E(xcelenta in)-LEARNING
Ce-ar fi daca munca noastra ar ajunge sa poata fi facuta foarte bine si fara noi. Ar fi ironic, nu? Poate ne-am dorit de multe ori asta, dar acum nu mai suna asa interesant. Vom ajunge dintr-un rol principal sa facem figuratie? Nu neaparat, dar putem avea foarte bine rolul de Guest Star. Asa suna mai tentant, nu?
E-learning (E de la electronic, sau, daca vreti, de la experimental, extraordinar, entertaining learning) acest produs al tehnologiei moderne se refera pe scurt la procesul de invatare prin intermediul calculatorului. Ca si alte surate de-ale sale (e-banking, e-commerce), e-learning-ul a fost primit cu scepticism, ba chiar respins intr-o prima faza. Aceasta prima faza incepea in anii 1990, o data cu aparitia CBT (Computer-Based Training), care insa nu era suficient de interactiv si nu folosea destule unelte multimedia. Iar ideea de a inlocui invatarea traditionala, cu binecunoscuta sala de curs, cu colegii si profesorii/trainerii aferenti, parea la inceput de-a dreptul ridicola. Temerile pareau justificate: vom ajunge sa nu mai comunicam decat cu calculatorul (daca asta se poate numi comunicare), sa pierdem singurul aspect al invatarii apreciat de toata lumea: interactiunea cu oamenii. Dar, in ciuda unui inceput deloc promitator (sau poate tocmai de aceea), initiatorii
e-learning-ului nu s-au lasat, au crezut in continuare in idee si au gasit solutii pentru toate obiectiile:
- Va e teama ca se plictisesc cursantii? Sau ca le vine greu sa se descurce in paienjenisul informatiilor? Nimic mai simplu: vom utiliza multe materiale audio-vizuale, vom concepe un design atractiv, vom asigura acces usor la resurse.
- Credeti ca isi vor pierde motivarea pe parcurs? Nu vor fi singuri: va putea exista un facilitator, un instructor care sa urmareasca intreg procesul si sa incurajeze cursantii sa lucreze.
- Nu vom putea evalua progresul? De ce nu? Putem programa rapoarte care sa indice timpul petrecut de cursanti pe material, putem include teste/quizzes/practica.
-
Dar, acum e-acum: cum suplinim lipsa comunicarii fata in fata? Nimic mai simplu! Avem doua variante:
- fie organizam clase virtuale, care sa functioneze pe acelasi principiu ca cele reale (cu proiecte, teme, study groups), dar unde comunicarea se va face on-line prin email, chat etc.;
-
fie nu o suplinim deloc, adica apelam la <
> (o varianta ce imbina e-learning-ul cu invatatul traditional, in sala de curs).
Conform unor studii din 2006 efectuate de Camera de Comert si Industrie din Paris, 89% dintre companiile franceze care investesc in formarea angajatilor utilizeaza si e-learning. In SUA, in urma unei analize a pietei de training, a reiesit ca "blended learning" se situeaza pe primul loc in topul cerintelor clientilor corporate.
Si totusi, de ce e-learning?
- Pentru ca economisesti bani: amintiti-va cata energie, timp si bani se cheltuiesc pentru a organiza o sesiune de training: logistica, agreerea programului de catre toata lumea etc. Toate aceste griji nu vor mai exista; in plus, cursantul poate reveni oricand asupra materialelor ca sa le aprofundeze, un lux pe care nu si-l poate permite in cazul training-ului clasic.
- Pentru ca este flexibil ca timp si loc: angajatii nu mai sunt constransi de o data si o ora fixa, ei isi pot organiza singuri timpul in asa fel incat sa poata urma cursul.
- Din punct de vedere pedagogic, fara a minimaliza in nici un fel pregatirea vreunui trainer, e-learning-ul permite accesul la resurse mult mai vaste, se adreseaza mai multor simturi (vizual, auditiv) ceea ce duce la un grad sporit de implicare a studentului; putem spune chiar ca experienta in sine este mai intensa.
Dar ce traininguri sunt compatibile cu e-learning?
Unele voci sustin ca doar cele pentru insusirea unor abilitati tehnice, nu si cele de soft skills. Rezultatele din strainatate dovedesc contrariul. Se poate face training on-line, care da rezultate, si pentru abilitati de leadership sau de prezentare. Bineinteles, in combinatie cu metode traditionale, de preferat prin blended learning. Daca vrei sa inveti sa montezi un motor sau chiar sa vorbesti engleza de business, e-learning-ul este o solutie demna de luat in seama. Multa vreme, limbile straine erau considerate ca facand parte din categoria training-urilor dependente de instructor si de metode traditionale. Dar daca ar fi posibil sa facem un program suficient de interactiv incat sa permita exersarea unei conversatii fara prezenta unui profesor, atunci poate am vedea lucrurile altfel. Ei bine, este posibil. La compania franceza Auralog care are 20 de ani de experienta pe piata de training online de limbi straine, o echipa de ingineri s-a aliat cu o echipa de pedagogi, si, impreuna, au conceput un program numit TELL ME MORE(R).
De ce este TELL ME MORE(R) deosebit?
In primul rand, pentru ca este singurul program de training online din lume ce foloseste recunoasterea vocala. Mai concret, poti face exercitii de vorbire fara sa ai nevoie de un profesor. De asemenea, pentru ca exercitiile sunt adaptate diferitelor stiluri de invatare (dialoguri, exercitii de pronuntie pentru cei amatori de experimente; imagini, puzzles pentru vizuali; fisiere cu explicatii gramaticale sau note culturale pentru cei analitici); toate lectiile sunt interactive si se bazeaza pe principii de invatare pentru adulti. TELL ME MORE(R) este utilizat de peste 5 milioane de clienti la nivel mondial si este folosit, in fiecare zi, in peste 10.000 de institutii academice si companii. Printre cei mai importanti clienti ai Auralog, la nivel international, se afla GlaxoSmithKline, Toyota sau ExxonMobil. Incepand cu aceasta toamna, Interact a dezvoltat un parteneriat cu Auralog si, sub numele de Surfing Business English, va oferi in Romania solutiile de training online ale companiei franceze.
In concluzie, e-learning in contextul unui program de lucru incarcat nu mai este o utopie. Nu mai trebuie sa alegem intre dezvoltarea profesionala/personala si sarcinile zilnice. Le putem avea pe toate. In ritmul nostru, in limitele impuse de noi. Tehnologia lucreaza in favoarea noastra. Trebuie doar sa stim sa profitam.