MICHAEL PORTER: Strategie inseamna alegeri ferme
Evenimentul organizat de compania Interact si Ziarul Financiar a debutat cu o serie de discursuri sustinute de manageri de top ai unora dintre cele mai importante companii din Romania: Klaas Postema, partener Genesis Capital, Dan Ostahie, presedinte Altex, Dan Bulucea, Business and Marketing Officer Microsoft Romania, Cosmin Alexandru, General Manager la Brandivia, George Makovski, director executiv comercial pe segmentul de business al Romtelecom. Ei au impartasit publicului o parte dintre experientele lor, analizand cele mai importante provocari cu care se confrunta in mediul de business romanesc.
"Nu e de ajuns sa existi. Trebuie sa fii unic"
Prelegerea sustinuta de profesorul Michael Porter a fost pe tema strategiei competitive, subiect care l-a facut cunoscut in intreaga lume. Analiza celor cinci forte competitive propusa de el este un model simplu, capabil sa descrie mediul concurential, indiferent de complexitatea sa. Comportamentul competitorilor poate fi evaluat si prevazut in mod coerent prin aplicarea acestui model, creand premisele unei strategii de succes. Dar bazele unei strategii competitive pot fi puse doar atunci cand compania este analizata in relatie cu mediul in care isi desfasoara activitatea. Porter a vorbit si despre cat de important este in momentul de fata ca o companie sa nu se rezume doar la a exista, ci mai ales sa incerce sa devina unica, aceasta fiind singura cale de a se diferentia.
In continuare, Michael Porter a subliniat faptul ca strategia companiei revine exclusiv celui care detine functia de CEO. Acesta trebuie sa dezvolte o conexiune foarte puternica cu piata de business si sa cunoasca foarte bine care sunt nevoile companiei pe care o reprezinta. Este indicat ca strategia sa fie actualizata si imbunatatita continuu si sa se pastreze imaginea clara a ceea ce isi propune sau are nevoie compania. Cum se ating aceste obiective? Prin discutiile formale ale top managerului cu cei jurul sau, despre cum pot fi imbunatatite lucrurile care nu merg indeajuns de bine in companie, si prin evaluarea zilnica a indicatorilor. Masuratorile sunt foarte importante pentru a sti mereu unde se plaseaza compania. Liderul trebuie sa se intrebe: Ce merge prost? sau Ce nu merge indeajuns de bine? Cum putem sa facem acest lucru sa mearga mai bine? Ce decizii am putea lua ca sa il imbunatatim?
In plus, e foarte important ca un CEO sa poata crea la locul de munca acel gen de atmosfera care sa permita existenta unui spirit critic intre angajati, dar aceasta caracteristica sa fie privita ca un lucru pozitiv si constructiv.
In discutie au fost aduse si greutatile pe care le poate intampina un CEO in a-si sustine strategia in fata actionariatului si solutiile la care poate recurge acesta. "Treaba CEO-ului este aceea de a coordona procesul si de a lua deciziile. Strategie inseamna alegeri clare. Ca lider, trebuie sa faci o serie de alegeri, apoi sa-i chemi pe toti si sa le prezinti ceea ce ai facut si motivele pentru care ai actionat in acea directie", explica Porter. "Uneori poate fi chiar nevoie sa schimbi actionarii si sa aduci altii noi, care sa te sustina".
Cine este Michael Porter?
Michael E. Porter detine functiile de Bishop William Lawrence University Professor in cadrul Harvard Business School si de presedinte al programului pe care aceasta scoala il desfasoara pentru noii CEO din multinationalele de succes.
Porter este si un autor marcant in domeniul managementului strategic. Cele mai importante carti ale sale sunt "Strategie competitiva", ajunsa deja la a 63-a editie si tradusa in 19 limbi si "Avantajul competitiv: crearea si mentinerea unor performante superioare". A publicat numeroase articole, fiind premiat de sase ori cu "Premiul McKinsey" pentru cel mai bun articol al anului publicat in revista Harvard Business Review.
Experienta
Michael Porter a fost si consilier pe probleme de strategie pentru firme ca Procter&Gamble, Caterpillar, DuPont, Royal Dutch Shell, Scotts Miracle-Gro, SYSCO sau Taiwan Semiconductor Manufacturing Company. Incepand cu 1983, cand este numit de presedintele Ronald Reagan in Comisia pentru Competitivitate Industriala, se implica din ce in ce mai mult in activitati din sectorul public. De asemenea, el a condus studii privind strategia economica in tari precum Canada, India, Portugalia, Noua Zeelanda, Kazahstan si Thailanda. A fost consilier pe probleme de competitivitate nationala pentru liderii unor state ca: Marea Britanie, Irlanda, Singapore, Taiwan, Rusia, Peru, Nicaragua si Armenia. In prezent, lucreaza cu Congresul American pentru dezvoltarea politicilor economice ale Statelor Unite.
Studii
Michael Porter a absolvit Universitatea Princeton, specializarea mecanica si inginerie aerospatiala, in anul 1969. Doi ani mai tarziu termina un program MBA in cadrul Harvard Business School, in calitate de bursier George F. Baker, iar peste inca doi ani primeste titlul de doctor in economia afacerilor din partea Universitatii Harvard. In prezent, locuieste in Brooklyn, Massachusetts, impreuna cu cele doua fiice ale sale.