General Manager de la 25 de ani
După ce a devenit licenţiată, a plecat la Constanţa să locuiască împreună cu prietenul de atunci, actualul soţ şi partener de afaceri, Dan Fati. „El mai avea un an până termina facultatea, aceeaşi ca şi mine, aşa că ne vedeam doar în weekend. Nu ştiam exact ce vreau să fac, ştiam exact ce nu vreau niciodată: să lucrez pentru altcineva ca angajat”, spune Lidia Fati.
Ideea de bussines le-a venit de la un prieten din Bucureşti care vindea imprimate tipizate şi pe care l-au rugat să le livreze şi lor marfa pe care s-o vândă în Constanţa. Aşa a apărut primul magazin, un fost garaj nu mai mare de 15 mp.
Firma Dacris Impex, cea înfiinţată un an mai târziu şi care împlineşte anul acesta 20 de ani, şi-a început activitatea în acelaşi spaţiu, dar cu un nou asociat, Claudiu Fati, fratele lui Dan Fati. De asemenea, oferta s-a diversificat cu mai multe produse de papetărie. „Ne-am adresat de la bun început firmelor, aşa cum facem şi astăzi, chiar dacă oferta noastră a crescut până la 6.000 de produse care includ de la hârtie şi pixuri până la laptopuri, cafea, apă, produse de curăţenie, adică absolut tot ce e necesar într-un birou. Astăzi Dacris este, deocamdată, al doilea jucător naţional în domeniul nostru”, îşi aminteşte Lidia Fati de începuturile companiei pe care o conduce.
Nu a fost uşor pentru General Managerul Dacris ca la 25 de ani, cu o înfăţişare de copil, să convingă directorii de întreprinderi şi firme din port că ştie să facă afaceri. Dar a învăţat din mers despre bussines, HR, contabilitate, livrări, vânzări, şi nu numai.
Acum, grupul Dacris are mai multe firme, a doua ca pondere fiind Dacris Prod, care este tipografia din Constanţa, înfiinţată tot în 1994, şi care are astăzi zeci de maşini de tipărit şi o suprafaţă de producţie de 1.200 mp. Grupul are 310 angajaţi, dintre care 170 sunt femei. Managementul firmei numără 17 persoane, dintre care 11 sunt femei. „Este mai mult decât evident faptul că în grupul Dacris femeile sunt apreciate şi valorizate”, spune Lidia Fati.
În ultimii 5 ani, ritmul de creştere a fost de 15-20% pe an, iar anul trecut Dacris a avut o creştere de 20%. Anul acesta vor deschide două magazine de retail în Bucureşti, unul pentru stilouri de lux, iar celălalt un concept store de papetărie.
Cum aţi reuşit să păstraţi echilibrul între viaţa profesională şi cea de familie?
Nu am reuşit întotdeauna. Din clipa în care am înfiintat firma, am fost workaholică, am muncit ani în şir 12 ore pe zi. În 1997, Dan a înfiinţat la Bucureşti filiala care este acum cea mai importantă pentru afacerea noastră şi până în 2002 a făcut naveta săptămânal la Constanţa, pentru că eu rămăsesem să conduc business-ul de acolo. De Crăciun, în 2002, m-am mutat definitiv la Bucureşti, unde Dan mă aştepta în apartamentul pe care îl amenajase pentru mutarea noastră, deoarece peste două săptămâni se năştea primul nostru copil, Iris. Iris a fost, de fapt, al doilea nostru copil, întotdeauna am considerat firma ca fiind primul copil.
După ce s-a născut Luca, în primăvara lui 2006, nu am mai avut răbdare să stau 1 an acasă cât stătusem cu Iris, aşa că m-am întors la firmă după 8 luni.
Din 2010 am decis să mă implic mai mult în partea de strategie şi dezvoltare a bussinesului şi mai puţin în cea operaţională, care a rămas în sarcina exclusivă a lui Dan. Am convins-o atunci pe directoarea noastră executivă, Marilena Zamfir, să se mute la Bucureşti din Constanţa, devenind director executiv pe grup. Eu am putut astfel să am mai mult timp de calitate pentru mine şi familie. Am urmat un program de leadership creativ Erisma, am făcut 6 luni voluntariat la SMURD, m-am bucurat de copilăria copiilor mei. În 2012 am făcut la Londra cursul de practictioner NLP cu Richard Bandler, creatorul acestui concept, iar în toamna lui 2013 am absolvit Cursul de Master NLP, tot la Londra. Acum mă ocup de cel mai nou şi mai îndrăzneţ proiect al grupului, cel de retail.
Aţi simţit vreodată că renunţaţi la ceva pentru carieră?
Am renunţat la viaţa liniştită şi previzibilă, la călătorii şi vacanţe şi, de mult prea multe ori, la timp de petrecut cu familia sau prietenii. Privind înapoi, nu cred că aş schimba ceva din viaţa tumultuoasă, dar şi frumoasă pe care am avut-o. Îmi place omul care am devenit.
Eu consider că am primit mult de la viaţă şi îmi place la rândul meu să dăruiesc celorlalţi, mai puţin norocoşi. De-a lungul anilor am sponsorizat multe, foarte multe organizaţii şi asociaţii care au activităţi legate în special de copii.
Din 2014 fac parte din consiliul de administraţie United Way, iar împreună cu Dan suntem contributori Tocqueville pentru această organizaţie.
Aveţi un model profesional?
Dacă ar fi să aleg un model, ar fi Tony Hsieh de la Zappos.
Articol preluat din Revista Cariere de martie. Pentru detalii legate de abonare, click aici