Internshipul, calea de la stagiar la angajat
Conform unei statistici, tinerii din Generația Y (20–35 de ani) schimbă, în medie, 15–20 de joburi pe parcursul întregii cariere profesionale, în special din cauza faptului că nu pot funcționa după reguli stricte. Această predispoziție a fost observată și de reprezentanții OTP Bank la interviuri, domeniul bancar fiind perceput ca unul rigid de către unii dintre studenți care susțineau că le-ar fi greu să lucreze într-un mediu reglementat excesiv. Așa au apărut, în urmă cu aproape patru ani, stagiile de practică în bancă, desfășurate pe perioade cuprinse între trei săptămâni și trei luni, și nu doar în timpul verii. De exemplu, dacă studenții decid să aplice în afara perioadelor de practică stabilite de companie, aplicațiile sunt luate în considerare.
În cadrul acestor stagii tinerii învăță principii de bază ale activității bancare, concepte-cheie despre dezvoltarea economică și managementul bancar, informații despre conceptul de customer care, analiză financiară și contabilitate. Activitățile sunt diverse, pornind de la interacțiunea cu clienții băncii pentru studenții care optează pentru zona de front office, până la înțelegerea indicatorilor financiari bancari. Mai mult, internii au ocazia să colaboreze îndeaproape cu un expert (tutore), care îi instruiește și le alocă activități practice pe zonele specifice de interes.
De la intern la angajat
Andreea Rădulescu este o fostă stagiară care spune că la început nu era atât de convinsă că își dorește să lucreze fără să fie plătită, dar experiența internshipului a ajutat-o foarte mult. „Aventura mea a început în anul II de master, când o colegă mi-a sugerat să urmez un internship. La fel ca orice tânăr, voiam să mă angajez, dar nu voiam să mă gândesc la un internship, mai ales că am mai avut joburi până atunci, și acum să muncesc… fără plată? Însă mi-am amintit că niciunul dintre celelalte joburi nu m-au mulțumit, fiindcă nu erau în domeniul mult visat de mine – Resurse Umane –, domeniul pentru care mă pregăteam la master.” Așa a ajuns să aplice pentru un internship în cadrul OTP Bank, unde a învățat despre domeniul resurselor umane de la persoane care i-au împărtășit din experiența și cunoștințele lor.
„Din motive obiective și personale, a fost o perioadă de câteva luni în care a trebuit să încetez colaborarea. Spre surprinderea mea, colegii de la OTP Bank nu m-au uitat, iar într-o zi am primit un telefon, anunțând că au un post disponibil la HR, dacă sunt interesată”, mai spune Andreea, care ulterior a fost angajată.
De altfel, pentru participanții care finalizează cu succes programul există oportunități de angajare, în funcție de evaluarea finală și de nevoile specifice ale băncii. În anul 2014, programul de internship a înregistrat un număr de 165 de studenți, din care 8% au devenit angajați OTP Bank. Anul 2015 s-a încheiat cu participarea a 116 studenți, dintre care 11% au devenit angajați ai băncii. Zonele preferate unde au fost angajați interni sunt: front office (unitățile teritoriale), finanțe și planificare și digital banking.
Profilul candidatului ideal
Studenții care provin din facultăți de profil și au studiat materii care se potrivesc domeniului financiar-bancar sunt potriviți pentru zona de front office sau chiar de back office. De exemplu, în zona de front office au lucrat studenți cu aptitudini remarcabile în comunicare și vânzări care au fost angajați ulterior.
Avantaje pentru participanţi
La nivel regional se poate observa că tinerii se raportează mai mult la momentul prezent, fără să își stabilească obiective în viitor sau să își asume riscuri care îi pot scoate din zona de confort. Așadar, tânăra generație întâmpină deseori probleme pe piața europeană a muncii în ceea ce privește creșterea și dezvoltarea lor profesională.
„Luând în calcul acest context, și în concordanță cu strategia Europa 2020 de a reduce rata abandonului școlar și încurajarea participării tinerilor pe piața muncii, OTP Bank a dorit să furnizeze soluții pe termen mediu prin care cei mici și tinerii adulți vor recunoaşte ce tip de carieră li se potrivește în concordanță cu personalitatea, competențele și preferințele personale. Metodologia propusă este dezvoltată conform motoului «Găsirea locului de muncă potrivit este fundamentul pentru productivitate și satisfacție personală». Cu acest scop a fost înființată Fundația Dreptul la Educație, a cărei principală preocupare este educarea financiară și îndrumarea în carieră a tinerilor, încă din clasele gimnaziale”, declară Nora Dobre, Manager Staffing – OTP Bank Romania.
De asemenea, în ceea ce-i privește pe tinerii care se înscriu pentru un internship, compania își concentrează atenția nu doar asupra studenților imediat acceptați în stagiul de practică, ci și asupra celor care, în urma evaluării, nu s-au potrivit cu ceea ce căutau în acel moment. „Sunt analizate profilul candidatului, preocupările și intențiile acestuia, iar după completarea acestui test, chiar dacă studentul nu este acceptat ca intern, când apar noi oportunități în companie, ei au prioritate.”
Tot pentru studenți sunt oferite programe de consiliere profesională realizate de un consultant specializat în Resurse Umane, urmărind identificarea nevoilor și a potențialului legate de carieră; recunoaşterea obiectivelor de carieră; pregătirea pentru un interviu de angajare.
„Pe lângă ajutorul oferit de interni, de cele mai multe ori aceștia schimbă percepția managerilor asupra unor lucruri. Integrarea în echipe a internilor este o provocare atât pentru angajați, cât și pentru manager, iar provocările sunt diferite în fiecare an. Viziunile pe care le au studenții asupra realității sunt revelatoare pentru companie”, adaugă Nora Dobre, Manager Staffing – OTP Bank Romania.
Acest material a fost publicat în numărul 227 al Revistei CARIERE.