Leadershipul înseamnă, înainte de toate, să ai grijă de oameni
„Munca făcută cu drag este secretul ordinii și al fericirii”, spunea sculptorul Auguste Rodin. Cum ajungem să muncim cu drag? Ce înseamnă un angajat fericit și în ce condiții performează cel mai bine? Ce poate face un lider pentru a crea aceste condiții? Ce rol are spațiul de lucru pentru buna funcționare a spațiului nostru mental? Care sunt beneficiile coworking-ului (utilizarea unui spațiu de lucru ce oferă un mix de birouri private și zone comune atât liber profesioniștilor, cât și angajaților, care beneficiază împreună de aceleași dotări și echipamente și își pot împărtăși idei și cunoștințe)? Mike Hapoianu conduce Mindspace România și Polonia și ne împărtășește din secretele sale de leadership.
CE ÎNSEAMNĂ SĂ FII UN LIDER BUN
Leadershipul înseamnă, înainte de toate, să ai grijă de oameni. În cartea, „Liderii mănâncă ultimii/Leaders eat last”, Sinek scrie că „liderii nu sunt responsabili pentru cifre, leadershipul se referă la oameni. Aveți grijă de oameni, iar cifrele vor veni de la sine.” Foarte adevărat, cred eu. Cu cât mai mare grijă vei avea de oamenii cu care lucrezi, de oamenii pe care îi angajezi, cu cât mai mult îi pui pe primul loc, cu atât mai fericiți vor fi.
Poate sună pompos, dar, în realitate, poate fi vorba de lucruri foarte simple – întreabă-i cum se simt, înainte de o ședință, ascultă ce au să-ți spună, susține-i atunci când au nevoie și înțelege că o echipă fericită îți aduce succes în afaceri.
PUNCTUL FORTE AL UNUI LIDER BUN
Punctul meu forte sunt oamenii din jurul meu – familia mea, oamenii cu care lucrez, partenerii mei și toți oamenii cu care interacționez în Mindspace. Cu toții au ceva să mă învețe, iar asta mă face să merg mai departe și să fiu mai bun. În plus, munca pe care o fac mă inspiră cu adevărat: faptul că am ocazia să cunosc și să lucrez cu atâția oameni excepționali mă face să dau ce-i mai bun din mine, în fiecare zi.
CULTURA ORGANIZAȚIONALĂ POTRIVITĂ PENTRU SUSTENABILITATE
Cultura organizațională care susține dezvoltarea și sustenabilitatea este o cultură a fericirii. Fericirea are un rol decisiv în business, în mai multe feluri decât se știa până acum, iar companiile pot influența fericirea angajaților în câteva moduri esențiale.
Companiile trebuie să înțeleagă că impactul pe care-l au în societate nu se limitează la produsele și serviciile pe care le oferă. Acestea au un impact semnificativ și asupra stării de bine și a bunăstării angajaților lor.
Așadar, este prioritar să-i ascultați pe angajații voștri, să le oferiți flexibilitate (de timp și de spațiu), să susțineți colaborarea, să-i faceți să se simtă prețuiți și puși în valoare și să faceți în așa fel încât munca lor să aibă sens.
ÎN CE CONDIȚII PERFORMEAZĂ ECHIPA
Astăzi știm că o echipă peformantă este o echipă fericită, o echipă de oameni care se bucură să meargă la muncă și pentru care munca este o parte firească a vieții, nu o corvoadă. S-a dovedit în repetate rânduri că fericirea influențează performanța și că există o legătură directă între fericire, productivitate și creativitate.
Așadar, când omul este nefericit acest lucru îi afectează nu numai viața de zi cu zi, ci și viața profesională. Cu toții căutăm să atragem și să păstrăm talente de top, să ne facem angajații fericiți, implicați și motivați și să obținem cele mai bune rezultate posibile. Companiile caută să le ofere angajaților tot ce își doresc, dar uită să-i și întrebe ce-și doresc. Studiul privind fericirea angajaților, Employee Happiness Survey, pe care l-am lansat anul trecut, arată că, în primul și în primul rând, oamenii doresc să fie ascultați.
În realitate, însă, în România, 15% din companii nu implementează niciun tip de evaluare a engagement-ului. Așadar, dacă îi ascultați pe angajații voștri, restul e ușor. De exemplu, știați că, în România, 33% dintre oamenii care lucrează în birouri și-ar dori să aibă mai multă verdeață în spațiile în care muncesc? Dar dacă nu-i întrebați pe angajații voștri ce vor, de unde să știți cât e de ușor să-i faceți fericiți?
Misiunea Mindspace este să-i facă fericiți pe toți cei care lucrează aici, oferindu-le condițiile potrivite pentru ceea ce au nevoie, indiferent dacă lucrează într-un start-up sau într-o organizație globală. Iar managerilor le oferim liniștea sufletească de care au nevoie pentru a se concentra pe activitatea principală a organizației lor, în timp ce noi ne ocupăm de toate celelalte.
CUM CREĂM O COMUNITATE ÎN CADRUL COMPANIEI
Pentru a crea o comunitate în cadrul companiei se pot face câteva lucruri simple. În primul rând, oamenii au nevoie de spații în care să poată petrece timp împreună atunci când nu lucrează – locuri de relaxare sau de tip lounge, spații unde să poată servi masa sau să bea o cafea împreună. Un alt aspect important este cultura organizațională promovată de companie: dacă organizația susține ideea de colaborare și simțul comunității, oamenii se vor aduna împreună mai ușor.
Iar ultimul aspect, vital, este ca oamenii să muncească cu bucurie. E greu de imaginat că un om care-și detestă slujba se va simți ca într-o comunitate la locul de muncă.
OPORTUNITĂȚILE DE COLABORARE CARE CREEAZĂ VALOARE ȘI GENEREAZĂ CREȘTERE
Multe dintre colaborările de succes încep de la întâlnirea cu omului potrivit, la momentul potrivit. În multe cazuri, asta începe cu locul potrivit, pentru că un mediu adecvat poate să ne lărgească orizonturile și să ne facă să descoperim oameni noi și idei noi. Când îți petreci tot timpul în același loc și cu aceiași oameni, indiferent cât ar fi aceștia de creativi și de inovatori,e posibil să pierzi ocazia de a cunoaște parteneri noi și interesanți și de a avea colaborări de succes. Dar cum ar fi dacă ar exista un loc unde să poți interacționa mereu cu oameni noi, începând de la prima cafea a zilei și până la evenimentul reușit care are loc în lounge, la final de zi? Așa au apărut spațiile de lucru flexibile. Conceptul de coworking a perturbat piața și este astăzi o soluție adoptată de companiile mari și mici, deopotrivă. Popularitatea acestor spații a crescut.
Beneficiile pentru angajați și pentru activitatea de afaceri sunt multiple: opțiuni flexibile de creștere, o atmosferă inovatoare și creativă și ocazia de a face parte dintr-o comunitate profesională plină de viață, cu un rol cheie în identificarea unor oportunități de colaborare care să creeze valoare și să genereze creștere.
Cum rămâneți autentic?
Cum vă păstrați gândirea proaspătă? Mă privesc prin ochii oamenilor care contează pentru mine și nu fac niciodată compromisuri cu privire la valorile și standardele în care cred. Acestea sunt cele mai curate lentile la care putem spera. Pentru a-mi păstra gândirea proaspătă cer mereu feedback, învăț continuu și îmi fac mereu timp pentru cât mai multe ieșiri cu familia.
Ce citiți acum?
Am fost crescut și am studiat în 3 țări diferite și, după cum vă puteți imagina, acest lucru a avut un mare impact asupra profilului meu cultural. Israelul este una dintre aceste țări, prin urmare are un loc special în inima mea. Este unul din motivele pentru care acum citesc cartea No Room For Small Dreams, scrisă de Shimon Peres, fost președinte al Israelului și laureat al Premiului Nobel pentru Pace.
Sunteți omul de care aveați nevoie când erați tânăr?
Da, sunt sigur de asta, dacă mă uit la mine, cel de acum, dacă mă uit la familia mea și la felul în care cresc copiii mei, dacă mă gândesc la cine sunt și la care sunt valorile mele. Mă uit la toate acestea și cu siguranță sunt mândru de ceea ce văd.
Un gând cu care să-i inspirați pe cititorii noștri?
Indiferent ce faceți, aveți grijă să dați ce-i mai bun din voi și să trageți cât mai multe foloase din munca și din viața voastră! Mike Hapoianu General Manager, Mindspace România & Polonia
Articol preluat din numărul 265, martie 2020 – GRATUIT în ediție digitală – al Revistei CARIERE. Pentru alte detalii legate de abonare, click aici.