Exista invatare dupa scoala?
“Cum facem sa mai invatam si dupa licenta, dupa disertatie, dupa teza de doctorat? Nu o data, nu de doua ori… ci tot timpul! Exista invatare dupa scoala?” Raspunsul este da, daca avem o tinta profesionala. Sau un plan.
Oriunde ne-am afla pe parcursul profesional – intr-o organizatie, pe cont propriu, in tara sau in lume – “CPD – Continuing Professional Development” inseamna “planul meu de crestere profesionala”. Noi suntem in masura sa raspundem la intrebarile “Unde mi-as dori sa fiu in 2012 sau in 2020?”, “Ce ar trebui sa fac / sa invat pentru a ajunge acolo?”, “Cum monitorizez propria invatare?”.
In timpul intalnirii am lucrat pe trei ateliere un studiu de caz real – acoperirea decalajului de dezvoltare a angajatilor companiei Orient Express. Intrebarile nascute in jurul acestui subiect nu sunt de mare noutate pentru dumneavoastra (cei care ne cititi) sau pentru invitatii nostri. Poate nici raspunsurile nu sunt atat de noi (sau dificil de obtinut). Noutatea este ca nimeni altcineva in afara de noi nu poate sa actioneze catre raspunsuri. In pregatirea studiului de caz am prezentat participantilor un instrument de lucru util in monitorizarea invatarii – Portofoliul Profesional, care cuprinde:
- Descrierea calificarilor si a recunoasterii profesionale obtinute
- Proiecte realizate
- Evenimente (lista evenimentelor la care am participat si rolul avut – participant/invitat/vorbitor)
- Relatii de coaching
- Relatii de mentorat
- Lecturi (publicatii, articole, carti).
Am trecut apoi la urmatoarea intrebare “Ce rol are organizatia in ecuatia invatarii?” Tot ce este in jurul nostru ne sprijina (sau nu) cand vine vorba de invatare. Daca dupa ce ai invatat ceva sau ai deprins abilitati noi ai spatiu de “joc” si sprijin pentru a le exersa si a le practica, atunci lucrurile se sedimenteaza si se pastreaza. Daca nu, s-ar putea sa pierzi ce ai invatat si sa pierzi si dorinta de a mai invata in acelasi stil sau in acelasi loc.
O organizatie frumoasa, permisiva invatarii e deschisa la nou, flexibila, orientata catre oameni si dezvoltarea lor, dispusa sa isi asume riscuri (controlat) si ferma cand vine vorba de standarde de calitate pentru clienti (interni si externi).
Am concluzionat impreuna cu participantii la eveniment (specialisti in Learning&Development, practicieni si manageri de HR, consultanti, furnizori de training) ca responsabilii de propria dezvoltare profesionala suntem chiar noi.
Invatarea continua e un parcurs care incepe cu intelegerea rolului nostru in organizatii (in proiect) si cu explorarea oportunitatilor de crestere profesionala; trece prin cererea de competenta de pe piata muncii, care o valideaza si este sprijinit de managerii de linie, ca in studiul de caz Orient Express.
“Stiu ce stiu, dar stiu si ce nu stiu… asa ca ma apuc sa invat sau sa experimentez.”
Grupul Shaping the Future of HR a fost initiat in 2009 pentru a contribui la studiul cu acelasi nume condus de CIPD – intre anii 2009-2011. Este primul grup international din acest proiect si isi dedica intalnirile reproiectarii rolului functiunii de resurse umane in Romania si in lume.
Autor: Gabriela Solomon
Learning Manager