Măiestria personală în organizaţii
Cum putem avea oameni fericiţi în jurul nostru, în organizaţii şi pe stradă? Oameni care muncesc şi învaţă cu bucurie, la job şi acasă?
Organizaţiile noastre sunt încă rămase în cultura industrializării şi in acest moment nu sunt concepute să satisfacă nevoile cele mai înalte ale oamenilor, nevoile de stimă şi respect de sine şi cele de autoactualizare (aşa cum le definea Maslow). Cei mai mulţi oameni au în minte o separare foarte clară între activitatea de la serviciu şi viaţă. Viaţa de după serviciu.
Oricare ar fi motivele, în mediul organizaţional, nu dăm atenţie dezvoltării emoţionale în aceeaşi măsură cu dezvoltarea intelectuală sau fizică. Mă bucur să văd în organizaţii oameni care sunt foarte deschişi să facă sport, sunt foarte deschişi să citească, să meargă la training-uri. Provocarea pe care o văd este să fie din ce în ce mai deschişi la dezvoltarea personală ce vine dinăuntrul lor, din nevoia de a creşte. Faptul că suntem mai atenţi la dezvoltarea noastra intelectuală şi fizică şi mai puţin la cea emoţională, este în defavoarea noastră, în sensul în care doar dezvoltarea emoţională completă ne oferă cel mai bun randament în călătoria către atingerea potenţialului nostru maxim.
Imaginaţi-vă că vă plimbaţi prin compania în care sunteţi şi vedeţi oameni care zâmbesc, care împărtăşesc ultima lor lecţie învăţată, care admit că sunt situaţii cărora nu le fac faţă, care spun “NU” sau “DA” fără să se simtă vinovaţi….Cum vă simţiţi în mediul acesta?
Cum ar fi dacă în organizaţia în care munciţi ar fi un angajament faţă de dezvoltarea oamenilor? A vedea dezvoltarea oamenilor doar ca pe un mijloc de a ajunge la rezultatele urmărite devalorizează relaţia dintre om şi organizaţie. Cum ar fi să existe ca practică reală un “acord” între organizaţie şi angajat pentru dezvoltarea sa completă, pe toate laturile? O relaţie transparentă, matură, completă, implică un acord bazat pe devotamentul împărtăşit de toţi faţă de valori, idei, obiective, concept, procese manageriale….Şi nu mă refer aici la contractul de muncă, ci mă refer la un nivel de acordare şi aliniere umană, care serveşte la dezvoltarea noastră, nu la limitarea noastră.
– Cum pot managerii să stabilească acorduri cu angajaţii pentru a creşte împreună?
– Cum pot angajaţii să invite la acorduri, atunci când managerul nu o face?
Impactul pe care îl are dezvoltarea personală asupra fericirii angajaţilor este unul foarte mare. Atât la nivel managerial sau la nivel de execuţie. A căuta împlinirea personală doar în afara muncii şi a ignora importanţa porţiunii din viaţa noastră pe care o petrecem la serviciu, înseamnă că ne limităm singuri oportunităţile de fericire şi de a ne simţi oameni compleţi.
Din practica mea pot spune că este un moment crucial în evoluţia unei organizaţii acela în care suficienţi oameni adoptă atitudinea de a fi devotaţi învăţării, dezvoltării, creşterii, maximizării potenţialului nostru uman. Atunci când un număr suficient de oameni din organizaţie, cer şi caută oportunităţi de a creşte măiestria personală şi profesională.
Organizatiile invata doar prin oameni care invata. Totodata invatarea individuala nu garanteaza invatarea organizationala dar fara invatare individuala nu apare invatare organizationala.
Învăţarea continuă, indiferent de nivelul ierarhic la care te afli acum presupune atingerea măiestriei personale. Un nivel înalt de îndemânare ca manager sau ca specialist. Măiestria personală sugerează un nivel special de îndemânare în fiecare aspect al vieţii, fie ea personală sau profesională. Măiestria trece dincolo de competenţe şi abilităţi, deşi se întemeiază pe acestea. Trece dincolo de deschiderea spirituală, deşi cere deschidere spirituală. Înseamnă abordarea propriei vieţi ca pe un act de creaţie, nu un act de reacţie la mediul înconjurător. Înseamnă asumarea unei viziuni care devine vocative. Înseamnă înţelegerea realităţii curente ca un aliat, nu un duşman în calea ta. Înseamnă curiozitate, atenţie la profunzimea lucrurilor şi oamenilor, integrarea rapidă a schimbării şi managementul sincronicităţilor, în locul muncii din greu. Înseamnă conectare cu tine însuţi şi cu viaţa. Înseamnă învăţare continuă şi bucuria călătoriei. Drumul în sine este răsplata.
Imaginaţi-vă că sunteţi pe drumul către măiestria voastră personală. Cum vă simţiţi?
Cred ca a avea oameni care sunt devotaţi dezvoltării umane complete în organizaţii, avem nevoie şi de o nouă înţelegere asupra rolului managerial. O nouă paradigmă de conducere mult mai adecvată timpurilor în care trăim. Vechea paradigmă a “planificării, organizării şi controlului” nu mai are sens, mai ales pentru noile generaţii. Avem nevoie de manageri care să aibă capacitatea de a “crea oamenilor condiţiile necesare pentru a se îndrepta spre cea mai satisfăcătoare viaţă a lor”(ei înşişi şi oamenii pe care îi conduc).
Manageri agili, versatili, capabili să manifeste şi fermitate, dar şi să se dea din calea manifestării potenţialului oamenilor lor, capabili să se uite şi la dezvoltarea pe termen lung, la sustenabilitate, precum şi la rezultatele pe termen scurt.
O companie cu adevărat angajată faţă de măiestria personală a oamenilor săi, ar putea părea o idee romantică despre lume şi viaţă. Sau poate ca nu…Bill O’Brien a descris frumos un indicator ca toate cele spuse de mine mai sus funcţionează ”ştiţi că sistemul funcţionează când vedeţi o persoană care a venit să îşi caute de lucru la o companie acum 10 ani şi atunci era nesigur pe sine şi avea o viziune limitată asupra lumii şi şanselor sale, iar acum acea persoană conduce un department cu zeci de oameni. Se simte capabil să îşi asume responsabilitatea, înţelege idei complexe, cântăreşte diferite poziţii şi dezvoltă argumentatţii solide înainte de a lua o decizie. Ceilalţi ascultă cu atenţie ce are de spus. Ea sau el are aspiraţii mari şi pentru familia sa, pentru companie, industrie şi societate. “
Rodica Obancea este Executive & Team Coach, avand o competenta profesionala de coaching certificata la nivel international de catre International Coach Federation (PCC). Contribuitor la dezvoltarea sustenabila a leadershipului in Romania, prin coaching faciliteaza posibilitatea pentru lideri de a vedea cu alti ochi modul in care creeaza cultura organizationala, astfel incat sa fie mediul in care problemele sunt rezolvate in loc sa fie create probleme noi. Partener al transformarii pentru lideri si echipe pentru a invata impreuna sa creeze rezultatele pe care si le doresc.
Afla mai multe despre Rodica Obancea pe Success Coaching sau pe profilul de LinkedIn.