Ești pregătit pentru Transformarea Digitală?
Zilele în care directorii se întrebau dacă și în ce măsură, ei și afacerile lor vor fi afectate de transformarea digitală, au dispărut o dată pentru totdeauna. Un sondaj realizat recent de Vienna University, la care au răspuns 2.800 de directori generali de top din Austria și Germania, a dezvăluit că 77% dintre aceștia consideră digitalizarea ca fiind de departe cea mai semnificativă tendință care are un efect asupra businessului lor.
Așa că astăzi, fiecare director este prin definiție un director digital. Întrebarea crucială pentru viitorul afacerilor va fi: Cum pot ei să se transforme în „întreprinderi digitale" cât mai repede și cât mai eficient posibil? Cheia pentru a răspunde la această întrebare este leadershipul digital. Și leadershipul digital poate fi învățat chiar și de către cei care nu aparțin generației de nativi digitali.
Piramida aptitudinilor directorilor digitali
Cu scopul de a obține o înțelegere detaliată a provocărilor actuale, precum: digitalizarea, globalizarea, schimbarea demografică și progresele tehnologice, am avut discuții nenumărate cu experții și clienții noștri. Aceasta ne-a permis să identificăm trei aptitudini pe care fiecare director digital trebuie să le aibă. Gândiți-vă la concept ca la o piramidă”.
Pentru a începe – și aceasta este baza piramidei – , directorii trebuie să dezvolte o înțelegere strategică a noilor reguli ale pieței, de exemplu, ei trebuie să înțeleagă ce tendințe economice sunt factori determinanți ai transformării digitale și ce dogme și legi familiare de afaceri trebuie să fie puse cu totul sub semnul întrebării.
Următorul pas se concentrează pe un leadership la 360. Mai exact, este vorba despre furnizarea de experți tineri, creativi și digitali, care servesc ca mentori, și despre echipa de management tradițională și consacrată cu o conducere flexibilă de zi cu zi într-un mediu organizațional marcat de deschidere. În vremuri de incertitudine considerabilă și de schimbare, afacerile trebuie să implementeze forme speciale de organizare și metode speciale de a face lucrurile care să le permită să se focuseze pe clienții lor și să opereze într-o manieră extrem de interconectată, agilă și experimentală.
În vârful piramidei găsim inovație și strategie: Cum se pot asigura directorii că modelele de business sunt dezvoltate astfel încât să asigure nu numai profitabilitate pe termen lung, ci și faptul că clienții interacționează constant cu organizația prin touchpoint-uri digitale și că produsele și serviciile sunt elaborate în mod colectiv, printr-un proces de co-creație?
Cea mai mare provocare cu care se confruntă directorii este să reinventeze în mod continuu organizațiile lor. Pentru a putea să facă acest lucru, ei au nevoie nu numai de o mentalitate specifică, dar și de un know-how special astfel încât să poată naviga rapid și cu succes printr-un mediu volatil, nesigur și complex în timp ce conduc un grup de persoane diverse care nu sunt angajați tipici, incluzând soloprenori, liber profesioniști și foști membri ai personalului.
Opt pași pentru a reuși o transformare digitală de succes
În ziua de azi, toți directorii știu că transformarea digitală le afectează organizațiile. Pe ceea ce WU Executive Academy pune un accent deosebit în timpul programelor sale, care de asemenea se adresează problemei transformării digitale, este cum să și punem în practică. În colaborare cu Martin Giesswein, expertul austriac de leadership digital, WU Executive Academy a lansat recent un program de opt pași conceput pentru a-i ghida pe directori prin procesul de transformare. Înainte de toate, este nevoie ca directorii să conștientizeze această transformare:
(1). De ce este necesar pentru organizație să se schimbe și care ar trebui să fie poziția? Următorul pas este construirea scenariului;
(2) De exemplu, folosind diferite metode pentru a face efectele trecerii în paradigme tehnologice și economice tangibile și să pună strategia într-un context;
(3) Este procesul de transformare ales conform cu strategia corporatistă? După aceasta, investiția care are un capital de risc (sau corporate venturing);
(4) Urmărește să aducă inovație organizației, de exemplu, prin implicarea unor start-up-uri în procesul de transformare. Desigur, organizația are nevoie să se supună unei transformări tehnologice
(5) … și culturale;
(6) Care este cu siguranță cea mai mare provocare. Transformarea într-o organizație digitală nu poate reuși dacă procesul nu este acompaniat de comunicare internă și externă continuă;
(7). De-a lungul călătoriei de transformare, există un ciclu de repetare: Toți pașii sunt reevaluați în mod repetat și, la sfârșit, are loc
(8) … o revizuire generală finală.
Acești opt pași s-au dovedit a fi o formulă de succes pentru a permite directorilor să realizeze transformarea digitală în cadrul organizațiilor lor în termen de 12 luni.
Dr. Astrid Kleinhanns-Rollé este Director General la WU Executive Academy