In lumea lui Yves Saint Laurent
Moda la nivelul sau cel mai inalt reprezinta un fenomen demn de studiat, tinind cont de strategiile de marketing extrem de sofisticate din ultimii ani. Despre moda si brandurile de lux se scrie mult la nivel mondial avind in vedere ca piata brandurilor de lux valora peste 1 miliard de dolari in 2008 (conform studiilor de piata intreprinse de Mintel). Cei implicați în industria brandurilor de lux înteleg perfect comportamentul consumatorilor din acest segment, mai exact cum reacționează neuronii oglinda atunci când femeile sunt atrase de haine, pantofi, genti și bijuterii.
Cum se nasc creatiile, cum arata laboratorul de vise al creatorilor de moda, cum gandesc si simt creatorii si mai ales cum apar tendintele?
Va invit intr-o calatorie fascinanta in lumea unuia dintre “greii” industriei modei din toate timpurile – YSL.
In august 2010 aflata in vacanta la Paris am petrecut o după amiaza la Petit Palais la expoziția Yves Saint Laurent, o adevarata sarbatoare a simturilor si o oportunitate de a reflecta asupra celui ce a fost omul YSL..
Este cunoscut faptul ca acei oameni care viseaza sa faca ceva excepțional în viața lor, pun energie si forta facind visul posibil, iar în cele din urma reusesc. La doar noua ani, tanarul Yves spunea ca într-o zi numele sau va aparea cu litere de foc pe Champs Elysee. Timpul petrecut în expozitia sa poate sa reprezinte o calatorie in spatiu si timp, in lumea picturii, a muzicii lasindu-ti imaginatia sa zboare pe diverse continente. Astfel de oameni ne inspira pe noi, oamenii obisnuiti si sunt convinsa ca oricine si-ar dori sa traiasca macar o zi din fabuloasa sa viata de creator si artist.
În perioada 1955 – 1957 YSL lucrează la Dior, caracterizat atunci de feminitatea saloanelor din sec XIX; în anii ‘60 a creat colecția beatnik caracterizata prin suplete, lejeritate, viata. Strada a fost sursa de inspiratie indiferent de colectii Jazz, Lolita, Dolce Vita, Marylin Monroe, Motard. Channel este cea care a dat femeilor libertatea în timp ce YSL le-a dat puterea. Feminitate de inspiratie masculina.
Creatorul avea si un studio mental cu muze diverse precum Traviata, Damele din Bois du Bouloigne, Diaghilev, Marlene Dietrich, Wagner, Cocteau. Femeile care l-au inspirat sunt divele timpului sau: Lauren Bacall, Grace Kelly, Elsa Schiparelli, Paloma Picasso, Ducesa de Windsor, Helene Rochas, Baronesa de Rotschield. Incepand cu 1967, Catherine Deneuve "Belle de Jour" ii poarta creatiile iar intre cei doi se naste o adevarată complicitate.
Succesul l-a urmarit înca din momentul lansarii. Cu o singura exceptie: la prezentarea colecției din 1971 – cu turbanele de catifea, publicul din sala a reactionat negativ, colectia fiind considerata cea mai urita, artistul fiind pentru prima si singura data huiduit.
Este fascinat de India si China, tari pe care le viziteaza insa doar la modul imaginar. În realitate, doar în Maroc a calatorit frecvent, achizitionand la un moment dat o resedinta la Marakesh. Este puternic atras de culorile caftanelor si descopera forta culorilor, fapt reflectat ulterior de creatiile sale. Parfumul "Opium" este ancora sa olfactiva către China. Pentru YSL viata poate fi privita ca oglinda a artei – Velasquez, Vermeer, Van Gogh, Andy Warhol (care i-a facut si un portret) fiind citiva dintre artistii cu care YSL a rezonat.
Calatoresc in lumea lui YSL insotita de Bolero-ul lui Ravel si cateva arii de opera. Intr-una din ultimele sali admir modul cum a reinterpretat smokingul ca alternativa la rochia neagra de seara lunga sau scurta într-una din colecțiile sale din 1966 – ma aflu într-o sala de bal, ascult un vals urmat de "Brindisi".
Ultima colecție în 2002 e dominată de materiale fluide, pastel, matase; vizionez defileul respectiv și le admir pe muzele lui din acel moment Catherine Deneuve și Letitia Casta – care au încheiat prezentarea si s-au imbratisat cu creatorul.
YSL fost fost un artist, un erudit, un om care a creat și inspirat milioane de oameni de pe planeta. A descoperit de timpuriu pasiunea sa pentru moda, dupa care si-a creat propriul drum.
Merci beaucoup, monsieur YSL pentru “lectia de inspiratie si frumusete” din aceea dupa amiaza de august.
Fragment din “Invata sa zbori” – povestiri inspirationale despre oameni, calatorii, transformare
Oana-Miruna Stinga
Marketing, Leadership si Coaching sunt ariile in care expertiza si pasiunea se completeaza perfect. Pasiunea pentru marketing este inca foarte vie, fapt reflectat de formatele de training propuse. La fel si cea pentru transformarea umana prin coaching si programe de leadership. In afara celor 3 ingrediente: ENERGIE, ENTUZIASM, EMOTIE, as mai adauga inca unul, INSPIRATIE, gratie careia dau viata proiectelor mele.