Eul individual și social…
IDENTITATEA unei persoane poate fi definită ca sumă a rolurilor pe care acesta le „joacă” pe parcursul vieții, situații în care se cere sau se asteaptă de la tine asumarea unor responsabilități specifice fiecărui rol în parte: copil, prieten, părinte, soț, angajat, angajator, partener de viață sau de afaceri…
Fiecărui rol i se atribuie o mască, o sumă de particularități ce definesc și totodata construiesc rolul respectiv.
Se spune că identitatea este masca oficială a fiecăruia dintre noi.
EU-l rămâne după ce am dat la o parte toate măștile conjuncturale și am rămas doar noi înșine, cu emoțiile și trăirile aferente, cu întrebările și răspunsurile despre locul și rostul existenței noastre!
În filozofie, definirea identității pornește de la demersul celui care se îndoia de tot și de toate, Descartes, cu renumitul său principiu Dubito, ergo cogito; cogito, ergo sum: cel care cugetă că se îndoiește, trebuie să existe!
O abordare diferită vine de la Hegel, care spunea că un spirit devine coștient când întalnește un alt spirit și atunci începeo luptă pentru dominație, care duce la stăpânire și la sclavie.
Nietzche duce ideea mai departe, formulând atomismul sufletului, în sensul definirii acestuia ca rezultat al unei interacțiuni de forțe, el fiind supus unei continue schimbări.
Pe aceeași direcție merge și Heidegger: moartea permite oamenilor să aleagă dintre sensurile construite social în lumea lor și să își îmbine o identitate finită din infinitatea sensurilor.
Toate demersurile filozofice au în comun ideea de definire a identității prin raportarea la EU, la individualitate și nu la colectivitate, la relația dintre indivizi.
Bertrand Russell spunea că „identitatea nu poate fi o relaţie pentru că, atunci când se afirmă o identitate, nu dispunem decât de un singur termen, în timp ce o relaţie necesită doi termeni. Şi astfel, se poate obiecta, identitatea nu poate reprezenta nimic anume: în mod evident, doi termeni nu sunt identici, iar un singur termen nu ar putea să fie, căci cu ce ar fi el identic? Totuşi identitatea trebuie să fie ceva anume.”
În sens psihologic, IDENTITATEA depinde în mod direct de o multitudine de elemente ce vizeaza raportarea la sine ca și prim produs psihic: reflexia individualității biologice în plan psihic.
Din acest punct de vedere putem defini identiatatea ca personalitate, înțeleasă ca totalitate de trăsături morale și/sau intelectuale proprii unei persoane, prin care aceasta se individualizează.
Astfel, primul element care contribuie la conturarea personalității este imaginea, care poate fi de sine, felul în care o persoană se percepe, precum și imaginea proiectată: felul în care vrea să fie percepută în mediul înconjurător.
Stima de sine este înțeleasă ca o apreciere a propriilor valori sau repere. Este, totdată, raportul dintre succesele obținute și aspirațiile sau pretențiile inițiale.
Cel de-al treilea element este individualitatea, în sensul particularităților ce ne diferențiază de ceilalți indivizi.
Astfel, identitatea este suma trăsăturilor individuale, ce se materializează sau devin vizibile în relațiile sociale.
Definirea tipurilor de personalitate are în vedere două componente fundamentale: temperamentul și caracterul, diferența dintre ele este că unul se moștenește genetic în timp ce al doilea se dobândește, fiind rezultatul experiențelor trăite pe parcursul vieții.
Există 4 tipuri de personalitate ce corespund modului în care gândim, simțim și ne comportăm sau reacționăm la diverși stimuli.
Personalitatea sangvinică este descrisă de spontaneitate, optimism, energie canalizată spre a descoperi, gândire flexibilă, curiozitate. Sangvinicii sunt apreciați pentru forța sau energia pe care o investesc în acțiunile lor.
Personalitatea de tip flegmatic este caracteristic oamenilor cu aptitudini sociale, a celor care sunt empatici, având capacitatea de a-și exprima sentimentele și a citi alte persoane după expresiile feței și limbajul corpului. Flegmaticii sunt persoane care știu să se facă plăcute și apreciate.
Personalitatea colerică este specifică indivizilor centrați de atingerea obiectivelor propuse, a oamenilor care se exprimă direct și fără menajamente. Colericii sunt cei care elaborează strategii, găsesc soluții, procesează informații fără a le trece prin filtrul afectiv.
Personalitatea melancolică este definitorie pentru persoanele calme, reținute în exprimare sau manifestare, care se subordonează normelor sau convențiilor sociale. Melancolicii sunt indivizi apreciați pentru loialitatea lor, precum și pentru predictibilitatea acțiunilor lor.
Când vorbim despre IDENTITATE ne referim la cea individuală, a fiecărei persoane în parte și la cea socială, culturală sau națională, din punctul de vedere al apartenenței la un grup.
La nivelul individului, identitatea proiectează MISIUNEA fiecărui individ, iar la nivel social, identitatea slujește VIZIUNEA.
Din punct de vedere sociologic, termenul de IDENTITATE este pus în corelație cu conceptele de comportament și de rol social.
Sunt 4 tipuri de comportamente:
Pasiv, caracterizat prin lipsa de control asupra propriei vieți, evitarea asumării responsabilității asupra sentimentelor sau acțiunilor demarate și stima de sine scăzută.
Agresiv, definit de exprimarea directă, uneori necorespunzătoare, a propriilor nevoi, analizarea situațiilor în termeni de câstig – pierdere, impunerea punctelor de vedere și stima de sine mare, uneori exagerată.
Pasiv – agresiv, specific indivizilor care manipulează cu ușurință, care își schimbă atitudinea în funcție de context sau de interes, a celor care au o stimă de sine scăzută, dar mascată.
Asertiv, caracteristic persoanelor deschise, comunicative, ce pun în balanță atât propriile interese, cât și pe ale celor din jur. Sunt indivizi empatici care au și proiectează încredere în sine, în propriile valori, fără a le estompa pe ale celorlalți. Are o stimă de sine apreciabilă și își asumă răspunderea pentru acțiunile sale.
Definirea EU-lui este o provocare continuă. Este un proces în care fiecare răspuns generează alte câteva întrebări.
Între A FI CINEVA sau CEVA, principala sarcină din viața unui om este să se nască, să devină ceea ce îi permite potențialul. Cel mai important produl al efortului său este propria PERSONALITATE.
Mimi Necula
Trainer comunicare verbală şi nonverbală