Managerul și drumul care îl duce către succes. Secretele unei cariere perfecte
Oamenii își îndeplinesc rolurile în cadrul unor sisteme complexe denumite organizații. Managementul forței de muncă ar fi mult mai ușor dacă toată lumea ar fi la fel, dar cum oamenii se deosebesc între ei prin capacități, grad de inteligență, personalitate, pregătire și proveniență culturală, managementul diferă de la o organizație la alta.
Toți managerii au în obiectul de activitate influențarea comportamentului în direcții care să ducă la satisfacerea necesităților organizației. Prin urmare, managerul trebuie să fi e capabil să înțeleagă modelele de comportament observate, pentru a putea prevedea în ce direcție se va deplasa comportamentul și să utilizeze această cunoaștere pentru a controla comportamentul manifestat de-a lungul timpului. Acțiunea managerială efi cace impune ca managerul să fi e capabil să diagnosticheze organizația în care muncește. Comportamentul constă în ansamblul modalităților de reacție ale organismului, în interacțiunea acestuia cu mediul înconjurător.
Când descriem comportamentul cuiva, putem face distincţia între ce face şi cum face acea persoană şi consideraţiile despre de ce face persoana respectivă un anume lucru. În timp ce întrebările ce şi cum aplicate unui anumit comportament, au răspunsuri în general deschise verifi cării obiective, la întrebarea de ce răspunsul nu poate fi niciodată cunoscut pe deplin, dat fi ind că ni se cere să considerăm motivaţia din spatele comportamentului.
Ce au de făcut managerii pentru a avea succes?
„Consider că oamenii cumpără oameni, că este important pentru un antreprenor sau executiv să fie iasă în față, să își construiască o imagine bună și să își reprezinte organizația în spațiul public. În primul rând, este important să aibe rezultate în domeniul său de activitate. Clienți mulțumiți, o companie care crește, servicii sau produse de calitate. Apoi este important să fie prezent la evenimente, ca invitat sau în calitate de speaker. Este important să aibe o prezență online activă, să posteze des, să vorbească despre organizația sa printr-un blog. Este important să ofere interviuri în presă,, să fie practic imaginea și purtătoruil de cuvânt al companiei. Practic, să se poziționeze în centrul diferitelor categorii de public. Cu cât va fi mai cunoscut pentru lucrurile bune pe care le face, cu atât va fi considerat expert. Cu cât va fi considerat expert, cu atât tot mai mulți oameni își vor dori să lucreze cu el. De asemenea, este important să se îmbrace bine, să se comporte profesionist și să fie un excelent comunicator. Toate aceste aspecte vor contribui decisiv la evoluția companiei pe care o reprezintăˮ, spune Radu Turcescu, Business Image Advisor / Communication Strategist.
Cum își instruiește un manager angajații? Ce calități caută la aceștia?
Specialistul în business, Radu Turcescu afirmă că „este important să înțeleagă că nu le poate face singur pe toate și că are nevoie de experți în fiecare domeniu de activitate. De asemenea, este util să investească în echipa sa. Să-i trimită la cursuri și seminarii, să le organizeze training-uri, să le ofere cărți pe care să le citească, să-i sfătuiască să-și caute mentori. Toate aceste lucruri conteaza enorm deoarece angajații buni nu caută doar un salariu, cât și un mediu în care să se dezvolte constant. Dar pentru ca aceste lucruri să aibe efect, este important ca oamenii pe care îi angajează să își dorească să învețe, să își dorească să se perfecționeze. E nevoie de oameni responsabili, muncitori și integrii, pe care să știe că se poate baza când nu este prezent în companie.ˮ
Cum găsește managerul astfel de angajați și cum îi atrage?
„Îi atrage prin imagine. Cu cât imaginea sa publică va fi mai bună, cu atât oamenii își vor dori să lucreze cu el. Vezi exemplu lui Lorand Soares. Multă lume ar fi fericită să lucreze cu el pentru ca a transmis faptul că pune accent foarte mult pe echipă. Apoi este reputația din piață : Dacă în piață se aude că nu se comportă normal cu angajații, că nu investește în ei, că nu îi pasă, va atrage doar angajați care vor schimba job-ul la 2 luni. Dacă se aude că este o persoană de calitate, căruia îi pasă de angajați. că investește în ei și că există șanse reale de dezvoltare și creștere, va atrage acei angajați de care am povestit mai sus. Și aceștia vor rămâne alături de el și în situații dificile,ˮ povestește Radu Turcescu.
Până la un anumit nivel, managerii trebuie să accepte circumstanțele în care ei muncesc, să acționeze în condiții de agitație, incertitudine și ambiguitate. De aceea una dintre caracteristicile managerilor efi cienți este elasticitatea lor: trebuie să fi e capabili să facă față acestor presiuni inevitabile. Depinde de ei să fi e conștienți de aceste cerințe, de comportamentele care se așteaptă din partea lor și de aptitudinile pe care le pot folosi pentru a-i ajuta în realizarea responsabilităților adesea presante și solicitante.
Activitatea de conducere este, așadar, un complex fenomen psihosocial, care implică acționarea într-o asemenea manieră a psihicului individual sau colectiv încât să se obțină efectele psihosociale dorite, favorabile, pozitive. Pentru aceasta este necesar ca managerul să manifeste grijă, în sensul însușirii cunoștințelor și tehnicilor psihosociale care l-ar putea ajuta în favoarea creării unei ambianțe eficiente.