Managerii straini, mai obiectivi?
Poate fi foarte dificil daca managerul in cauza nu este capabil sa vada lucrurile decat prin spectrul propriei culturi si insista ca lucrurile sa fie facute asa cum este el obisnuit. Acest comportament nu va functiona niciodata si, in timp, modalitatea de abordare a managerului va fi respinsa de colegi, iar el se va confrunta cu probleme. In schimb, daca managerul despre care vorbim este open-minded, pregatit sa invete, sa faca unele compromisuri si sa se bucure de experienta de a lucra intr-o alta cultura, atunci nu exista niciun motiv pentru care tranzitia sa fie dificila.
"Am observat ca oamenii sunt, in general, primitori atunci cand mergi sa lucrezi intr-o alta tara si chiar se bucura de ocazia de a lucra cu un strain si de a invata lucruri noi de la acesta. Cred ca secretul este ca managerul sa gaseasca alaturi de colegii sai cea mai buna cale de a-si atinge obiectivele, ascultand, invatand si apoi trecand la fapte si manageriind in cel mai eficient mod posibil", spune Ronnie Smith, Director la ATC International si profesor la scoala de formare manageriala continua Exec-Edu, din cadrul ASEBUSS.
O imagine de ansamblu mai buna
Un manager transnational nu trebuie sa uite niciodata care sunt obiectivele sale, deoarece acestea reprezinta principalele motive pentru care se afla in acel loc si in acea functie. El trebuie sa fie mereu dispus sa invete si sa se adapteze in functie de necesitati. Un manager inteligent va fi mai intai concentrat pe indeplinirea misiunii sale si va intelege repede mediul in care obiectivele sale trebuie atinse.
Un manager strain pur si simplu nu ia in considerare sau nu cunoaste majoritatea circumstantelor locale, pe care altii le iau drept probleme. El nu va supralicita ierarhizarea informala a angajatilor din interiorul companiei sau vechimea lor si nu ii va trata diferentiat. Managerul transnational este capabil sa priveasca problemele obiectiv si apoi sa se confrunte cu ele. Prin urmare, el are marele avantaj de a fi "strain" si de a fi mai putin preocupat de problemele legate de cultura locala.
Timing-ul este esential
Pentru un manager, sincronizarea in afaceri este foarte importanta, iar abilitatea de sincronizare se datoreaza pe de o parte stiintei si experientei intr-un anumit mediu de afaceri si intr-o anumita piata si, pe de alta parte, calitatii informatiilor de care dispune. Fiecare situatie este diferita. De aceea, managerul trebuie sa actioneze repede atunci cand oportunitatile apar pe neasteptate, in timp ce alteori trebuie sa-si foloseasca experienta si cunostintele proprii si pe cele ale actorilor din piata pentru a gasi un raspuns la o problema delicata.
"In afaceri, cred ca trebuie sa acumulezi si sa inmagazinezi informatii incontinuu. Se poate ca ceva sa fie nefolositor in momentul in care il inveti, pentru ca mai tarziu, cand ii vei putea adauga o informatie in plus, sa afli ca poti crea o oportunitate noua si de succes", spune Ronnie Smith. In afaceri, un manager de succes este unul care depaseste constant tintele si maximizeaza profitul companiei sale. Dar nici macar cei mai de succes manageri nu sunt scutiti de teama unor esecuri majore.
Prof. Ronnie Smith, Director la ATC International
Un manager strain pare intotdeauna mai focusat pe ceea ce are de facut, mai deschis cu subordonatii sai, mai intelegator si pare a obtine o imagine de ansamblu mult mai buna decat majoritatea managerilor locali. Ce anume au special managerii transnationali?