MBA cu sentimente
In mediul managerial se vorbeste din ce in ce mai mult despre dezvoltarea laturii emotionale a liderilor, despre importanta existentei unei comunicari deschise intre acestia si subordonatii lor, iar aceste lucruri au inceput deja sa se faca simtite si in alcatuirea cursurilor din cadrul unor MBA-uri. Profesor si Presedinte al Scolii de Management IEDC-Bled (Slovenia), Danica Purg sustine ca nu pot exista lideri de succes care sa nu constientizeze importanta dezvoltarii laturii lor emotionale si ca liderii, ca si poetii, se nasc de timpuriu.
Cat de mult contribuie inteligenta emotionala la formarea unui lider bun? Cum pot managerii sa-si imbunatateasca EQ-ul daca urmeaza un MBA?
Nu imi pot imagina un lider de succes care nu are dezvoltata si latura emotionala. Dupa parerea mea, inteligenta emotionala (EQ) este mai importanta decat inteligenta rationala (IQ). Liderii, ca si poetii, se formeaza in stadiile de inceput ale copilariei, prin procesul de socializare si prin dezvoltarea unei ordini in emotii. Mai tarziu, ei dobandesc cunostinte noi in scolile de management si in alte institutii si, in acelasi timp, isi intaresc potentialul intelectual.
In ceea ce priveste rolul pe care il are un MBA in imbunatatirea EQ-ului, pot spune ca in cadrul Scolii de Management IEDC-Bled o astfel de distinctie are un grad ridicat de concentrare nu numai asupra artei de a sti, ci si asupra dezvoltarii calitatilor si atitudinilor de care este nevoie in mediul de business actual. Se pune accent pe expunerea indivizilor la un mediu multicultural si pe stimularea participantilor sa invete unii de la altii, sa se respecte reciproc, nefiind important cat de diferite sunt punctele lor de vedere.
Pentru a le stimula dezvoltarea emotionala, am incercat sa integram in curriculumul MBA-ului si cursuri care sa aiba legatura cu artele si cu alte profesii. Noi credem ca astfel eliberam sentimentele si emotiile participantilor si ii provocam sa reflecteze si sa faca paralele intre profesia lor si arta. De asemenea, invitam vorbitori din straturi sociale diverse, lucru care ii face pe cei prezenti mult mai toleranti si deschisi fata de noile idei si fata de lume in general.
Cat de important este ca liderii sa fie atenti la detalii in relatiile lor cu angajatii? Cam cat de departe ar trebui sa mearga ei cu aceasta atentie?
Este esential ca liderii sa fie empatici, iar asta este valabil si in ceea ce priveste relatia lor cu subordonatii. De curand, l-am gazduit pe Jean-Francois Manzoni, profesor de leadership la scoala de business IMD Lausanne, ale carui cercetari scot in evidenta faptul ca, de cele mai multe ori, performerii slabi din companii lucreaza sub capacitatea lor din cauza purtarii sefului lor. Asadar, este crucial ca liderii sa comunice regulat cu subordonatii lor si sa evidentieze asteptarile ambelor parti in legatura cu diferite chestiuni, inainte ca o criza sa izbucneasca.
Care sunt cele mai importante cinci lucruri pe care un lider nu trebuie sa le uite niciodata?
- Un lider ar trebui sa fie o persoana de incredere.
- Liderul trebuie sa aiba o viziune puternica si sa fie capabil sa inspire si sa mobilizeze oamenii din jurul lui.
- Un lider trebuie sa aiba cunostinte variate si sa detina abilitati excelente de comunicare si de organizare.
- Este important ca un lider sa fie devotat locului de munca si sa simta pasiune pentru munca sa.
- Un lider trebuie sa-si respecte colegii si sa-i ajute sa se dezvolte.