Imputernicire, fara pierderea controlului
Factorii motivatori
Exista in acest moment pe piata muncii multi factori considerati ca motivatorii importanti ai angajatilor. Imputernicirea se coreleaza foarte bine cu unii dintre ei:
- Cu dezvoltarea personala, prin aceea ca permite individului sa castige competente pe care nu le-a avut. Dezvoltarea personala trebuie inteleasa in legatura cu modul de a invata al adultului (autonom, auto-orientat, circumscriind un scop definit) si cu stilul sau de invatare (vizual, auditiv, pragmatic, senzitiv, intuitiv, bazat pe experiment sau preponderent teoretic). Identificarea individuala a celui mai eficient mod de invatare este utila in fazele premergatoare ale procesului; experientele anterioare care au dus la rezultate (altele decat farmecul unui training) sunt de luat in considerare.
- Cu dorinta de schimbare, in sensul de a intelege ce presupune efortul unei transformari si de a-si asuma acest efort, nu doar ca dorinta de a ocupa o noua pozitie. Aprecieri de tipul "Nu stiu ce sa fac mai mult pentru a putea avansa" nu sunt suficiente. De ce cele mai multe ori, ele nu au dus decat la transferarea nemultumirilor dintr-o zona in alta. Daca insa demersul are un scop, "Cred ca pot sa fac asta, vreau sa incerc sa fac asta", sunt sanse foarte bune de reusita.
- Cu leadership-ul, pe care in acest context l-as traduce prin "con-ducere": a merge impreuna intr-o directie agreata. Imputernicirea nu se poate face unilateral. Fiind o relatie de transfer, daca intre cei doi poli ai schimbului nu se realizeaza puntea necesara, este foarte putin probabil ca procesul va avea loc. Din partea sefului, imputernicirea este, in primul rand, o directionare, un proces de con-ducere. Cu mai multa autoritate, daca competenta de la care se porneste e mai redusa, cu mai putina, daca nivelul de competenta este aproape de cel dorit.
Conducerea inseamna echilibru intre suport, empatie si interventie si nu poate fi altfel decat personalizata.
In cazul persoanelor cu foarte mare incredere in sine, am constatat ca nu functioneaza sugestia discreta, fara afirmarea explicita a disfunctionalitatii. Pentru cei care insa au nevoie de mai mult sprijin, "a gandi impreuna" duce mai repede la rezultate. Ajustarea este intotdeauna necesara, ca si afirmarea succesului si a pasilor deja parcursi. Con-ducerea trebuie sa isi asigure (planifice) momente de ragaz, de analiza si de feedback.
In ce fel nu se pierde controlul?
In primul rand, prin intelegerea faptului ca acesta se exercita asupra proceselor si nu asupra persoanelor. De multe ori, se creeaza aceasta confuzie care, de cate ori apare, are efecte negative, chiar daca nu imediate.
Controlul nu are cum sa se piarda, pentru ca activitatile se traduc in rezultate, iar monitorizarea lor nu dispare, ramane ca si inaintea transferului de autoritate sau este imbunatatita. Imputernicirea nu inseamna disparitia unor indicatori de calitate, de exemplu, ci doar responsabilizarea altei persoane pentru atingerea lor. Feedback-ul constructiv este esential, in special in prima perioada, dar si ulterior. Aceasta cu atat mai mult cu cat procesul de transfer de autoritate nu se incheie decat atunci cand persoana devine cu adevarat sursa rezultatelor.
Imputernicirea are drept consecinta, in mod aparent paradoxal, un mai bun control. Ea da timpul si detasarea de situatia operationala concreta, pentru o analiza mai profunda, prilejuieste discutarea intr-o echipa mai larga de experti a procesului, permite ajustari ale procesului in cursul feedback-ului si o comunicare mai larga (a se citi: o intelegere mai profunda) a elementelor definitorii ale companiei. Cand procesul de imputernicire este finalizat si persoana care a devenit responsabilul de proces a acumulat suficienta experienta intr-o anumita arie de responsabilitate, are toate sansele sa o imbunatateasca, adaugand propria expertiza la desfasurarea procesului. Daca obiectivul este bine clarificat de la inceput, de obicei se cunosc si parametrii de urmarit si astfel se poate stabili deja grila de monitorizare. Controlul este nu numai asigurat, dar si transparent, ceea ce contribuie la confortul tuturor.
Prin sansa de permanenta imbunatatire a procesului, se atinge scopul comun: dezvoltarea companiei odata cu dezvoltarea individului. Iar din aceasta perspectiva, imputernicirea, bine facuta, pare modelul perfect.