Forta unei idei: Experiential Learning
Invatarea se face pe propria piele
In perioada adolescentei si a tineretii, parintii continua sa ignore modul in care invatam cu adevarat, spunandu-ne ce trebuie si ce nu trebuie sa facem pentru a nu mai repeta greselile lor. Uita probabil cum si parintii lor au facut aceleasi lucruri cu ei, fara prea mare succes.
In toata aceasta perioada, singurele experiente relevante de cunoastere pe care le avem sunt generate de propriile introspectii, trairi, framantari, greseli sau succese.
Poate ar fi prea simplu sa invatam cu adevarat din experienta altora. In schimb, trebuie sa ne framantam pentru fiecare bucatica de cunoastere, sa ne batem pentru fiecare atom de experienta. Da, se pare ca nu putem sa absorbim cunoasterea sau intelepciunea altcuiva, ci trebuie sa ne cream propria experienta.
Aceasta concluzie are un impact major si asupra modului in care instruim oamenii in organizatii. Aceasta paradigma afecteaza si performanta trainingurilor si pune sub semnul intrebarii chiar eficacitatea procesului de instruire. Doar un singur exemplu. Ce daca vine un „baiat destept" si imi spune lucruri frumoase despre companii, oameni de succes, situatii ideale sau atipice si multe altele? Ce daca imi introduce toate conceptele de business? Pot sa fiu foarte entuziasmat, insa cu ce ma vor ajuta ele maine, cand voi fi confruntat cu propriile provocari? Atunci ma voi putea baza doar pe propria experienta, atitudine, capacitate de intelegere si reactie. Impresiile si iluzia cunoasterii vor pali si, in mai putin de-o saptamana, nu-mi va ramane decat o dara de cunoastere.
Cu 25 de ani in urma, Klaus Meleander, unul dintre practicienii conceptului de experiential learning, a parasit drumul batut al invatarii traditionale, fiind convins de faptul ca nu este destul de eficienta si ca nu implica pe cat ar trebui participantii la training.
Primul proiect realizat a fost un program de educatie rutiera pentru copii. In loc sa vina si sa predea, mai mult sau mai putin atragator, fiecare semn de circulatie, a ales calea invatarii experientiale. Intr-o sala imensa de sport, a replicat un trafic complex cu aproape toate situatiile posibile. Tinerii puteau folosi masinute pentru a se deplasa respectand sau nu regulile de circulatie. Astfel, copiii nu doar invatau semnele de circulatie, ci erau si expusi la consecintele nerespectarii regulilor, la anticiparea si pregatirea pentru imprevizibilul de la urmatoarea curba etc.
Ulterior, Klaus Meleander a aplicat acelasi concept si in realitatea de business, dand nastere unor programe de training bazate pe simulari. Astazi, programele concepute de el au devenit predominante ca forma de invatare in cateva sute dintre marile companii ale lumii.
Avantajele trainingului prin experienta
1. invatarea accelerata.
Oamenii invata mai repede intr-un mediu care imita realitatea de business si ii determina sa traga propriile concluzii. De obicei, participantii trec pe parcursul unei singure zile prin mai multe cicluri de invatare. Invata, aplica si vad rezultatele imediat. Apoi, o pot lua de la capat, gresind sau luand deciziile potrivite.
2. mediul sigur.
Principiul de baza este de a crea un mediu sigur si relaxat, care sa permita maximizarea invatarii. In simulari, participantii pot lua decizii pe care in mod normal nu le-ar lua si pot invata din ele. Aici pot gresi fara sa-i coste.
3. implicarea 100%.
In aceste programe, participantii sunt implicati total, o conditie esentiala in succesul invatarii. Trainingul este extrem de interactiv, este provocator, interesant si amuzant. De fapt, competitivitatea nativa si dorinta de a se juca garanteaza implicarea si permit digerarea complexitatii provocarii.
False conceptii despre invatarea experientiala
1. Experiential learning inseamna teambuilding.
Experiential learning nu inseamna treceri de rau pe coarda. Este un concept, un mod de a face training care se poate aplica in intelegerea oricarui subiect, pornind de la management strategic, marketing, vanzari si pana la teambuilding.
2. Simularile nu sunt serioase, sunt doar niste jocuri.
Un trainer cu mare experienta in afaceri poate instrumenta un training traditional in cateva saptamani. Pentru a construi o simulare relevanta, prin care participantii sa ajunga la cunoasterea acelui subiect are nevoie de cel putin un an de eforturi. Desigur, rezultatul pare un joc, insa el este o sursa concentrata de cunoastere prin care participantii ajung la propria intelegere a subiectului.
In final, ar mai trebui sa spunem un lucru despre invatarea experientiala. Pana nu treci printr-o astfel de experienta, nu poti sa intelegi exact impactul ei. Mi s-a intamplat de multe ori sa particip ca observator la o simulare, fara a fi implicat. Insa abia cand am fost participant am inteles cu adevarat. De aceea, primul pas pentru a intelege in ce consta forta invatarii experientiale este sa o experimentati pe propria piele.