Mateusz Sielecki, Starbucks: „A te expune diferitelor provocări este cea mai bună formă de a te dezvolta”
Polonezii de la AmRest au cumpărat în 2015 cafenelele Starbucks din România și Bulgaria. AmRest, cel mai mare operator de restaurante din Europa Centrală, gestionează peste 65 de cafenele Starbucks şi în Polonia, Cehia şi Ungaria. Miza tranzacției, care s-a ridicat la aproximativ 16 milioane de euro, fiind potențialul de creștere al țării noastre, unde polonezii au în plan triplarea afacerii în anii următori pe o piață în care consumul de cafea este sub jumătate față de media europeană. De altfel, Mateusz Sielecki, managing director Starbucks Romania & Bulgaria, recunoaște că România oferă avantajele și beneficiile unei piețe emergente, cu o excepție, care îngreunează bunul mers al afacerilor, indiferent de domeniul lor, birocrația.
„În Polonia și Ungaria competiția este mai mare decât în România și cred că este cel mai bun moment să fii pe piața românească, pentru că piața cafenelelor este mai puțin dezvoltată decât pe celelalte piețe din regiune. Ceea ce este mai complicat în România, în comparație cu alte piețe este birocrația, neclaritatea și lipsa de transparență a unor proceduri cărora trebuie să le faci față în lucrul cu autoritățile locale. Spre exemplu, dacă vrei să deschizi un magazin nou (n.r. cafenea), în București, în funcție de sectorul în care vrei să deschizi locația, documentația necesară diferă de la un sector la altul. Fiecare primărie cere alte documente pentru a deschide același magazin. Câteodată este complicat să îți dai seama de ce hârtii ai nevoie de la un sector la altul. Sper că noul Guvern va reuși să simplifice puțin aceste lucruri, să facă regulile mai clare și să fie mai simplu pentru antreprenori. În ce privește taxele, ele sunt mult mai mici acum în România și Bulgaria decât în Polonia, Cehia sau Ungaria. Tva-ul este de asemenea mai mic în comparație cu piețele enumerate. Impozitul pe venit în Polonia este 19% iar în România este 16% iar în Bulgaria 13%, deci din acest punct de vedere este mai avantajos să faci afaceri în România” afirmă managerul Starbucks.
Statistici ale Organizației Internaționale a Cafelei indică faptul că românii consumă în medie 2,3 kg de cafea pe an pe cap de locuitor, sub jumătate față de media la nivel european, de 5 kg. În plus, ritmul rapid de creștere al unora dintre afacerile de profil și profiturile obținute arată că piața locală a cafenelelor are un potențial mare de dezvoltare în perioada următoare.
„Nu pot să vă spun cifrele pentru că nu le comunicăm separat pe țări dar tot ce pot să vă spun este că suntem mulțumiți cu afacerile din România. Este una dintre cele mai bune piețe pentru Starbucks în AmRest. Suntem în plin proces de recrutare a 500 de oameni, pe care va trebui să-i angajăm în avans, pentru a-i instrui. Un store manager are nevoie de un curs de trei luni, mai ales dacă nu a mai lucrat la noi, un barista se formează într-o lună. Trebuie să investim în oameni, investiție care va fi răsplătită în experiență de calitate pentru cei care ne trec pragul. Deschidem între 10 și 20 de magazine anual. Fiecare cafenea are nevoie de 15 angajați deci în următorii doi ani vom angaja în jur de 500 de oameni.”
Pe piața locală, alături de Starbucks, operează și alte lanțuri de cafenele precum Gloria Jean’s Coffees, City Caffe, Cafepedia, Costa Coffee sau Don Cafe.
Zâmbetul unui barista nu poate fi reprodus de un robot
Există păreri că în acest moment pe piața muncii tinerii se pregătesc pentru locuri de muncă, care poate nu vor mai exista în următorii ani. Roboții încep să se infiltreze în viața noastră de zi cu zi, cea mai recentă știre dailymail.co.uk anunță succesul unui „barista robot” dintr-o cafenea din San Francisco. Ar trebui să fie îngrijorați tinerii care lucrează ca barista în cafenele din întreaga lume? La urma urmei, să faci o cafea este mai simplu decât să construiești o mașină.
Mateusz Sielecki spune că nu crede că e cazul să ne îngrijorăm pentru că sunt doar experimente de lucru ale unor branduri globale. „Eu cred că interacțiunea cu oamenii, experiența de servire a unei cafele într-o ceașcă și dăruirea cu care oamenii fac asta este greu de înlocuit de un robot. Pentru postul de barista, de exemplu, căutăm să angajăm persoane optimiste, care au tot timpul zâmbetul pe buze, e greu să înlocuiești zâmbetul unui barista cu cel al unui robot”, glumește Mateusz Sielecki, managing director Starbucks Romania & Bulgaria.
Mateusz crede că este important să fim pregătiți pentru schimbare, să fim mai flexibili în schimbarea locului de muncă și chiar a profesiei și să încercăm mereu ceva nou. „Dacă îți dezvolți aceste aptitudini de a te adapta situației, consider că nu ar trebui să întâmpini probleme. Eu lucrez în AmRest de 11 ani. Nu am schimbat compania dar acesta este al patrulea sau cincilea job în cadrul companiei și cu fiecare am învățat o mulțime de lucruri. Recomand fiecăruia să nu rămână mai mult de 3-4 ani pe o poziție. Cred că trei ani este perioada optimă pentru o poziție. Pentru că a te expune diferitelor provocări este cea mai bună formă de a te dezvolta. Nu este o variantă mai bună de a învăța decât practica. Noi (n.r.compania) credem că 70% din durata unui training trebuie să fie practică! Învățăm prin a face lucruri concret nu doar prin citirea unor detalii tehnice”.
Nu regretă că a venit în România
Managerul Starbucks spune că este fericitul tată a trei fete de 3, 8 și 11 ani iar mutarea în România și contactul cu o cultură diferită, învățarea unei limbi noi, a fost cel mai bun lucru care i se putea întâmpla familiei sale. „Prima dată când am auzit de această oportunitate, de a lucra în România, mi-am urcat soția în avion. Am venit într-o excursie de câteva săptămâni, am vizitat orașul, împrejurimile, școlile pentru copii mei, am încercat să vedem cum arată țara și din altă perspectivă decât cea de afaceri. Am descoperit ambianța frumoasă a orașului, oamenii foarte deschiși și ospitalieri. Nu am întâmplinat nicio barieră în comunicarea cu oamenii de aici și nu e vorba numai de faptul că vorbiți engleza perfect. NU regret. Cred că este cel mai bun lucru ce mi se putea întâmpla pentru mine. Mi-am adus mașina din Polonia și am început să călătorim pentru că sunt un mare iubitor de natură. România are atâtea lucruri frumoase care cred că încă nu au fost descoperite de ceilalți”.