Leadership-ul prin ochii Lindei L. Bower
Care sunt momentele semnificative ale experientei dv.?
M-am alaturat echipei de la Wilson Learning dupa sapte ani
petrecuti in tumultoasa industrie a telecomunicatilor si high tech. In acea
perioada, am trecut prin 27 de schimbari de management care mi-au consolidat
interesul pentru business si comportament uman.
In 1987, in timpul unui zbor, citeam cartea <
Wilson Learning. Cateva luni mai tarziu, faceam parte din echipa Wilson
Learning.
La inceputurile carierei mele, nu imi impuneam prea mult
punctul de vedere, poate pentru ca nu eram pregatita sa trag concluzii in legatura
cu ceea ce observam. Insa acest lucru s-a modificat. Nu stiu exact cand a avut
loc aceasta schimbare si ce anume a declansat-o, insa s-a observat in
rezultate. Am preluat clientul AT&T, iar pe parcursul a opt ani de
consultanta am construit intre companiile noastre un parteneriat minunat.
AT&T a fost un client deosebit cu care am elaborat nenumarate proiecte.
M-am simtit ca si cand as fi obtinut un Master sau o diploma de Doctorat in
schimbare organizationala si personala.
De-a lungul timpului, am preluat putine functii de
conducere: Wilson Learning Regional Vice President (NYC, NY) si Managing
Director in cadrul Maritz Canada Learning Systems (Toronto, Canada)
si mi-am dat seama ca nu imi place sa fiu sef.
In anul 1999, mi-am schimbat radical stilul de viata si am
hotarat ca este momentul sa-mi redefinesc cariera dupa regulile mele. In primul
rand, am decis unde voi locui, iar in al doilea rand, am decis ce voi face cu
timpul meu. Am gasit proprietatea perfecta pentru mine in apropierea orasului Springfield, Missouri.
Timp de patru luni nu am muncit. Am folosit aceasta perioada ca sa reflectez
asupra scopului meu personal.
La final, am vrut sa contribui cu ceva, sa ajut organizatia
Wilson Learning sa devina mai puternica, in beneficiul clientilor. Ca printr-o
interventie divina, am primit un telefon de la Managing Directorul Wilson
Learning din Europa, Orientul Mijlociu si Africa.
Avea nevoie de cineva care sa-l ajute sa puna bazele organizatiei sale, iar
timp de opt ani aceasta relatie s-a dezvoltat semnificativ. Chiar daca eram un
angajat independent, m-am simtit ca un membru deplin al echipei.
Mi-am petrecut mai mult de jumatate din cariera in cadrul
Wilson Learning muncind in afara Statelor Unite. Pot sa spun doar ca acum ma
simt o femeie fara tara, iar in toti cei 20 de ani lucrati la Wilson Learning,
m-am schimbat din toate punctele de vedere.
Ati scris aproape 100 de articole. Ce va inspira si cum ati
descrie publicul caruia va adresati?
Sunt inspirata pentru ca vreau sa opresc durerea. Cred ca
multi oameni se pot ajuta singuri daca vor combina educatia, uneltele, reflectia
si actiunea. Prin materialele mele incerc sa stimulez oamenii sa se gandeasca
la modalitatile prin care se pot descurca in mediul actual de afaceri. Am vazut
partea mai putin frumoasa a organizatiilor si ceea ce se intampla atunci cand
se ignora faptul ca oamenii sunt fiinte si nu doar o pereche de maini.
Cum ati descrie „Liderul secolului 21"?
Cele mai bune rezultate apar atunci cand liderii actioneaza
cu un scop, cu viziuni, in interiorul schimbarii. Acest lucru este un mare salt
pentru multi dintre noi deoarece este o desprindere de vechiul model „comanda si
controleaza". Liderii sunt utili, in functie de credibilitatea personala, iar
credibilitatea nu este sinonima cu a fi placut.
Cand un lider este concentrat pe scop, viziune si actiune,
el ori ea, este capabil sa castige si increderea altora. Pentru a ajunge la
claritate si consistenta, abilitatea de a te descurca si de a face fata schimbarilor
a devenit o trasatura de baza.
Credeti ca romanii au abilitati de lider?
Sunt sigura ca romanii au capacitatile necesare de a se
conduce pe ei insisi, organizatiile si tara, spre aceasta era emer-genta. Chiar
si persoanele care locuiesc in afara oraselor mari au aceste capacitati – acest
lucru tine de natura umana.
Comunitatea de business din Romania are nemaipomenita sansa
de a conduce Romania, investind in dezvoltarea angajatilor. Investitiile lor
vor avea un impact mai mare decat rezultatele companiilor lor, vor ajuta la
transformarea intregii societati, intr-o societate increzatoare in propriile
abilitati.