Fereastră spre viitor
„Din două una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc!, dar atunci să se schimbe pe ici, pe colo, şi anume în punctele… esenţiale… Din această dilemă nu puteţi ieşi… Am zis!” Caragiale, prin intermediul lui Farfuridi, enunţa în secolul trecut, cu un întortocheat umor, o mentalitate ce persistă şi astăzi.
Prima pornire este de a opta pentru ceea ce ne este familiar sau care sună cunoscut. Este vorba despre acel „ceva” care ne-ar oferi sentimentul de siguranță, tot mai greu de găsit în ultima vreme, atât acasă, cât și la locul de muncă. Poate că încă ne este greu să ieşim din obişnuinţe, din zona de confort…
S-au schimbat aşteptările
În trecut, erai considerat expert după mulți ani de muncă și abia atunci căpătai respect și încredere din partea colegilor. Era un mers clar al lucrurilor: te angajai ca începător, învățai de la experți, apoi, încet-încet, ajungeai şi tu un senior în domeniu. Puteai să înveți repede, însă nu puteai să treci peste etape. Nu erai recunoscut decât după timp și rezultate (în această ordine). Astăzi, nu mai contează câți ani ai și prin ce etape ai trecut. Se așteaptă de la tine valoare, adaptare, curiozitate.
Statisticile sunt clare: numărul șomerilor a fost și încă este în creștere în majoritatea țărilor dezvoltate. Acești oameni își vor găsi totuşi un loc de muncă, la un moment dat. Cel mai probabil însă, este ca ei să fie nevoiţi să învețe să facă altceva, complet diferit faţă de ceea ce au făcut sau de ceea ce au învăţat să facă până atunci. Au nevoie de noi abilități.
Acum douăzeci de ani, unii oameni încă se angajau plecând de la ideea că vor ieși la pensie din același loc de muncă. În prezent, un CV cu mai puţin de un an petrecut în diverse companii ridică semne de întrebare. Cerem deschidere, adaptare şi creativitate, însă evaluăm după valori depăşite.
De ani buni, proaspăt absolvenții simt din partea companiilor presiunea cerințelor legate de experiența în muncă. Diploma de licență nu mai are nici pe departe aceeași greutate pe care o avea acum treizeci de ani. Contează ceea ce știi să faci și mai puțin ceea ce ai studiat. A avea o diplomă de studii în ziua de azi nu mai este o garanție a cunoștințelor, a abilităților sau a calității. Informația este disponibilă tuturor celor care sunt interesați. Tot ceea ce îți trebuie este timp, dorință și o conexiune bună la internet.
Competitivitate, comunicare, diversitate
Pe de o parte, legătura dintre muncă și răsplată a devenit din ce în ce mai strânsă. Dacă ai rezultate bune, primești ceva în schimb, fie că este vorba despre bani, fie că este vorba despre alte avantaje în cadrul companiei. Contribuţia la atingerea obiectivelor este in prezent singura valoare recunoscută cu adevărat.
Pe de altă parte, competitivitatea nu a fost niciodată mai acerbă ca acum. Concurenții nu mai sunt doar cei de pe piața locală. Oricine are abilitățile căutate îți este concurent.
Comunicarea este cuvântul de ordine când vine vorba despre muncă. Locul geografic încetează să mai fie o problemă. Avem la dispoziție tehnologia care să susțină munca din orice colț al lumii pentru multe dintre companiile care îşi deschid porțile și vor acest lucru. Dacă înainte, atunci când era vorba despre job, prima întrebare era „Unde?”, acum ea nu mai e relevantă. „Unde?” a devenit „De unde?”. Există platforme virtuale, cloud-uri – „entităţi” care susțin excelent colaborarea între membrii unei echipe care se află în locuri la mii de kilometri distanță.
Diversitatea este un alt element important de luat în calcul. Echipele formate din membri din mai multe ţări sau chiar continente au avantaje:
- productivitate crescută – lucrează aproape 24 de ore, ţinând cont de diferenţa de fus orar;
- au perspective variate asupra lucrurilor, datorită culturilor din care provin, ceea ce facilitează apariţia unei game bogate de soluţii.
Când vrei mai mult, cauţi mai mult
Abilitatea cea mai căutată în momentul de față este cea de inovaţie. Dacă vrei să rămâi şi să munceşti mult timp în aceeaşi companie, e nevoie să vii cu soluții noi. Nu o dată. Nu de două ori. Ci tot timpul. Este nevoie de o nouă mentalitate a angajaţilor. Starea de confort căutată de mulţi începe să fie amintirea unui vis frumos. Iar acesta este doar începutul.
Următorul pas pentru companiile în căutare de inovație este „crowdsource”. Adică împărțirea sarcinii în subsarcini și alocarea acestora către mai mulți oameni, pentru a putea maximiza creativitatea noilor soluții.
Viitorul spune sus „servicii la cerere”. Dacă avem nevoie de un instalator sau de un electrician, cerem o recomandare şi ajungem la unul dintre ei. Nu vom angaja un electrician cu un contract pe perioadă nedeterminată doar pentru că, din când în când, o să avem nevoie de el. Nimeni nu va mai garanta un loc de muncă până la pensie. Contractul pe perioadă determinată nu mai este o excepţie, a început să devină regulă.
Cum arată viitorul? Oameni din toată lumea, cu abilităţi diferite, care vor lucra la un proiect comun, pentru o companie. Pentru un timp. După care fiecare va merge mai departe către un alt proiect, alături de alţi oameni. Şi tot aşa.
Cum ne putem pregăti? Plecând de la mentalitatea că, peste zece ani, este posibil să facem cu totul altceva decât acum. Şi, pentru a putea oferi o plusvaloare, e nevoie de noi şi noi abilităţi. De o curiozitate continuă şi de o dorinţă de cunoaştere nelimitată.
Irina Doiciu este consultant Trend Consult Group
Articol preluat din Revista Cariere de octombrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici