EMBA-ul, o prioritate pe agenda oricărui lider
În cei 18 ani de experienţă profesională şi doi ani de EMBA, Alina a învăţat să-i pună pe oameni pe primul loc şi să promoveze colaborarea între echipe. A înţeles că poate obţine cele mai mari satisfacţii şi cele mai bune rezultate împreună. Din 2013 s-a înscris în programul de Executive MBA, specializarea General Management, decizie pe care a luat-o destul de repede, în urma unei sesiuni de coaching.
Studiile în finanţe, project management, marketing, management, leadership, coaching şi mai ales cursurile de MBA au ajutat-o pe Alina să înţeleagă mai uşor cauzele, să găsească mai rapid soluţii creative, să pună în valoare fiecare membru al echipei şi să descurajeze competiţia internă şi agresivă din organizaţie.
Cursuri cu viziune
A studiat Relaţii Economice Internaţionale la ASE şi s-a dezvoltat în familia Connex-Vodafone încă din 1997 ocupând diverse roluri de previzionare şi administrare de bugete, cost control, marketing şi management de proiecte. În paralel, a urmat cursurile de Project Management şi limbi străine şi a studiat la ACCA.
În 2007 s-a alăturat echipei de marketing din Vodafone, unde a contribuit la repoziţionarea portofoliului de servicii pentru clienţii. Tot în aceeaşi perioadă am absolvit cursurile de marketing ale Chartered Institute of Marketing din Marea Britanie, calificându-se între primii 10% absolvenţi la nivel global.
Cursurile unui EMBA erau pe lista de priorităţi a Alinei Drăgănescu. A ales cursurile Universităţii din Sheffield pentru că-i oferea un program flexibil şi îi permitea să lucreze şi să studieze, simultan. „Săptămânile rezidenţiale, petrecute în UK, în Sheffield şi în Grecia, la Salonic, au fost ca nişte vacanţe din studenţie. Am petrecut mult timp împreună, discutând şi schimbând idei care ne-au apropiat foarte mult. I-am cunoscut cu acest prilej şi pe colegii noştri din Republica Moldova, Turcia, Albania, Bulgaria, Rusia şi Grecia. Vizitele la uzinele Range Rover şi Jaguar sunt memorabile, chiar dacă vremea nu a fost de partea noastră”, îşi aminteşte ea.
Motivul pentru care a ales să urmeze un EMBA a fost pentru că vrea să construiască un mediu de business care să ofere o alternativă viabilă tinerilor intelectuali pentru a rămâne în România. „În plus, pentru că mulţi tineri au plecat deja din ţară, viziunea mea este să ofer oamenilor în vârstă, rămaşi fără familii, un loc unde să poată petrece timp împreună şi unde să îşi îndeplinească visurile amânate sau pe care le-au considerat imposibile până atunci”, spune ea.
Provocări
În timpul primului an de studii, Alina a avut un regim de învăţare intens care includea participarea la cursuri pentru un weekend pe lună, studiu individual teoretic şi aplicarea teoriei în studii de caz particulare. Împreună cu trei colegi lucra la proiecte, uneori, şi până noaptea târziu. Ea și echipa din care făcea parte dezvoltau planuri de business viabil pentru startup-uri sau proiecte de consultanţă pentru o organizaţie din România.
Cea mai mare provocare a venit în anul doi de studiu, îşi aminteşte Alina, când într-o vineri după-amiază, CEO-ul unei companii din România, prezent la curs, a vorbit despre modelul de business şi provocarile cu care se confruntă. Până duminică după-amiaza, Alina şi echipa ei trebuiau să pregătească un raport scris cu soluţii reale pentru a accelera creşterea organizaţiei.
„Provocarea cea mai mare a fost să facem asta în timp record, organizând munca în echipă cât mai eficient, pentru că am avut la dispoziţie doar două nopţi şi o zi pentru a finaliza acest proiect de consultanţă. Duminică la prânz eram complet epuizaţi, dar fericiţi, fiindcă am finalizat la timp şi am găsit câteva idei valoroase pentru a ajuta creşterea acelui business”, mai spune ea.
Dezavantajele programului
Alina îşi aminteşte că a cerut posibilitatea de a rezolva mai multe cazuri reale, de a lucra mai mult în timpul cursurilor şi de a avea parte de mai multă interactivitate. Pe viitor ea consideră că o mai bună comunicare, adaptarea şi personalizarea mesajelor transmise în funcţie de nevoile studenţilor din fiecare echipă ar aduce multe avantaje programului.
De asemenea, mai crede ea, „organizarea unor sesiuni deschise, cu public, în care studenţii să prezinte concluziile temelor lor i-ar ajuta în dezvoltarea unor abilităţi de prezentare, importante pentru orice manager sau antreprenor.”
Bune practici aplicate în companie
Cursanţii unui program EMBA au parte de revelaţii în timpul celor doi ani de studiu. Un exemplu pe care şi-l aminteşte Alina este un studiu detaliat pe care l-a făcut chiar după primul modul, cel de Organizational Behaviour, pentru care şi-a ales ca temă: Impactul culturii organizaţionale asupra performanţei financiare pe termen lung.
Concluzia studiului a fost că organizaţiile caracterizate de o cultură bazată pe colaborare sunt mai performante şi dezvoltă un business sustenabil pe termen lung. Absolventa de EMBA a primit confirmarea acestui principiu la doi ani de când a început să-l promoveze intern. „Un alt exemplu se referă la noi modele de business bazate pe antreprenoriat social pe care le-a descoperit în discuţiile cu profesorii de EMBA şi a căror adopţie în România ar fi mai mult decât necesară”, spune ea despre tema lucrării ei de dizertaţie pe care o studiază în prezent.
Atunci când este pusă în situaţia de a lua decizii importante, Alina a învăţat să analizeze cât mai obiectiv toate datele disponibile şi să caute soluţii alternative în literatura de specialitate, în jurnale academice sau studii credibile publicate recent. „În plus, privesc lucrurile în perspectivă, înţeleg şi anticipez mult mai bine impactul deciziilor mele sau ale colegilor asupra businessului şi am devenit mai eficientă în livrarea rezultatelor. În interacţiunile mele zilnice aplic principii care să aibă un impact pozitiv durabil asupra tuturor.”
Alina Drăgănescu este un lider care construieşte echipele crosfuncţionale, adică acele echipe în care oamenii se respectă unii pe alţii, îşi oferă suport şi feedback constructiv, au obiective comune şi modele care îi inspiră şi în care au încredere. Empatia şi înţelegerea problemelor personale o ajută să construiască relaţii pe termen lung. Ea e de părere că încrederea şi respectul faţă de munca celorlalţi ne ajută să facem lucruri care într-o corporaţie birocratică, ierarhică şi rece sunt aproape imposibil de realizat. Iar viziunea, pasiunea şi educaţia permanentă ne ajută să ajungem unde ne dorim, oricât de greu poate să pară uneori.
"Fiecare interacţiune personală determină o schimbare în noi şi în cei din jur. Suntem rezultatul acestor interacţiuni şi de aceea cred în colaborare ca bază a dezvoltării noastre ca profesionişti", crede Alina Drăgănescu.
Acest material a fost publicat în numărul 227 al Revistei CARIERE