Ei sunt dezvoltatorii de vieți virtuale
Când a ajuns la Ubisoft, era deja un mare fan al francizelor populare la vremea aceea: Prince of Persia, Splinter Cell, Raibow Six. A aplicat mai întâi pentru un post în testare, pe perioada verii, însă nu a fost selectat. Câteva luni mai târziu s-a angajat în producţie, ca programator. Când şi-a început cariera, avea deja „experienţă” de programare şi gaming: aproape zece ani de jucat şi şapte ani de programat intensiv (mai mult de opt ore pe zi) ca hobby, nu într-un mediu profesional şi organizat.
În curând va împlini zece ani în Ubisoft. În timp, a avut şansa de a lucra cu unii dintre cei mai talentaţi oameni din industria jocurilor, care l-au influenţat şi învăţat foarte multe. A avut ocazia să cunoască şi o parte dintre creatorii jocurilor care l-au inspirat. A călătorit mult şi chiar a lucrat în Montreal, la Splinter Cell: Conviction. Toate acestea i-au permis să se dezvolte şi să evolueze de la programator la lead programmer, apoi la producer, ca acum să conducă departamentul de producţie al Ubisoft.
Succesul marilor francize din industrie (Assassin’s Creed, FarCry, Ghost Recon) nu este deloc întâmplător. Este o combinație între ştiinţă, artă, dar şi un pic de inspiraţie şi noroc. „Faptul că vedem în fiecare an jocuri de succes care aduc inovaţie este până la urmă rodul muncii şi pasiunii dezvoltatorilor din toată lumea.”
Citește și: Reportaj. BLACK FRIDAY prin ochii obosiţi ai unui şef de magazin
În acest moment, cel mai mare brand al Ubisoft este Assassin’s Creed. La fiecare iterație lucrează mai bine de o mie de oameni şi majoritatea sunt români. Este drept că o mare parte provin din departamentul de testare, însă şi în producţie lucrează o echipă de aproximativ şaptezeci de dezvoltatori.
Ca fost programator, jocul de care se simte cel mai apropiat ca stil şi fantezie este Watch Dogs. Din acest motiv a fost extrem de încântat când a avut ocazia să lucreze la acest joc în Bucureşti, într-o echipă de cincizeci şi cinci de oameni, Cosmin fiind producător pe acest proiect. În curând se va lansa versiunea de Nintendo WiiU a Watch Dogs, dezvoltată integral de Ubisoft Bucureşti.
În general, ideile de a crea jocuri noi pot veni de oriunde. Însă e nevoie de mult mai mult decât de o idee bună pentru a realiza un produs de succes. În mod concret, departamentul central din Paris se ocupă cu validarea acestor idei şi transformarea lor în proiecte şi produse viabile. Desigur că fiecare studio de producţie încurajează, promovează şi susţine aceste idei şi oamenii care le propun.
Pornind de la viziunea iniţială, un joc este construit din mii sau zeci de mii de idei bune generate şi implementate în fiecare zi de fiecare om care lucrează la proiect. Echipa din România dezvoltă bucăţi importante din jocuri.
Designerii concep componentele jocului, artiştii creează lumea 3D şi elementele ei, iar programatorii le dau viaţă. În trecut, cu o echipă de cincizeci de oameni dezvoltau un joc întreg. Complexitatea jocurilor moderne înseamnă însă lumi de sute de ori mai mari şi un nivel de detaliu foarte bun. Desigur că rămân încă deschişi către experimentarea cu alte tipuri de jocuri, mai mici dar mai inovatoare sau pe platforme noi. Piaţa din România nu este încă suficient de mare pentru a justifica dezvoltarea de jocuri de consolă special pentru ea, însă există oportunităţi, spre exemplu: pe segmentul de online sau mobile gaming. De exemplu, Ubisoft Bucureşti a creat un joc tradus complet în limba română: ABBA: You Can Dance.
Dacă la momentul deschiderii studioului local în 1992, România era atractivă pentru investitori în special datorită costurilor reduse combinate cu un nivel de pregătire foarte bun în zona tehnică (de exemplu, modelare 3D sau programare), în acest moment avantajele ţării noastre sunt mai mult în zona de calitate şi cultură a performanţei – suntem competitivi chiar şi faţă de cei mai buni din domeniu pe anumite zone. Şcoala românească nu produce însă anumite tipuri de profiluri (de exemplu, lideri sau designeri) şi aici se investește pentru a asigura un proces continuu de formare, atât intern (cu angajaţii actuali), cât şi extern (spre exemplu, cu studenţii).
Hard and Soft skills
Industria jocurilor este specială, pentru că majoritatea oamenilor care lucrează în acest domeniu nu concep să facă altceva. În general, acesta este profilul celor care se angajează la noi. Acesta este un lucru pozitiv, dar uneori poate fi şi dăunător, deoarece deciziile şi realităţile de business nu sunt întotdeauna aliniate cu dorinţele creative ale echipelor. În cele din urmă, jucătorii au ultimul cuvânt de spus şi dezvoltatorii încearcă să le ofere cea mai bună experienţă.
Citește și: Oameni care ne inspiră
Pentru angajare, Ubisoft caută oameni care înţeleg ce înseamnă şi sunt motivați de dezvoltarea de jocuri şi care să aibă un nivel bun de cunoştinţe tehnice (din zona de programare, artă sau design. Cunoaşterea limbii engleze la un nivel avansat este obligatorie, iar o a două limbă străină reprezintă un mare avantaj. În general „testul eliminatoriu” este cel de „soft skills”. Succesul vine din lucrul în echipă, iar domeniul jocurilor este unul într-o continuă evoluţie. Din acest motiv se caută oameni creativi, comunicativi, colaborativi, care-și doresc să se dezvolte, să fie eficienţi, atenţi la detaliu şi care au standarde ridicate în ceea ce priveşte calitatea muncii lor. Uneori sunt trecute cu vederea anumite lipsuri în zona tehnică (orice se poate învaţa, în timp) dacă întâlnesc un candidat cu „soft skills” bune.
O cultură organizaţională proprie
Fiind un studio cu o istorie de peste douăzeci de ani, are și o cultură organizaţională foarte puternică, având plusurile şi minusurile ei. În bună măsură, ea este similară în studiourile Ubisoft din toată lumea, lucru care îi ajută să lucreze împreună la jocurile pe care le dezvoltă în colaborare.
Studioul din Bucureşti este puternic conectat cu restul studiourilor Ubisoft pe toate ariile de business (spre exemplu, resurse umane, testare, IT, financiar-contabil) ceea ce înseamnă că au cu toţii valori şi principii similare. În general, lucrul cel mai apreciat în Ubisoft sunt colegii şi spiritul de echipă. La acestea se adaugă mândria de a lucra la jocuri importante şi de succes – munca şi creaţia fiecăruia fiind apreciată de milioane de jucători din întreaga lume. Nu în ultimul rând, există multe posibilităţi de dezvoltare profesională, inclusiv mobilitatea internaţională.
Ubisoft România a fost unul dintre pionierii domeniului de gaming în România. De atunci şi până în prezent, una dintre problemele pe care le întâlnesc este lipsa unor profiluri din piaţa locală (în general profiluri creative). Sau cel puţin imposibilitatea de a le atrage şi reţine în România. Soluţia ţine desigur şi de dezvoltarea domeniului şi expertizei în ţara noastră, moment în care, Cosmin crede că vom fi mult mai atractivi şi competitivi faţă de ţările din Europa de Vest sau America de Nord.
„Cred că se formează şi o cultură a consumatorilor români de gaming şi există un potenţial foarte bun pentru a crea produse pentru piaţa din Europa de Est, în special din zona dezvoltatorilor independenţi.”
Concurenţă acerbă
Concurenţa la nivel global este foarte mare. Dintre jocurile tradiţionale, doar cele din top 20 au succes în vânzări. Aici Ubisoft deţine o cotă de piaţă care îi poziţionează de obicei în top 3 la nivel mondial. Concurenţa devine și mai intensă pe zona de mobile, tablete sau online gaming.
Citește și: Nu învăța un om flămând să pescuiască!
La nivel local, concurenţa există atât din partea dezvoltatorilor mari, cât şi a celor mai mici/independenţi. Există destul de mulţi dezvoltatori români, independenţi care au pornit afaceri. O parte dintre ei sunt chiar foşti angajaţi Ubisoft. „În general, concurenţa este un lucru bun, pentru că toată lumea are de câştigat din dezvoltarea domeniului şi din schimbul de experienţă care se generează. Indirect, există concurenţă şi din partea marilor jucători din domeniul IT, care este foarte dezvoltat în România.”
Succesul biroului local este dat în primul rând de calitatea oamenilor şi de pasiunea pentru ceea ce fac. Sunt foarte ambiţioşi cu privire la ce vor să realizeze pe viitor, mai ales că vor să se poziţioneze ca egalii marilor studiouri dezvoltatoare de jocuri, precum Ubisoft Montreal sau Paris. „Continuând să investim în oameni şi în dezvoltarea lor, sunt sigur că ne vom atinge toate ambiţiile, iar oportunităţile de business vor fi din ce în ce mai bune”, spune cu toată convingerea, Cosmin.