Fiecare angajat e diferit. Cum să vorbeşti pe limba lui
Deși ar trebuie să fie de la sine înțeles că relațiile interumane de la birou ar trebui să țină cont și de personalitatea angajaților, managerii nu și-au format încă un obicei din a se raporta la un angajat ca la un individ aparte. De cele mai multe ori, ei se adresează echipelor pe care le conduc ca unui întreg. Or, ca un angajat să fie eficient, el trebuie să primească informațiile pe limba lui.
Cum comunicăm în funcție de personalitate?
Csaba Racz, Senior Trainer și Managing Director la Siegel Eastern Europe, a explicat, pentru revista Cariere, că pentru a ne adresa fiecărui om cu care intrăm în contact în funcție de personalitatea lui, trebuie să cunoaștem semnalmentele fiecărui tip de personalitate. Iar aceste cunoștințe pot fi dobândite în cadrul formării profesionale. „Aici trebuie menționat că aceste 'tipuri' de regulă se referă la modul de comportament al angajaților la locul de muncă și nu descriu persoana cu totul”, a subliniat Csaba Racz.
Citește și Vrei să ai succes în carieră? Cu cine trebuie să te căsătorești
Siegel Eastern Europe lucrează cu 4 tipuri de personalități – reflexiv, afectiv, senzorial și intuitiv.
Tipul reflexiv este receptiv la comunicarea directă și la obiect, reacționează bine când discuția este purtată în termeni de rezultate și obiective și apreciază când persoana care-i vorbește este scurtă și nu-i mănâncă timpul. Tipul reflexiv nu reacționează deloc bine atunci când interlocutorul ezită sau este confuz, când se concentrează pe sentimente și când încearcă să preia controlul.
Tipul afectiv apreciază comunicarea și abordarea prietenoasă și sociabilă, acordă atenție când o discuție este distractivă și energizantă și se simt în largul lor când interlocutorul este deschis și flexibil. Afectivilor nu le plac rutina, să fie plictisiți cu detalii și să lucreze de unii singuri.
Pe de altă parte, dacă vrei să-i atragi atenția unei persoane de tip senzorial, încearcă să ai un discurs cât mai bine pregătit și mai detaliat, pune lucrurile în scris și lasă-l sa analizeze toate detaliile. Senzorialilor nu le place ca cineva să se apropie prea mult de ei și nici să fie luați în brațe, le displace când cineva este superficial cu subiectele importante și urăsc să le fie schimbată rutina fără să fie anunțați.
Oamenii care corespund tipului intuitiv apreciază când interlocutorul este răbdător și susținător, au ritm de muncă încet și lucrează cel mai bine când acest ritm le este respectat și când oamenii cu care lucrează se pliază pe modul lor de lucru. Intuitivii mai apreciază când le este cerută părerea și li se dă timp să răspundă. Pentru că, de regulă, intuitivii sunt persoane bune, le displace când cineva încearcă să profite de natura lor, când sunt împinși să ia decizii ripite și surprizele de ultimă oră.
Cum să identificăm personalitatea și cum să ne adăptăm în funcție de ea
Și Ciprian Moga, Partner, International Process Consulting, a declarat pentru revista Cariere că, în zilele noastre, managementul trebuie să fie adaptat în funcție de fiecare persoană în parte pentru că individualitatea fiecărui membru își pune amprenta asupra performanței echipei. Ciprian Moga, care este totodată și trainer certificat PCM, povestește că, dintre instrumentele de management al performanței echipelor folosite în experiența lui de consultant, cel mai eficient este Process Communication Model. Modelul, pus la punct de psihologul american Taibi Kahler în colaborare cu NASA, identifică șase tipuri de personalitate, fiecare cu caracteristici, factori motivatori și nevoi de comunicare specifice: Promotor, Perseverent, Gânditor, Empatic, Imaginator și Rebel.
„Concret, Process Communication ne învață să identificăm personalitatea interlocutorilor noștri și să ne adaptăm comunicarea în funcție de această personalitate. Cu rezultate excelente în ameliorarea relațiilor între angajați, creșterea motivației, reducerea fluctuației de personal, calitate superioară a relațiilor cu clienții, coeziunea echipelor”, a dăugat trainerul.
Citește și Arta vorbitului în public: Apelează la emoţie, spune poveşti, respectă-ţi audienţa
Potrivit lui Ciprian Moga, comunicarea managerială se poate încadra în 4 registre: transmiterea de ordine, schimbul de informații, grija față de celălalt și glumitul cu celălalt. Despre ultimele două spune că sunt arhicunoscute în companii pentru că datează de la începuturile organizațiilor de orice fel.
Iată instanțele celor 4 tipuri de registre, explicate de Ciprian Moga:
a. Process Communication a demonstrat însă că transmiterea de ordine (comunicarea directivă) este confortabilă doar pentru puține persoane: tipurile de personalitate Promotor (5% din populație) și Imaginator (10% din populație). Restul de 85% din populație detestă acest mod de comunicare și uneori chiar reacționează negativ, cu comportamente distructive care afectează performanța, în special persoanele care prețuiesc mult gândirea și logica. Promotorii sunt, prin esență, persoane de acțiune, care vorbesc puțin și acționează mult, care doresc rezoluții rapide și rezultate generoase pentru ei și care să îi facă vizibili. Comunicarea directivă le conferă siguranța că „nu se bate apa în piuă” și „things happen”. Imaginatorii sunt persoane retrase, iubitoare de singurătate și reflecție. Comunicarea directivă este o necesitate pentru ei pentru că le conferă direcție și sprijin în decizie.
b. Schimbul de informații (comunicarea informativă) este apreciat doar de o treime din populație, formată din așa-numiții Gânditori (25%) și Perseverenți (10%). Promotorii au o reală problemă cu acest mod de comunicare și adeseori îi regăsim în conflict cu Perseverenți și Gânditori. Gânditorii sunt confortabili în registrul gândirii, apreciază logica, responsabilitatea, stăpânirea timpului și consideră că aceste lucruri pot fi realizate doar printr-un schimb detaliat de informații, transmise în mod transparent, democratic. Perseverenții sunt persoane ale principiilor și valorilor, apreciază lucrul bine făcut, calitatea, implicarea, credința și au nevoie să schimbe opinii, credințe judecăți. Cu siguranță, democrația a fost inventată de Perseverenți, pentru că ei au nevoie în comunicare de un forum deschis în care să își expună opiniile și să le dezbată. „Observați că până acum am acoperit doar la 50% din populație – folosind formulele 'clasice' de comunicare”, a precizat Ciprian Moga.
c. Grija față de celălalt este apreciată de altă treime de populație, de Empatici (30%). Empaticii percep lumea prin filtrul sentimentelor și al relațiilor, singurele lucruri care contează pentru ei. Sunt persoane sensibile la sentimentele celorlalți, dăruite cu grijă și înclinație pentru armonie, iar în comunicare au nevoie să fie acceptate necondiționat. Altfel spus, să primească încontinuu semnale că sunt iubite și apreciate. De exemplu, unui Empatic i se pare natural să ii faci o solicitare în felul următor „Mă bucur să te văd!”, „Arăți excelent astăzi, haina asta îți vine foarte bine!”, „Luăm o cafeluță împreună?” și ulterior, după discuții amicale, „M-aș bucura tare mult să preiei tu conducerea proiectului cutare”.
d. Glumitul cu celălalt (comunicarea ludică) este absolut necesar pentru Rebeli (20% din populație). Este o comunicare care îi pune în mare încurcătură pe Imaginatori și îi poate obosi pe Gânditori și Perseverenți. Rebelii sunt spontani, creativi și adoră să se joace chiar făcând lucruri serioase. Au nevoie în permanență de contact ludic, și sunt specialiști în exprimarea spontană a sentimentelor.
„Iată, deci, 4 registre de comunicare, și nici unul 'câștigător', per ansamblul populației. Din acest motiv, managerii trebuie să stăpânească toate aceste patru moduri de comunicare și să le alterneze în funcție de tipologia interlocutorilor lor”, subliniază trainerul.
Așadar, niciun manager nu poate cere rezultate bune echipei pe care o conduce dacă nu face toate efoturile posibile pentru a avea o comunicare eficientă cu angajații lui.