distorsionări și anumite biasuri care să ducă la confuzie sau să diminueze eficiența”, completează ea.
Probabil că nu ai de unde să știi dacă ești potrivit sau nu pentru munca de acasă până când nu îți iei inima în dinți și încerci. Desigur, în limita permisă de responsabilitățile jobului. „Cât timp ești pasionat de ceea ce faci, esti determinat și autodidact, poți fi propria ta busolă, propriul tău șef, dar și prieten, atunci când cazi în capcana supraepuizării. Înainte de a opta pentru un astfel de mod de lucru, cheia este experimentarea: încearcă o astfel de modalitate de lucru, vezi dacă îți place, te motivează, ți se potrivește”, consideră Bianca.
Ce-ar fi să încerci să le combini? Dacă munca de la birou devine plictisitoare sau munca de acasă ți se pare neproductivă, ai putea încerca să lucrezi de acasă doar în anumite ocazii, pentru a sparge rutina. „Amestecul dintre mediul profesional şi cel de acasă este posibil să determine o scădere a eficienţei, din cauza asocierii mediului de acasă cu relaxarea”, avertizează Bianca Tudor. Cu toate acestea, Bianca agreează ideea unui mix al celor două modalități de lucru: „Dacă ești antreprenor, perioadele de prospectare și creație le poți desfășura la domiciliu, printr-o muncă intensă și productivă. Însă, în perioadele de întâlniri cu clienții, partenerii sau echipa, trebuie să îți desfășori activitatea la birou, pentru interacțiune și brainstorming. Dacă ești angajat, poți negocia lunea sau vinerea, ca zile de lucru de acasă”. Oricum, concluzionează Bianca, trebuie să „îți cunoști calitățile, atuurile, personalitatea și să le pui în valoare prin tipul de activitate pe care îl desfășori: muncă de la birou, muncă de acasă, sau ambele!”