Management vs Leadership – runda a doua
Într-o societate cu tendinţe capitaliste, în plină dezvoltare şovăielnică, piaţa de muncă instabilă supune la adevărate provocări pe cei care vor să-şi construiască o carieră, respectând ad literam regulile învăţate pe băncile facultăţilor.
Situaţia de fapt îi aduce în faţa unor factori contextuali mai greu controlabili, care, înţeleşi greşit şi coroboraţi cu o pregătire profesională superficială, dau naştere la pseudo-profesionalismul întâlnit de multe ori în ziua de azi la persoanele cu putere de decizie numite în poziţii strategice.
Management sau leadership? Acesta este un exemplu din terminologia derivată din limbajul de business încetăţenit în plan internaţional, şi nominalizeaza doi termeni folosiţi cu emfază, dar prost înţeleşi de pseudo-profesionişti.
Ca să păstrăm, totuşi, un ton echilibrat, cele douăunităţi normative au generat ample discuţii de-a lungul timpului în cercurile chiar şi a celor mai înveteraţi cunoscători ai domeniului business şi ale celor asociate acestuia.
Să nuanţăm, pentru a putea veni în ajutorul celor care se izbesc de aceste noţiuni mai ales în momentul interviurilor.
Leadership-ul este un proces de influenţare socială, prin care o persoana îşi pune amprenta asupra deciziilor grupului din care face parte; determină coeziunea de grup, în sensul impunerii sau modulării condiţiilor de îndeplinire a unui obiectiv/sarcini (sau poate chiar a neîndeplinirii acestora). Acest proces are (sau ar trebui să aibă) alt proces precursor: self-leadership-ul. Cu alte cuvinte, dacă ştii să te conduci pe tine însuţi, ai toate şansele să ajungi să-i ghidezi şi pe cei din jur.
Un bun profesionist este cel care format ca „leader” ajunge să fie „manager” şisă desfăşoare activitatea de „management”.
Managementul („gestion” din franceză, înseamnă gestionare, administrare în română) defineşte coordonarea forţei de muncă subordonată în scopul atingerii obiectivelor din planul de muncă, utilizând resursele disponibile în mod eficient şi efectiv.
Revenind asupra stării de „pseudo-profesionalism”, decalajul dintre status quo şi nivelul aşteptat al comportamentului de leadership poate fi recuperat prin autoconştientizarea strategică asupra valorilor de bază, tendinţelor comportamentale, factorilor motivaţionali.
Platformele e-learning şi e-coaching pot fi de un real ajutor în prezent când totul este supus schimbărilor imprevizibile, iar timpul este mult prea limitat pentru a face faţă provocărilor sociale şi profesionale.
„Cunoaşte-te pe tine însuţi” (spunea Socrate) şi vei avea şansa de a deveni lider. Apoi manager.